هشدار در مورد آینده تاریک اقتصاد کشور

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ارزیابی موسوی و کروبی از هدفمندی یارانه ها

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو رهبر جنبش سبز در تازه ترین اظهارات خود در مورد هدفمندی یارانه ها با تاکید بر اینکه دولت هیچ گوش شنوایی برای نظرات کارشناسان و صاحبنظران برجسته ندارد، اعلام کردند اجرایی شدن این طرح در شرایط کنونی اقتصاد کشور باری است که فشار آن بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خواهد آمد.

این دو همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت وخیم زندانیان سیاسی و درخواست مجدد از تعدادی از آنها که در اعتصاب غذا به سر می برند، وضعیت سیاست خارجه دولت را نیز “مضحک” خوانده و نحوه برخود اخیر با وزیر خارجه را عاملی برای بی آبرو کردن کشور در عرصه بین المللی توصیف کرده اند.

 

تورم در جامعه افسار گسیخته

سحام نیوز، پایگاه خبری حزب اعتماد ملی، روز چهارشبنه 1 دیماه گزارش داد  میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز گذشته پس از دیدار و گفت‌وگو درباره مسائل مهم کشور و ابراز تاسف از حادثه اخیر چابهار، از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در شرایط بد اقتصادی کنونی انتقاد کرده و خواستار اجرای “کارشناسی شده” و به دور از “هیجان” این طرح در جامعه شده اند.

نخست وزیر زمان جنگ و رئیس سابق مجلس گفته اند: “اجرای این طرح در شرایطی که کشور با تحریم‌های شدید بین المللی روبه‌رو است و نیز در وضعیتی که اقتصاد کشور دچار رکود بوده و بیکاری بالای ۳۰ درصد به اکثر استان‌ها سرایت کرده است و تورم در جامعه افسار گسیخته است، باری است که فشار آن بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خواهد آمد.”

قانون هدفمند کردن  یارانه ها که از سوی مجلس تصویب شده است روز یکشنبه به دنبال اظهارات محمود احمدی نژاد در سیمای جمهوری اسلامی در شرایطی وارد مرحله اجرایی شد که تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ ایران، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته بود.

به گفته رهبران جنبش سبز تعطیلی هر روزه کارخانه‌ها، عدم توانایی پرداخت حقوق توسط کارخانجات، بیکاری کارگران، فرار سرمایه ها به دلیل نبود امینت سرمایه گذاری در کشور و همچنین  نبودامکان رقابت سالم در اقتصاد و خصوصی سازی، آینده تاریکی را در اقتصاد کشور پیش رو می گذارد.

آنها تاکید کرده اند این وضع زمانی بدتر می شود که دولت هیچ گوش شنوایی برای شنیدن نظر کارشناسان خبره و صاحبنظران برجسته ندارد.

آقایان موسوی و کروبی خواستار به وجود آمد فضایی در جامعه شده اند که “کارشناسان اقتصادی سخنشان را بی پرده بگویند و نه اینکه با آنان برخورد شود.”

پیش از این کارشناسان مسائل اقتصادی در کشور بارها هشدار داده بودند که اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه ها با شرایط کنونی تبعات منفی بر وضعیت معیشتی مردم و اقتصاد کلان کشور به دنبال خواهد داشت. مسئولان دولتی نه تنها این هشدار ها را نادیده گرفتند، بلکه در اولین روز اجرایی شدن این طرح فریبرز رئیس دانا، اقتصادان ایرانی را که یک شب پیشتر از این طرح انتقاد کرده بود بازداشت کردند.

همزمان با اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه ها و افزایش ناگهانی و دور از انتظار  قیمت ها، این نگرانی به وجود آمده است که واحد های تولیدی نتوانند با روند تازه خود را تطبیق دهند.

گزارش رسانه های داخلی حاکیست بر اساس قیمت های اعلام شده جدید، بهای بنزین، گاز خودرو، برق، آب، گاز خانگی و گازوئیل چند برابر شده است.

در همین راستا، تارنمای کلمه که دیدگاه های میرحسین موسوی را منعکس می کند دیروز در گزارشی اعلام کرد با افزایش قیمت بنزین و گاز‌، بازار رسمی‌ خودرو کشور به رکود رفته و خرید و فروش در آن کاهش یافته است. کلمه به نقل از نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت نوشت: “با افزایش قیمت سوخت‌، مشتریان به نوعی مستاصل و سردرگم شده و برای خرید خودرو منتظر قیمت‌های جدید هستند.”

