بدل هایی که انگلیسی ها زدند

نویسنده
آرش معتمد

» مسئولان جمهوری اسلامی اعلامیه حقوق بشر را بخوانند

یک روز پس از تجمع اعتراضی دانشجویان بسیجی در مقابل سفارت بریتانیا که با اهدای “اعلامیه حقوق بشر” همراه بود، کاردار سفارت بریتانیا از آن ها خواست تا مقامات جمهوری اسلامی را نیز ترغیب به حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز مخالفان دولت کنند. در همین حال سردار محمدرضا نقدی بریتانیا را به “سانسور” شدید خبری متهم کرده و یک نماینده مجلس جمهوری اسلامی نیز از “سقوط” دولت این کشور خبر داده است. و همه در شرایطی که دعوت جین ماریوت برای گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی پیرامون مسائل حقوق بشر رد شده است.

کاردار سفارت بریتانیا در تهران روز گذشته با انتشار نامه ای خطاب به سازمان های دانشجویی “بسیجی” معترض به تحولات لندن، ضمن حمایت دولت متبوعش از برگزاری “اعتراض مسالمت آمیز خارج از سفارت بریتانیا” آنان را به گفتگو دعوت کرد هر چند متذکر شد: “گفتگویی معقول به بهترین نحو نمی‌تواند در طی یک تظاهرات انجام شود.”

نامه جین ماریوت پاسخ به نامه جمعی از دانشجویان راست گرا است که روز شنبه با مخاطب قرار دادن “سرکار خانم جین مریوت” به اطلاع وی رسانده بودند که روز یکشنبه  ”رأس ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در برابر سفارت انگلیس در پایتخت ایران تجمع خواهند کرد تا مراتب اعتراض شدیدشان را نسبت به بی‌اعتنایی به آزادی و حقوق بشر به گوش نمایندگان این کشور در ایران برسانند.

آن ها با”جنابعالی” خطاب کردن چین ماریوت، خواستار حضور وی در این تجمع شدند: “از جنابعالی به عنوان نماینده قانونی دولت انگلیس در تهران خواستاریم برای پاسخ‌گویی در رابطه با اتفاقات اخیر این کشور در این تجمع حضور بیابید.”

د بسیجیان در تجمع دو روز پیش هم تصاویری از کشته شدگان حوادث اخیر در انگلیس در دست داشتند و انزجار خود را از کشتار آنها به دست پلیس انگلیس اعلام کرده بودند.

 

عکس های اشتباهی

بسیجان در حالی پلیس انگلیس را به قتل متهم می کردند که برای نمونه پلاکارد تصویرر یچارد منینگتون باوز، شصت و هشت ساله را در دست داشتند  که دوشنبه هفته گذشته در جریان آشوب های اخیر در محله ایلینگ، غرب لندن، توسط فرد یا افراد مرتبط با ناآرامی ها مضروب و کشته شده بود.آن هم در حالیکه به گزارش بی بی سی شاهدان عینی تایید کرده بودند که وی زمانی هدف حمله قرار گرفت که در صدد خاموش کردن شعله های آتشی بود که گروهی از جوانان مرتبط با آشوب های منطقه به راه انداخته بودند. یک شب پس از آن نیز سه مرد آسیایی تبار ساکن بیرمنگام هنگامی که مشغول نگهبانی از محله در برابر حمله و غارت احتمالی بودند، در اثر برخورد اتومبیل یکی از شورشیان با آنان کشته شدند.

 

