نشریه سپاه به ترکیه هشدار داد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» در دفاع از حکومت بشار اسد

“صبح صادق”، ارگان سپاه پاسداران به دولت ترکیه هشدار داده که در صورت ادامه روند فعلی در قبال دولت بشار اسد در سوریه، جمهوری اسلامی ناچار است میان این دو کشور، سوریه را انتخاب کند.

این هفته نامه که تیتر نخست شماره اخیر خود را به بررسی سفر هفته گذشته احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به ایران اختصاص داده، تصریح کرده که “مسائل سوریه پیوند جدی با منافع ایران” دارد.

صبح صادق با بر شمردن دلایل اتحاد و همکاری نزدیک میان جمهوری اسلامی با حکومت بشار اسد در سوریه، به مقامات ترکیه هشدار داده در صورت “ادامه مسیر فعلی” تا آنجا که “ایران ناچار شود” میان ترکیه و سوریه یکی را انتخاب کند، “منطق منافع راهبردی و شناخت ایدئولوژیک”، ایران را به سوی انتخاب سوریه سوق خواهد داد.

هفته نامه صبح صادق که زیر نظر معاون سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر می شود، افزوده که این رفتار ترکیه منجر به “تنش های بیشتر و واگرایی” می شود.

در این یادداشت تحلیلی همچنین آمده است: “چه خوب است مقامات ترکیه این ضرورت ایرانی را درک کنند و با پیش گرفتن رفتاری هوشمندانه و آینده نگرانه مانع از رسیدن ایران به نقطه ناگزیر شوند. ان شاء الله.”

 

سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران

احمد داوداغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز 19 تیرماه وارد تهران شد و با همتای ایرانی خود درباره تحولات سوریه جلسه مهمی را برگزار کرد.

ترکیه همسایه سوریه و یکی از کشورهای پناه دهنده به آوارگان سوری است که در جریان خشونت های اخیر این کشور، خانه های خود را ترک کرده اند. جمهوری اسلامی  نیز اصلی ترین متحد حکومت سوریه به شمار می آید. این در حالی است که دولت ترکیه به عنوان قوی ترین کشور اسلامی در جهان، از آغاز تظاهرات ضد حکومتی در سوریه، موضعی منفی در قبال حکومت بشار اسد اتخاذ کرده است.

این کشور به تعداد زیادی از آوارگان سوری در خاک خود پناه داده و تاکنون نیز میزبان دو نشست مهم اپوزیسیون سوریه در خاک خود بوده است. مسائلی که همراه با انتقاد مقامات ترک از حکومت سوریه، خشم جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

در کنفرانس خبری پس از دیدار علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با همتای ترک خود، در حالیکه صالحی به وضوح از دولت بشار اسد حمایت می کرد، داوداغلو گفت که “ما با اقدامات مغایر حقوق بشر مخالفیم و می خواهیم حکومت ها واکنش مثبتی نسبت به تحولات مردم داشته باشند.”

مسئولان حکومت جمهوری اسلامی علیرغم آنکه از انقلاب های ماه های اخیر علیه اکثر حکومت های منطقه حمایت کرده و آنها را ناشی از “بیداری اسلامی” خوانده اند، موضعی منفی در قبال تحولات مخالفان در سوریه اتخاذ کرده اند.

 

خامنه ای: اعتراضات سوریه انحرافی است

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این، دولت آمریکا را متهم کرده بود که با “شبیه سازی” قیام های مردمی اخیر برخی از کشورهای عربی و شمال آفریقا در سوریه، می‌خواهد دولت این کشور را دچار مشکل کند.

آیت الله خامنه ای گفته که “سوریه در خط مقاومت قرار دارد و ماهیت حوادث آن با ماهیت حوادث دیگر کشورهای منطقه متفاوت است.”

به گفته او، اعتراضات در سوریه علیه دولت بشار اسد “انحرافی” است.

دیدگاه های رهبر جمهوری اسلامی درباره سوریه، به طور کامل در تیتر نخست هفته نامه صبح صادق نیز تکرار شده است.

به نوشته هفته نامه ارگان سپاه، وجود حکومت فعلی سوریه این “ویژگی” را دارد که “توانسته مخاصمات جدی موجود در منطقه را در وضعیت انجماد نگه دارد و برای بازیگران اصلی منطقه امکان عرضه اندام محدود و کم خطر را فراهم سازد و این بازیگران را به واسطه تحرکات کم و بیشی که دارند در مرز نارضایتی کم فعال حفظ کند.”

