گپ

نویسنده
مرضیه حسینی

انتخابات در رقص زمین…

مرتضی آقا حسینی درنمایش “رقص زمین “ایفاگر نقش پیام است. از روزهای تمرین و اجرا و پشت صحنه ی نمایش گفته ایم با او… این گپ و گفت را در ادامه از پی بگیرید…

 

آقای حسینی، شما به عنوان بازیگر اغلب درتئاترفعالیت دارید. با اینکه توانایی های شما درابزارهایتان خوب است تا به حال دردیگر گونه های بازیگری یعنی تلویزیون وسینما فعالیت نداشته اید؟

مدتی درتلویزیون مشغول بازی در یک سریال به کارگردانی آقای فتحی بودم. در زمینه بازیگری تله تئاتر نیز کارهایی دارم اما حقیقت این است که خارج از بحث اقتصادی تئاتر که بسیار اسفناک است لذت آن را به بازی در تصویر ترجیح می دهم. البته شاید شهرت نیز کمی برای سینما مرا قلقلک دهد(می خندد)

 

تعامل میان بازیگران تئاتر و دست اندرکاران تصویر و همین رابطه را به صورت عکس چگونه می بینید؟

آن طور که شنیده ام در سال های قبل از انقلاب بیشتر مسائل دراین زمینه سرجای خود قرار داشت. یعنی بازیگر تئاتر به همین سادگی تن به بازی در یک فیلم را نمی داد و سینماگران به سختی می توانستند کسی را راضی کنند که از تئاتر برایشان درتصویر بازی کنند. البته این مهم نه برای همه که برای شاخص ترین ها بیشتر اتفاق می افتاد. اما در سال های اخیر تعامل میان تصویر و تئاتر بهتر شده است. گسترش تله فیلم های تلویزیونی باعث شده است که بازیگران برای تامین هزینه های اقتصادی به آن روی آورند.

 

عده ای از بازیگران سینما اعتقاد دارند که یک نوع جبهه ویا گارد مخالفت همکاری  میان عوامل تئاتر وسینما وجوددارد که از طرف تئاتری ها است. تا چه اندازه با این گفته موافق هستید؟

آن هنرپیشه محترم، همان خانمی که سال هاست در سینما به عنوان سوپراستار فعالیت دارد باید بداند که اصلا چنین چیزی نیست. تئاتری ها همواره با بازیگران وعوامل سینما به بهترین نحو ممکن استقبال کرده اند تا صحنه خود خوب را از بد تشخیص دهد. اتفاقا به اعتقاد من گاردی که از آن تعریف شده از جانب سینمایی هاست.

 

یعنی چه؟

شما یک روز به دفاتر سینمایی بروید و برخوردهای اهالی سینما اعم از دستیاران وبرخی از کارگردانان سینما با تئاتری ها را ببینید متوجه می شود.

 

همه این طور هستند؟

خیر. اما بیشتر آنها اینطوری هستند. انگار که بازیگران تئاتر از فضا آمده باشند.

 

اساسا چه مرزبندی است میان بازیگران تئاتر وسینما؟

هیچ فرقی ندارد. هردو نوع کار یکی است اما کمی جنس ونوع اداره آنها تفاوت دارد.

 

چه شد که در”رقص زمین” بازی کردید؟

این نقش را ابتدا فرد دیگری برای اجرا عهده دار بود اما درنهایت به دعوت آقای پاکدل دعوت شده و بازی کردم.

 

چه مدت تمرین می کردید؟

گروه نزدیک به 2ماه تمرین کرده است. اما من دررزوهای پایانی به کار اضافه شدم ودرمجموع 9 جلسه تمرین کردم.

 

تا چه اندازه ای با این حرف موافق هستید که نگاه نمایش با توجه به جریانات اخیر ریاست جمهوری پرداخته شده است؟

این برداشت شماست. اما به نظرم می توان از زوایای دیگری هم به نمایش نگاه کرد تا در آن را تخته نکنند.