تنها چند روز پس از جنجال بر سر قرآن سوزی تری جونز، کشیش آمریکایی که گفته به خاطر دفاع از کشیش ایرانی محکوم به اعدام این عمل را انجام داده، منابع خبری مسیحیان ایران از بازداشت دو نوکیش مسیحی در تهران خبر دادهاند.
خبربازداشت نوکیشان مسیحی تنها چند روز پس از آزادی تعدادی از مسیحیان در اصفهان منتشر شده که پس از تحمل بیش از دو ماه حبس با قرار وثیقه آزاد شده بودند.
همزمان در روزهای گذشته وزارت امور خارجه انگلستان گزارش سالانه خود از نقض حقوق بشر جهان را منتشر کرده و در آن ضمن توجه ویژه به موضوع نقض آزادی مذهب و عقیده در ایران در سرفصلی جداگانه به اقلیتهای مذهبی از جمله نقض حقوق مسیحیان ایرانی پرداخته شده است.
وزارت خارجه انگلستان در گزارش خود همچنین اعلام کرده است که در سراسر سال نگرانیهای خود را در این مورد با مقامات ایرانی مطرح نموده و روشن ساخته است که چنین رفتاری کاملا غیر قابل قبول بوده وناقض قانون اساسی ایران و معاهدههای بین المللی که ایران امضا نموده، میباشد.
آزادی و بازداشت نوکیشان مسیحی
وبسایت محبت نیوز که اخبار مربوط به مسیحیان ایران را منتشر میکند، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت از بازداشت دو نوکیش مسیحی به نامهای “لادن” و “هومن” در اواخر فروردین ماه امسال خبر داده است.
بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی و لباس شخصی در روز ۲۶ فروردین ماه بدون ارائه حکم قضایی وارد ساختمان محل سکونت این افراد شده و بدون هیچ گونه توضیحی آنها را بازداشت و با خود به مکان نامعلومی بردهاند.
گزارش شده که ماموران به هنگام بازداشت، لپ تاپ، دوربین عکاسی و کتابهای شخصی و نیز عکسهایی از یک مراسم غسل تعمید متعلق به افرادی در خارج از کشور را از منزل بازداشت شدهگان با خود بردهاند.
یکی از رهبران کلیسای ایرانیان لندن در واکنش به این خبر به رادیو فردا گفته است که بازداشت آنها “ارتباط مستقیمی دارد با ایمان مسیحی آنها و شرکتشان در جلسات خانگی”.
او گفته است از تعداد نوکیشان مسیحی زندانی در تهران آمار دقیقی در دست نیست اما بر اساس اخبار منتشر شده “حدود ۹” نوکیش مسیحی در حال حاضر در تهران زندانیاند.
از سوی دیگر منابع خبری مسیحیان ایران گزارش دادهاند که تعدادی از نوکیشان مسیحی پس از گذشت بیش از دوماه با قرار وثیقه و تعهد بطور موقت آزاد شدند.
اقلیت های دینی در قانون اساسی
بر طبق اصل ۱۲ قانون اساسی، دین رسمی جمهوری اسلامی، اسلام، مذهب جعفری اثنی عشری است. از پیروان دیگر مذاهب اسلامی چون حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی، زیدی به اقلیت تعبیر نشده است، اما در همان اصل عنوان شده که پیروان این مذاهب از احترام کامل برخوردارند.
اما طبق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی، “ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیت دینی شناخته میشوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل میکنند.”
در پارهای موارد اما مسئولان جمهوری اسلامی بر برخورد با پیروان برخی از این ادیان تاکید دارند.
سال گذشته، مرتضی تمدن، استاندار تهران با مقایسه مسیحیان تبشیری با وهابیت و طالبان، این دین را یک جریان “منحرف و فاسد” در مسیحیت نام برد و تصریح کرد: “آنان مانند جریان طالبان و وهابیت که به عنوان یک آفت خود را در دین اسلام جا زدهاند، به نام مسیحیت و به پشتوانه انگلیس حرکتی را طراحی کردهاند، اما با یاری خدا توطئه آنها به سرعت شناسایی و ضربات اولیه به آنان وارد شد.”