 

برخورد های بدور از اخلاق

بر اساس گزارش سحام نیوز، مهدی کروبی و میر حسین موسوی در بخش دیگری از این دیدارکه در منزل مهدی کروبی صورت گرفته است، از وضعیت وخیم زندانیان سیاسی و احکام صادره با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی که آنها آنرا “واهی” خوانده اند ابراز نگرانی کردند.

دو رهبر معترضان ایران در این خصوص گفته اند: “دادگاه ها محکومیت های سنگینی برای این زندانیان سیاسی که متاسفانه دامنه وسیعی از اقشار جامعه همچون هنرمند و معلم و وکیل و دانشجو و استاد و روحانی و خبرنگار و غیره را شامل می‌شود، صادر کرده است و از طرف دیگر متاسفانه برخوردهای بدور از اخلاق و انسانیت که در زندان صورت می گیرد. این زندانیان برای مقابله با این رفتارها مجبور به اعتصاب غذا شده اند.”

موسوی و کروبی همانطور که هفته گذشته در پیام هایی جداگانه مطرح کرده بودند، یک بار دیگر از  زندانیان سیاسی در خواست کرده اند که به خاطر “حفظ جانشان” اعتصاب غذای خود را بشکنند و به آنها اطمینان داده اند که “پیروزی نهایی از آن مردم و شما خواهد بود”.

در آستانه سالگرد عاشورای 88 که کشتار و بازداشت فله ای معترضان به انتخابات ریاست جمهوری را به دنبال داشت، تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله نسرین ستوده، وکیل تعدادی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی، محمد نوری زاد، نویسنده و مستند ساز  و رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند و گفته می شود برخی از آنها هنوز اعتصاب خود را نشکسته اند.

 

فتنه گران واقعی پاسخگو باشند

دو نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در ادامه نشست خود به بررسی وضعیت سیاست خارجی ایران در عرصه بین الملل پرداخته و از رفتارهای غیر دیپلماتیک دولت ابراز شگفتی کرده اند.

به گفته آقایان کروبی و موسوی سیاست خارجه آنقدر “مضحک” شده است که وزیر خارجه منتصب باید خبر برکناری اش را از “رئیس جمهور سنگال بشنود!”

آنها افزوده اند: “این نحوه برخورد چیزی جز بردن آبروی کشور در عرصه بین المللی نیست و نشان از رفتارهای کودکانه و تلافی جویانه است. این رفتارها عاقبتی جز بی اعتباری بیش از پیش در مجامع بین المللی ندارد. متاسفانه پس از این بی آبرویی طرفین ماجرا همدیگر را به دروغ گویی متهم می کنند درحالی که دروغ، کلید تمام گناهان است.”

در طول ده روز گذشته محمود احمدی نژاد در اقدامی ناگهانی سه تن از اعضای دولت خود را عزل و افراد دیگری را جایگزین آنها کرد. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، مهرداد بذرپاش، رئیس سازمان ملی جوانان و محمد علی رامین، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افرادی هستند که در این مدت از پست های خود کنار گذاشته شدند.

این عزل و نصب های پرحواشی، انتقادات زیادی را در بین اصولگرایان به دنبال داشته است؛ وزیر امور خارجه برکناری خود را “توهین آمیز” و نمایندگان مجلس هم در مجموع عزل و نصب ها را “زیانبار” خواندند. در این میان تعدادی از مسئولان دولت نیز یکدیگر را به راندن سخن “دروغ” متهم کردند. در آخرین نمونه اسفندیار رحیم مشایی روز گذشته گفت: “دروغ گفتن آسان شده است؛ عده ای دروغ می سازند و عده ای دروغ را نقل می کنند.”

در چنین شرایطی میرحسین موسوی و مهدی کروبی آنطور که سحام نیوز نوشته در پایان دیدار خود “رجز خوانی” و “خط و نشان‌های” برخی افراد وابسته به جریان اقتدارگرا را “به دور از تعقل” خوانده و تاکید کرده اند: “ما تا امروز بر راهی که انتخاب کرده ایم محکم ایستاده ایم و در آینده نیز از این راه که چیزی جز احقاق حقوق برحق مردم نیست کوتاه نخواهیم آمد و هیچ ترسی از تهدید و فحاشی و تهمت نداریم. برای ما هیچ فرقی میان این زندان بزرگ که در آن هستیم با زندان کوچک که دیگر زندانیان سیاسی به ناحق در آن محبوسند نیست.وبه امید روزی که فتنه گران واقعی پاسخگوی اعمال خود درپیشگاه ملت باشند.”