رژه در پارک ها، برخورد با مانکن ها و کافی شاپ ها

نویسنده
آرش معتمد

» پلیس عرصه عمومی را محدودتر می کند

همزمان باانتشار خبر حضور محسوس شبانه ماموران نیروی انتظامی در پارک های پایتخت، یک فرمانده نیروی انتظامی تهران از پلمپ ده ها کافی شاپ خبر داده است. از سوی دیگر روز گذشته معاون ناجا در اظهاراتی تهدید آمیز هشدار داد که گشت های ارشاد همچنان با “مانکن ها” برخورد خواهد کرد.

پای ماموران پلیس پیاده و موتورسوار به پارک های تهران نیز باز می شود. این خبر را دیروز صبح رئیس پلیس پیشگیری پایتخت به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد. سرهنگ حسن خانچرلی “برقراری امنیت” را دلیل حضور نیروهای پلیس در پارک های تهران عنوان کرده و گفته است: “ماموران پلیس پیاده و موتورسوار در طول اجرای طرح جاری از ساعت ۸ شب تا هر زمانی که خانواده ها و شهروندان در پارک ها حضور دارند، در این پارک ها گشت می زنند تا امنیت برقرار باشد.”

در شرایطی که خیابان ها، میادین و چهارراه های اصلی تهران در ماه های گذشته مملو از گشت های ارشاد و ماموران نیروی انتظامی برای بازداشت دخترانی با پوشش “غیر اسلامی” بوده است، حالا پلیس قصد دارد به بهانه مبارزه با “ولگردان و مزاحمان نوامیس” قلمروی محدود سازی جوانان را از خیابان ها به پارک ها نیز بکشاند.

 

برخورد با مانکن ها

در همین ارتباط روز گذشته سردار بهمن کارگر نیز در اظهاراتی تهدید آمیز که بر ادامه برخورد گشت های ارشاد با جوانان تاکید دارد گفته است: “ما با هنجارشکن‌ها، عفاف ستیزان و افرادی که به صورت مانکنی در خیابان‌ها حاضر می‌شوند و پوشش‌هایی را در جامعه، تبلیغ می‌کنند برخورد می‌کنیم و حداقل‌ها را در نظر گرفتیم‎‏ٌ‏‎‏‏‏‏‏؛ البته حد حجاب در اسلام مشخص است.”

در حالی که در ماه های اخیر ویدئوی های بسیاری از ضرب و شتم دختران توسط ماموران مرد پلیس در شهرهای مختلف کشور منتشر شده، معاون اجتماعی ناجا گفته است پلیس های زن وظیفه “برخورد” با زنان “بدپوشش” را عهده دار هستند. او متذکر شده است: “افرادی که به مراکز پلیس امنیت اخلاقی منتقل می‌شوند، در آنجا مشاوران و مددکاران ما با آنان صحبت می‌کنند و به دنبال آن هستند که تذکراتشان راهگشا باشد بنابراین بیش از ۹۵ درصد از آنان به دستگاه قضایی معرفی نمی‌شوند.”

عموم دختران بازداشت شده گفته اند در حین بازداشت و انتقال به کلانتری ها به شدت تحقیر شده اند.

 

کرکره کافی شاپ ها پایین کشیده شد

اما تلاش پلیس جمهوری اسلامی برای مقابله با پوشش و تفریح جوانان تنها محدود به خیابان ها و پارک ها نیست. دو روز پیش رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت از تخته کردن در ۵۳ کافی شاپ در تهران به دلیل “عدم رعایت شئونات اسلامی” خبر داد. به گزارش خبرگزاری های رسمی، ماموران نیروی انتظامی به طور هماهنگ اقدام به بازدید و سرکشی از کافی‌شاپ‌های سطح شهر تهران کرده اند و بر اساس آمار آن از هر ۴ کافی شاپی که به آن سر زده اند یکی را تعطیل کرده اند.

پلمپ فله ای کافی شاپ ها البته چندان غیر منتظره به نظر نمی رسد، چرا که یکشنبه هفته گذشته فرمانده نیروی انتظامی تهران از برنامه نیروهای تحت امر خود برای رسیدگی به “تخلفات” کافی شاپ ها خبر داده بود. سردار ساجدی نیا گفته بود: “در سال جاری یک مرحله بازدید جدی از کافی‌شاپ‌های پایتخت توسط پلیس اماکن انجام گرفت و در روزهای آتی نیز طرح نظارت و کنترل کافی‌شاپ‌ها از سوی پلیس اماکن اجرایی و به تخلفات آنان رسیدگی خواهد شد.”

فردای آن روز این خبر در بالای اخبار صفحه حوادث روزنامه کیهان قرار گرفت.

