احمدی‌نژاد اجازه شرکت در هیچ انتخاباتی را ندارد

نویسنده
حسین محمدی

» پایان تاریخ مصرف معجزه هزاره سوم؟

کمتر از شش ماه پس از پایان هشت سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد٬ اصول‌گرایان گفته‌اند که او اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در چهارچوب جمهوری‌اسلامی را نخواهد داشت. گویا تاریخ مصرف مردی که روزی او را “معجزه هزاره سوم” می خواندند به پایان رسیده است.

حسین فدایی٬ دبیرکل جمعیت ایثارگران٬ در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس داشته٬ با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر تلاش احمدی‌نژاد و حامیانش برای حضور در انتخابات مجلس - برای کسب پست ریاست - و یا حتی حضور در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری٬ گفت: “نه احمدی‌نژاد و نه فتنه و یا هر جریانی که از گفتمان انقلاب اسلامی فاصله گرفت نمی توانند در معرض رای مردم قرار گیرند”.

به نظر می‌رسد اشاره فدایی به تصمیمی غیرعلنی در سطح مقام‌های جمهوری‌اسلامی باشد که احمدی‌نژاد به دلیل “فاصله گرفتن از گفتمان انقلاب اسلامی” در انتخابات ردصلاحیت خواهد شد. پیش از این و در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری٬ اسفندیار رحیم‌مشایی٬ از نزدیکان احمدی‌نژاد٬ نیز توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده و امکان حضور در انتخابات را پیدا نکرده بود.

هفته گذشته مجتبی ذوالنور٬ مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ گفته بود: “من تفکرات آقای احمدی نژاد را تائید نمی کنم… مشایی اصل نیست. اصل خود آقای احمدی نژاد است”.

سه هفته پیش خبری منتشر شده بود که براساس آن عضویت احمدی‌نژاد در جمعیت ایثارگران - که فدایی دبیرکل آن است - لغوشده: “احمدی‌نژاد پس از ریاست جمهوری دوره نهم، دو جلسه بیشتر در این تشکل شرکت نکرد و در دوره دوم نیز در هیچ جلسه‌ای حضور نیافت و از این رو عملاً لغو عضویت شد که باتوجه به حضور وی در کسوت ریاست‌جمهوری این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده بود”.

جمعیت ایثارگران در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ از باقر قالیباف و در دور دوم ازمحمود احمدی‌نژاد حمایت کرده بود. با این حال اعضای آن در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲ به منتقد احمدی‌نژاد تبدیل شدند.

سخنان فدایی درباره عدم امکان حضور احمدی‌نژاد در انتخابات آتی٬ در حالی صورت می‌گیرد که احمدی‌نژاد پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود٬ به دادگاه هم احضار شده است. دادگاهی که وی در جلسه اول آن حضور نیافت و هنوز زمان تشکیل جلسه دوم اعلام نشده است. گرچه گفته شده بود که این جلسه روز هفدهم دی ماه برگزار خواهد شد و عدم حضور رییس دولت دهم٬ ممکن است حتی باعث صدور حکم جلب وی شود٬ اما این اتفاق رخ نداد و برگزاری دادگاه منتفی شد.

احمدی‌نژاد در دادگاه باید پاسخ‌گوی ۹ اتهام مختلف باشد. مجتبی ملک‌افضلی، مدیرکل امور کارشناسی نظارت مجلس در این زمینه گفته بود: “در این پرونده هم اشخاص حقیقی شکایت‌هایی را از رییس‌جمهور سابق مطرح کرده‌اند و هم مجلس شکایت‌هایی را پیگیری می‌کند. آنچه مربوط به مجلس است یکی تاخیر در اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان و دیگری تاخیر در ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت به مجلس است… در مورد تاخیر دولت در تشکیل وزارت ورزش، آقای لاریجانی به صورت جداگانه نیز به نمایندگی از کل مجلس موضوع را پیگیری کردند”.

اطرافیان احمدی‌‌نژاد نیز در این مدت بی‌نصیب نمانده‌اند و چند باری در دادگاه حاضر شده‌اند. از آن جمله باید به محمدرضا رحیمی٬ معاون اول احمدی‌نژاد در دولت دهم٬ اشاره کرد که به گفته غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای٬‌ چند روزی در بازداشت به سر برده و در نهایت با قرار وثیقه آزاد شده است. رحیمی خود در این زمینه گفته بود که ۵۵ ساعت بازجویی شده است.

در این میان متحدان سابق احمدی‌نژاد نیز٬ اکنون تبدیل به منتقدان وی شده‌اند. مرتضی آقاتهرانی٬ دبیرکل جبهه پایداری٬ اوایل ماه جاری در یک سخنرانی گفته بود که احمدی‌نژاد: “روز اول خوب بود، روز دوم لق زد و روز سوم افتاد، همه گفتند شما به آن رای دادید، بله من رای دادم، اولش خوب بود که ما به او رای دادیم”.

هنوز مشخص نیست که محمود احمدی‌نژاد کدام برنامه سیاسی را برای آینده خود در نظر دارد. وی پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری کمتر به اظهارنظر پرداخته و بیشتر مشغول امور مربوط به دانشگاه خود است. در دیدار اخیر رهبر جمهوری‌اسلامی با مسوولان جمهوری‌اسلامی٬ وی به همراه محمدرضا رحیمی٬ حضور پیدا کرد که یکی از معدود حضورهای وی در مراسم رسمی چند ماه گذشته بود.