هشدار حسین شریعتمداری به مراجع تقلید

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در واکنش به دیدار با خانواده زندانیان سیاسی

حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان و مدیرمسئول این روزنامه، آن دسته از مراجع تقلیدی را که با خانواده‌های زندانیان سیاسی دیدار کرده‌اند به “حمایت از فتنه” و “ریختن آب در آسیاب دشمنان” متهم کرد.

شریعتمداری در سرمقاله شماره چهارشنبه اول دی ماه 1388 روزنامه کیهان، این سئوال را مطرح کرد که “چرا برخی از مراجع در این بازی دشمن ساخته، چه بخواهند و چه نخواهند، آب به آسیاب دشمنان اسلام ریخته اند؟”

مدیرمسئول کیهان البته این سئوال را پس از آن طرح کرد که نوشت برخی از مراجع تقلیدی که در هفته گذشته با خانواده زندانیان سیاسی دیدار کرده‌اند “نه مرجع هستند و نه قابل احترام.”

به نوشته کیهان “از مراجع و عالمان دینی انتظار دیگری در میان است” زیرا آنگونه که حسین شریعتمداری معتقد است: “نگاهی به اخبار و گزارش های مربوط به این دیدارها نشان می دهد مراجعه کنندگان به دفاتر مراجع که از سوی کانون واحدی مدیریت می شوند، در ملاقات خویش با مراجع محترم، از جرایم و جنایات هولناکی که زندانیان مورد اشاره مرتکب شده اند، کمترین سخنی به میان نمی آورند، بلکه به گونه ای حساب شده و با برنامه قبلی به شگرد «حرکت از پله دوم» متوسل شده و دست به مظلوم نمایی می زنند.”

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در ابتدای یادداشت خود که عنوان آن را “حرکت از پله دوم” گذاشته، به صراحت نوشته که این یادداشت “یک هشدار” به مراجع تقلید است.

شریعتمداری در عین حال افزوده که چون این هشدار “دلسوزانه” است و “با پیوستی از شواهد و اسناد آشکار” نیز همراه است، باید از آن تلقی “خدمت” کرد.

 

“برادر حسین درس نخوانده و مکتب نرفته”

در همین حال، سایت “کلمه” (ارگان رسمی میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز) در تحلیلی با اشاره به حمله روزنامه کیهان به مراجع و سخنان چند روز پیش اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد درباره موسیقی، نوشت: “سرکشی ارباب قدرت، کار را به جایی رسانده است که آقای شریعتمداری تلویحاً از مراجع تقلید خواسته است در خانه خود را به روی مردم ببندند و پل ارتباط با مردم را محدود کنند؛ مبادا دق الباب خانه مرجعیت، خواب ارباب قدرت را آشفته تر کند.”

سایت میرحسین موسوی، مدیرمسئول روزنامه کیهان را به “مستی قدرت” متهم کرده و افزوده است: “معلوم است که تکلیفِ قدرت مدار شریعتمداری، آبی به آسیاب کسی نخواهد ریخت و جز آبرویی از او نخواهد برد و این تنها حسین شریعتمداری است که باید تکلیف خود را بداند و بداند که اگر از مراجعه خانواده های زندانیان به بیوت مراجع ترسیده است و درهای باز خانه های مراجع او را عصبانی کرده است، دلیلی ندارد ترس و خشم خود را به حساب مراجع عظام بنویسد و درس نخوانده و مکتب نرفته برای آن ها تعیین تکیف کند.”

کلمه سپس به کنایه نوشته که در خانه مراجع تقلید به گونه‌ای است که “بازجویان نمی توانند آن را ببندند” و افزوده: “برادر حسین، اگر اوهام فتنه او را تنها نمی گذارد و زیاده ترسیده است و احساس خطر می کند و گمان می برد که مظلوم واقع شده است، بهتر است او نیز به همین سنت حسنه اقتدا کند و مودبانه به خانه مراجع برود و داد بخواهد و طلب تکلیف کند.”

سایت کلمه 6 روز پیش از مسافرت خانواده محمد نوری‌زاد و برخی دیگر از خانواده‌های زندانیان سیاسی به شهر قم برای دیدار با مراجع تقلید و گفت‌وگو با آنها درباره وضعیت زندانیان خبر داده بود.

