لاریجانی دروغ گفت؛ اعدام‌ها رو به افزایش است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» چندین نفر دیگر در ایران به دارآویخته شدند

اعدام‌ها در ایران کماکان در سکوت خبری همچنان ادامه دارد، طی سه روز گذشته و بعد از اعدام فاطمه سالبهی در شیراز، دست‌کم ۸ زندانی دیگر اعدام و تعدادی زندانی محکوم به مرگ نیز به انفرادی منتقل شده‌اند. سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در مصاحبه با روز می‌گوید وعده سال گذشته لاریجانی در مورد لغو یا محدودکردن مجازات مرگ برای جرایم مواد مخدر “دروغ” بود و اعدام‌ها روز به روز در حال افزایش است.

روز چهارشنبه، ۲۲ مهرماه دادگستری استان اردبیل بدون اشاره به مشخصات مجرمان، از اجرای حکم اعدام دو متهم به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر خبر داد. این احکام از سوی دادستان کل کشور تائید شده بود.

 همزمان هرانا، وبسایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از اعدام شش زندانی در زندان ندامتگاه مرکزی کرج خبر داد. بر اساس این گزارش، سحرگاه دوشنبه، ۲۰ مهرماه، بهمن کریمی‌زاده، اکبر شفیعی، فرهاد داداشی، نادر صیفی و کیومرث و هادی محمدی، به دار آویخته شدند.

اتهامات این افراد در چهار مورد مرتبط با مواد مخدر در دو مورد دیگر “تجاوز به عنف” اعلام شده است.

وبسایت مجموعه فعالان حقوق بشر در همین حال از انتقال ۷ زندانی محکوم به اعدام به سلول‌های انفرادی زندان عادل‌آباد شیراز خبر داده است. این زندان در سالهای گذشته شاهد بیشترین تعداد اعدام های مخفیانه بوده است.

این هفت زندانی روز سه‌شنبه ۲۱ مهرماه از زندان پیربنا شیراز به این زندان منتقل شده‌اند.از اتهامات آنان اطلاعی در دست نیست اما قرار است حکم سه تن از این متهمان در برابر دیدگان مردم در شیراز اجرا شود.

روز سه‌شنبه، ۲۱ مهرماه، فاطمه سالبهی که به اتهام قتل همسر خود در سن ۱۷ سالگی بازداشت شده بود، در سن ۲۳ سالگی در محوطه زندان عادل‌آباد شیراز به دار آویخته شد.

 

۵۴۳ اعدام در ۹ ماه

 سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید در ۹ ماه سپری شده از سال جاری میلادی، دست‌کم ۵۴۳ نفر با جرائم مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند که تنها ۱۴۶ مورد آن توسط رسانه‌های دولتی اعلام شده است.

سخنگوی این سازمان در مصاحبه با روز می‌گوید: “امسال فقط در ۹ ماهه اول امسال حکومت ایران بیش از ۸۰۰ نفر را اعدام کرده است.”

به گفته محمود امیری‌مقدم سال گذشته میلادی با ۷۵۳ اعدام، بالاترین تعداد اعدامهای گزارش شده در ۲۵ سال گذشته به ثبت رسید.

آقای امیری‌مقدم می‌گوید: “میانگین روزانه اعدام در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۵ به بیش از ۳ اعدام در روز رسید.” درحالیکه به گفته او “سال ۲۰۱۴ این میانگین بیش از ۲ نفر در روز رسید. سال آخر احمدی نژاد هم میانگین روزانه اعدام ۱ تا ۲ نفر بود.”

در آذرماه سال گذشته محمدجواد لاریجانی، معاون بین‌الملل و دبیر شورای حقوق‌بشر قوه قضائیه گفته بود شمار زیاد اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر “موضوع غمباری” است و “ما در تلاشیم که این قانون را تغییر دهیم و اگر در تصویب این قانون در پارلمان موفق شویم آنگاه ۸۰ درصد اعدام‌ها از بین خواهد رفت و این می‌تواند خبر مهمی باشد.”

سال گذشته که ایران بیشترین تعداد اعدام‌ها در بیش از دو دهه گذشته را از سر گذرانده بود برخی از فعالان حقوق بشر گفتند ممکن است دلیل تصمیم جمهوری اسلامی برای لغو مجازات اعدام برای مواد مخدر،بستن پرونده اعدام قطعی در این زمینه باشد. اما با گذشت یکسال از این وعده، اعدام‌های مواد مخدر با همان شدت ادامه دارد.

محمود امیری مقدم می‌گوید: “با وجود این ادعا در عمل نه تنها هیچ اثری از لغو و حتی محدود کردن اعدام‌های مواد مخدر دیده نشد، بلکه اعدام‌ها نسبت به گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است.”

این فعال حقوق بشر می‌افزاید: “معیار ما حرف‌های آقای لاریجانی نمایندگان دولت نیست، معیار تعداد اعدامهاست که متاسفانه رو به افزایش است. بنابراین نظر می‌آید که این وعده هم مثل وعده‌های دیگر در این رابطه دروغی بیش نیست. امیدوارم این حرف من اشتباه باشد اما در سال جاری میلادی، تنها در ۹ ماهه نخست، حکومت ایران بیش از ۵۰۰ نفر را به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام کرده است.”

جمهوری اسلامی بعد از چین، دومین نظام اعدام‌کننده در جهان است.