صبح صادق در عین حال این “احتمال قوی” را مطرح کرده که با “ساقط شدن حکومت سوریه” این وضعیت آنچنان “بر هم خواهد خورد که همه حسرت آن را بخورند” و یا از اینکه “آن را برهم زدند و یا جلوی برهم خوردن آن را نگرفتند افسوس بخورند.”

ارگان سپاه پاسداران در بیان مجدد نگاه جمهوری اسلامی به این ماجرا نوشته است: “از نگاه ایران حکومت سوریه در حال حل و فصل مشکلات است و چنانچه دخالت های خارجی قطع شود حکومت قادر است وضعیت را به حالت عادی برگرداند.”

صبح صادق بر مبنای این نگاه افزوده که “چنانچه ترکیه واقع بینانه تر به موضوع نگاه کند، جانب حکومت سوریه را می گیرد.”

این هفته نامه سپس با انتقاد از رفتار دولت ترکیه در قبال وقایع اخیر در خاورمیانه و آفریقا، مقامات این کشور را “دچار دوگانگی بدون توجیه و سوال برانگیز” دانسته است.

به نوشته این هفته نامه، “آنها در قضایای مصر و تونس جانب مردم را گرفتند، در لیبی ابتدا محکم از قذافی حمایت کردند و اخیراً با بیانی ملایم به سمت مخالفان قذافی متمایل شدند، در یمن چندان فعال نبودند و در بحرین نیز از مردم مظلوم بحرین حمایت نکردند.”

 

سرکوب در سوریه

صبح صادق در ادامه، مخالفان حکومت سوریه را هم به “قتل عام” نیروهای امنیتی این کشور از طریق سلاح هایی که از طریق “مرز ترکیه” وارد سوریه شده اند، متهم کرده است.

این در حالی است که حکومت بشار اسد در سوریه به دلیل سرکوب های گسترده و کشتار و شکنجه مردم و معترضان و شهروندان این کشور مورد انتقاد شدید جامعه جهانی قرار گرفته و تحریم هایی هم علیه این کشور اعمال شده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، در جریان اعتراض های مردمی ماه های گذشته در سوریه حدود یک هزار و ۶۰۰ تن کشته شده اند که بیشترآن ها شهروندان غیرنظامی بوده اند.

دولت سوریه همچنین پوشش تمامی خبرگزاری های خارجی و بین المللی و مستقل از جریان اعتراض های مردمی شهروندان سوریه را ممنوع کرده است.

نیروهای ویژه تحت فرماندهی ماهر اسد، برادر بشار اسد، همگی از اقلیت علوی دستچین شده اند که وفاداران واقعی خانواده اسد به شمار می آیند.

دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرده سربازان و نیروهای امنیتی سوریه با تهدید به اعدام، مجبور به شلیک  به سمت تظاهرکنندگان بی‌سلاح می‌شوند.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده ۱۲ سرباز فراری سوریه، در مصاحبه با این سازمان شهادت داده‌اند که اگر از دستور مقامات خود تمرد می‌کردند، با خطر مرگ روبرو بوده‌اند.

این در حالی است که برخی منابع بین المللی، جمهوری اسلامی و شاخه های عملیات برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به کمک لجستیکی و آموزش نیروهای سوری برای سرکوب معترضان متهم می کنند.

 

تحریم ایران به دلیل سرکوب در سوریه

دولت آمریکا نیز در این راستا تاکنون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده این نیرو و احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی را به اتهام کمک به سوریه در سرکوب معترضان این کشور تحریم کرده است.

سوریه اتهام دریافت کمک از ایران برای سرکوب معترضان را بی اساس می داند. باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در اواخر ماه آوریل طی فرمانی سه مقام سوریه، سازمان اطلاعات این کشور و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اتهام شرکت در سرکوب معترضان سوریه مشمول تحریم کرده بود.

نیروی قدس که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است پیش‌تر نیز به اتهام فعالیت های تروریستی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بود.

دولت آمریکا نیروی قدس را متهم کرده است که به نیروهای امنیتی سوریه برای سرکوب تظاهرکنندگان کمک مادی می کند. ایران این اتهام را بی اساس می‌داند.

این تحولات در حالی رخ داده که مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه علیرغم هزاران کشته و زخمی و دستگیری های گسترده، کماکان به تظاهرات اعتراضی خود ادامه می دهند.

جمعه هفته گذشته نیز شهرهای مختلف این کشور شاهد بزرگترین تظاهرات اعتراضی مردمی علیه دولت بشار اسد بود که در جریان آن بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی و شبه نظامی وفادار به دولت، حداقل 50 نفر کشته و تعداد بیشتری مجروح شدند.