به گزارش این سایت، برخی مراجع و روحانیون بلندپایه شهر قم، در این دیدارها نسبت به وضعیت زندانیان در جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و وعده داده اند برای بهبود این شرایط اقداماتی صورت می دهند.

 

وجه اشتراک: مخالفت با احمدی‌نژاد

بنا بر این گزارش، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله گرامی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله صانعی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله بیات زنجانی، از جمله روحانیون و مراجع تقلیدی بودند که یا خانواده زندانیان را به حضور پذیرفته و یا شکایات کتبی آنها را دریافت کرده‌اند.

مراجعی که برخی از آنها نماد سنت گرایی مطلق در حوزه عملیه قم به شمار می روند (آیت الله وحید خراسانی و آیت الله صافی گلپایگانی) و برخی دیگر مانند آیت الله صانعی و آیت الله بیات زنجانی، با دیدگاه‌های مدرن خود، به اصلاح طلبان و مخالفان دولت ایران قرابت دارند.

اما وجه مشترک تمام آنها در این است که هیچکدام حاضر نشدند پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران را به او تبریک بگویند و از این حیث یک رکورددر تاریخ جمهوری اسلامی را به یادگار گذاشتند.

انتخاباتی که با اعتراضات گسترده مردم نسبت به نتایج اعلام شده آن همراه بود و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض اعلام کردند که حکومت ایران با تقلب وسیع در فرآیند آن و نیز سرکوب معترضان، دست به کودتا بر علیه آرای مردم زده است.

 

انتقادات کیهان از مراجع

روزنامه کیهان، پیش از این نیز بارها به مراجع تقلید و روحانیون بلندپایه که مواضع آنها را در تضاد با مواضع آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دانسته، حمله کرده است.

روحانیونی مانند مرحوم آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله علی محمد دستغیب، آیت‌الله بیات زنجانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و… از جمله مراجع تقلیدی هستند که به علت برخورداری از دیدگاه‌های نزدیک به معترضان، همواره مورد انتقاد شدید این روزنامه بوده اند.

اما حتی برخی از روحانیون ارشد وابسته به جریان سنتی حوزه مانند آیت‌الله سیستانی (مرجع تقلید پرنفوذ و ایرانی تبار حوزه علمیه نجف که هم اکنون با بیش از 50 میلیون مقلد، بزرگترین جمعیت مقلدان در میان مراجع تقلید شیعه را دارد)، مرجع تقلید درگذشته آیت‌الله فاضل لنکرانی و حتی مرجع تقلید اعلم کنونی حوزه علمیه قم (آیت‌الله وحید خراسانی) نیز از انتقادات مکرر روزنامه کیهان در امان نمانده‌اند.

قوانین ایران، اهانت به مراجع تقلید را جرم محسوب می کند اما روزنامه کیهان که منتقدان آن را “روزنامه‌ای با مصونیت آهنین” می‌نامند، تاکنون به این خاطر مورد بازخواست یا پیگرد قانونی قرار نگرفته است.

این روزنامه پیش از این نیز با حمله شدید به آن دسته از مراجع تقلید و روحانیونی که نسبت به اخلال طرفداران رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد که مانع از سخنرانی سید حسن خمینی، در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، پدربزرگ او شده بودند، خواستار محکومیت “فتنه سبز” از جانب آنها شده بود.

در این میان، آیت‌الله وحید خراسانی از جمله مراجع تقلیدی است که در هفته‌های اخیر به طور مکرر از جانب طرفداران حکومت اسلامی مورد انتقاد قرار گرفته است.

انتقاداتی که پس از سخنان تند این روحانی بلندپایه علیه نشان دادن چهره حضرت عباس در تلویزیون دولتی ایران، افزایش یافت و به بروز التهاباتی در حوزه عمیه قم منجر شد.

به دنبال سفر اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای به شهر قم، بسیاری از مراجع تقلید ارشد قم از جمله آیت‌الله وحید خراسانی حاضر به دیدار با او نشدند و گزارش‌های متعددی از فشار گسترده نهادهای امنیتی بر دیگر مراجع با هدف اجبار آنها به دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای در رسانه‌های مخالفان منتشر شد.