 

شهروندان از ما خواستند ببندیم

سرهنگ محرابی که مجری طرح بستن کافی شاپ های تهران است، بدون آنکه اشاره کند جمهوری اسلامی همواره مایل بوده تا با محدود سازی آزادی های جوانان، سیاست های سختگیرانه خود را در عرصه عمومی و خیابان پیاده کند، به خبرگزاری ایسنا گفته پایین کشیدن کرکره ده ها کافی شاپ به “درخواست شهروندان تهرانی” انجام شده است. این مقام نیروی انتظامی همچنین از شهروندان خواسته است که “در صورت بروز تخلفات و مشاهده رفتارهای مجرمانه می‌توانند مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس تهران بزرگ اطلاع دهند.”

گفتنی است اواخر ماه گذشته در غرب کشور نیز عملیات مشابهی از سوی نیروی انتظامی صورت گرفت. رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی لرستان تعداد کافی شاپ ها و قهوه خانه های پلمپ شده را ۹۰ واحد اعلام کرده بود. به گفته سرهنگ الماسیان ماموران اماکن عمومی اطلاعات و امنیت استان لرستان و با هماهنگی مقام قضایی به مدت ۶ روز اقدام به پاکسازی “مظاهر علنی فساد” کرده بودند.

 

کافی شاپ زنانه، با غذای اسلامی و نمازخانه
مقامات قضائی، انتظامی و همچنین رسانه های نزدیک به حکومت خصومتی جدی با آنچه “اختلاط دختران و پسران” در اماکن عمومی می نامند دارند. تلاش آن ها برای این جداسازی جنسی در عرصه جامعه و به طور خاص کافی شاپ ها تنها محدود به پلمپ کردن آن ها نمی شود. ماه گذشته در تهران اولین کافی شاپ “بانوان” در خیابان پورسینا افتتاح شد. سایت رجانیوز “کافه کراسه” را محلی برای “خدمت به بانوان” توصیف و خاطرنشان کرده است: “فضای امن و آرام و اجتماعی و شاد برای نشست های دختران و همچنین تهیه و سرو غذاهای سنتی و اسلامی از جمله مزیت های این کافه است.”

سایت های نزدیک به حاکمیت این کافی شاپ را چنین توصیف کرده اند: “پاتوق اهالی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی”

اما حتی در این کافی شاپ هم که مردان حق حضور ندارند رعایت حجاب مطبوع سیاست گذاران فرهنگی جمهوری اسلامی ضروری است چرا که عکس هایی که از محیط کافه منتشر شده است تماما دخترانی را نشان می دهد که چادر پوشیده اند و حتی برخی از آن ها مشغول نماز خواندن هستند.

خوانندگان سایت اصولگرای الف که در زیر عکس های مذکور اظهار نظر کرده اند عموما با کنایه پیرامون این جداسازی واکنش نشان داده اند. همچنین برخی در واکنش به پخت غذای اسلامی در این کافه گفته اند: “غذای اسلامی دیگه چیه؟!!!!!!!!!“، “تهیه غذای اسلامی؟!!! مگه بقیه جاها چی میدن به خوردتون؟”، “منظورتون از غذای اسلامی چی بوده، مگه غیر اسلامی هم در این مملکت یافت می شود آخه؟”

 

مهر و فارس علیه کافی شاپ ها

خبرگزاری های نزدیک به حاکمیت در تولید گزارش از کافی شاپ های تهران کوشش کرده اند بر “بی بند و باری” دختران و پسرانی که اوقات خود را در آنجا می گذرانند تاکید کنند. خبرگزاری مهر در یک گزارش میدانی که سال گذشته منتشر کرد آورده بود: “اینجا یک کافه است.فضایی که برخی از دختر و پسرها، بی هیچ قید و بندی در کنار هم می نشینند و سیگارهایی که علی رغم ممنوعیت دائم دود می شود، قیمتهای گزافی که مشخص نیست مبانی آن کدام هستند و چیدمانهای عجیبی که تفکرات خاص غربی را ترویج می دهند. اینها همگی نقاط مشترک کافه هایی هستند که روزانه بیش از صد جوان و یا رهگذر خیابانی را در خود جای می دهند بدون اینکه از منطق و فرهنگ خاص بومی پیروی کنند.”

پس از آن فارس هم با انتشار گزارشی کوشش کرد برای برخورد با کافی شاپ ها زمینه سازی کند. این خبرگزاری نزدیک به سپاه از مقامات جمهوری اسلامی پرسیده بود: “آیا مسئولان نگاهی به اماکن تفریحی سطح شهر و کافی شاپ‌ها انداخته‌اند آیا نمی‌دانند در کافی شاپ‌ها چه می‌گذرد و چه فضای مناسبی برای ارتباط ناسالم دختران و پسران در این مکان‌ها فراهم شده است؟”

فارس از “ حرمت شکنی و نابودی حیا” در کافی شاپ ها سخن گفته و در وصف مضرات این اماکن نوشته بود: “کا فی شاپ‌ها هم اکنون به مکان دنجی برای دختران و پسران جوان تبدیل شده‌اند که می‌توانند ساعت‌های طولانی در این مکان به گپ زدن‌های خارج از شرع و عرف بپردازند همچنین در محیط کافی شاپ می‌توانی شاهد دود کردن سیگار و… توسط دختران و پسران جوان باشی.”