بسیحیان اعلامیه حقوق بشر هدیه می دهند

دانشجویان طرفدار حاکمیت در این تجمع همچنین متن ۳۰ ماده‌ای اعلامیه جهانی حقوق بشر را به عنوان “هدیه‌ای” از طرف “دانشجویان ایرانی” به نامه شان ضمیمه کردند؛اعلامیه ای که تاکید می کند: “هیچ‌کس نباید شکنجه شود یا تحت مجازات یا رفتاری ظالمانه، ضدانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد.“، “هیچ‌کس را نباید خودسرانه توقیف، حبس یا تبعید کرد.“، “هر مرد و زن بالغی حق دارند بی‌هیچ محدودیتی از حیث نژاد، ملیت یا دین با همدیگر زناشویی کنند و تشکیل خانواده بدهند”، “هر شخصی حق دارد از آزادی تشکیل اجتماعات، مجامع و انجمن‌های مسالمت‌آمیز بهره‌مند گردد. هیچ‌کس را نباید به شرکت در هیچ اجتماعی مجبور کرد.“مواردی که جمهوری اسلامی به نقض آنها متهم است. از سال 88 همزمان با خیزش خیابانی میلیونی جنبش سبز در اعتراض به انتخابات بحث برانگیز، هزاران تن از شهروندان ناراضی توسط سپاه و شبه نظامیان بسیج بازداشت، صدها تن در طی تظاهرات دو سال اخیر زخمی و ده ها تن از آن در خیابان ها کشته شده اند.   به تعدادی  از بازداشت شدگان در زندان تجاوز جنسی شده  و برخی از زندانیان نیز در زندان جان خود را از دست داده اند. با این حال بسیجیان در این دو سال نه تنها “اعلامیه حقوق بشر” را به مسئولان نظام هدیه نداده بلکه در چنین سرکوب  خونباری مشارکت هم داشته اند.

 

رد دعوت کاردار

از همین رو است که جین ماریوت نیز در نامه اخیر خود ضمن “تحسین برانگیز” خواندن نگرانی بسیجیان در مورد “حق آزادی بیان و حق آزادی اجتماعات” خطاب به آن ها نوشته است: “اینجانب همچنین اطمینان دارم که مقامات ذی ربط را ترغیب خواهید کرد تا حقوق مشابه‌ای برای کلیه دیگر تظاهرات مسالمت آمیز در ایران قائل شوند.”

کاردار سفارت بریتانیا پنج شنبه هفته گذشته هم با نگارش نامه ای به سخنگوی وزارت امورخارجه  آمادگی خود را برای ملاقات با زهره الهیان -رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس- یا دیگر مقامات  جمهوری اسلامی و گفتگو با آن ها اعلام کرده بود.

اما زهره الهیان روز شنبه ضمن رد دعوت جین ماریوت، گفتگو با وی را “بی نتیجه” توصیف کرد و متذکر شد: “البته ایران همواره از گفت و گو و تعاملات حقوق بشری استقبال کرده، اما این تعامل‌ با کشورهایی که به دنبال استفاده ابزاری از حقوق بشرهستند نتیجه‌ای نخواهد داشت.”

 

بگذارید احمد شهید وارد شود

همچنین در حالی که هفته گذشته رئیس دولت خواهان محکومیت بریتانیا توسط شورای امنیت سازمان ملل شد، کاردار بریتانیا در نامه ای خطاب به رامین مهمانپرست، بر پذیرا بودن همیشگی لندن از “گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل ” تاکید کرد و از جمهوری اسلامی نیز خواست “امکانات مشابهی را در اختیار احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.”

احمد شهید، وزیر سابق امور خارجه مالدیودو ماه پیش  توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان “گزارشگر ویژه” در امور ایران انتخاب شد. از او درخواست شده  به ایران سفر کند و وضعیت  حقوق بشر، زندانیان سیاسی و دیگر زندانیان را بررسی کنداما مقامات جمهوری اسلامی از دادن اجازه ورود به وی خودداری کرده اند.

 

سانسور و سقوط

همزمان سردار  محمدرضا نقدی در واکنش به ناآرامی های بریتانیا از “سانسور شدید خبری” در آن کشور  سخن گفته و تصریح کرده است: “نباید تصور کرد که از ابعاد گسترده نقض حقوق بشر در انگلیس با خبر هستیم زیرا به دلیل سانسور شدید خبری، بسیاری از فجایع انسانی صورت گرفته منتشر نمی‌شود.”
همراه با وی فاطمه آلیا، نماینده اصولگرای تهران نیز  در انتقاد از واکنش دولت بریتانیا به تحولات این کشور از “سقوط” دولت ائتلافی سخن گفته است: “رفتارهای خشونت‌آمیز و بازداشت‌های اخیر در انگلیس، دولت دیوید کامرون را به ورطه سقوط می‌برد.”