آیت الله مصباح یزدی، روحانی افراطی حامی حکومت و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در شهریور ماه سال گذشته با اشاره به ترویج مسیحیت در برخی استانهای کشور گفته بود: “در راستای مبارزه با مسیحیتی که در بعضی استانها رواج پیدا میکند کارهایی انجام گرفته و هزینههایی هم صرف شده است اما بازدهی ندارد به این دلیل که برنامه و نظارتی ندارد.”
پرونده ندرخانی در جریان بررسی دوباره
در سالهای گذشته تعدادی از مسیحیان تبشیری در شهرهایی مانند تهران، مشهد، رشت و اهواز به اتهاماتی نظیر ارتداد و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شدهاند.
در میان آنها میتوان به یوسف ندرخانی، کشیش ۳۲ ساله ایرانی پیرو کلیسای انجیلی که از اسلام به مسیحیت گرویده اشاره کرد که دو سال پیش به همراه همسرش در شهر رشت بازداشت شدند.
بر اساس حکم دادگاه، ندرخانی متهم است به “ترک دین”، “دعوت سایر مسلمانان به مسیحیت”، “ایجاد یک کلیسای مخفی در خانه خود” و “ابراز مخالفت آشکار با اسلام”. ندرخانی بر اساس این اتهامات در شهریور ماه ۱۳۸۹ از سوی شعبه یازدهم دادگاه تجدید نظر استان گیلان به اعدام محکوم شد.
پس از افزایش نگرانیها نسبت به اجرای حکم این کشیش مسیحی “غیرتثلیثی”، احتمال اعدام او با واکنش بسیاری از دولتها و برخی از مقامات ایرانی روبرو شد. مقامات رسمی دولتهای آمریکا، بریتانیا و آلمان از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خواستهاند مجازات اعدام این کشیش پیرو کلیسای انجیلی را لغو و هر چه زودتر او را آزاد کنند.
در تازهترین واکنش، وزارت امور خارجه انگلستان در گزارش سالانه خود پیرامون وضعیت حقوق بشر جهان، با اشاره نقض حقوق اقلیتهای مذهبی در ایران از جمله نسبت به فشار بر جامعه مسیحی ایرانی انتقاد کرده است.
در این گزارش آمده که وزیر امور خارجه بریتانیا ضمن محکوم کردن مجازات کشیش ندرخانی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی در لندن را نیز برای اعتراض مجدد به این حکم احضار کرده است.
اخبار ضد و نقیضی در مورد سرنوشت پرونده کشیش ندرخوانی منتشر شده اما وزارت خارجه انگلستان اما در گزارش مدعی است که: “اطلاعات فعلی حاکی از آن است که مقامات قضایی ایران در حال بررسی مجدد پرونده وی میباشند.”
چند روز پیش تری جونز کشیش ۶۱ ساله آمریکایی که در شهر گینزویل در ایالات فلوریدار زندگی می کند برای دومین بار در اعتراض به حکم اعدام کشیش ندرخانی فیلم سوزاندن قرآن را، به صورت زنده در اینترنت منتشر کرد که با واکنش متقابل برخی از نمایندگان و مسئولان جمهوری اسلامی روبرو شد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه، یازدهم اردیبهشت، در بیانیهای مطبوعاتی، سوزاندن قرآن توسط این کشیش آمریکایی را اقدامی توهینآمیز خواند.
حسین ابراهیمی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، ضمن در خواست برای اعدام تری جونز، کشیش آمریکایی گفت: “هیچ یک از ادیان الهی مقدسات آیین دیگر را زیر سوال نمیبرد”.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از حسین ابراهیمی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شکایت از تری جونز را بررسی خواهد کرد.
در گزارش وزارت خارجه انگلستان در کنار مسیحیان از نقض حقوق جامعه بهائیان ایران، مسلمانان اهل سنت، یهودیان و موارد مشابه انتقاد شده است.