سخن از جنگ فقط به نفع ایران است

نویسنده

» تحلیل نیویورک تایمز از سخنرانی اوباما

هلن کوپر

در حالیکه نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همه در حمایت از حمله نظامی اسرئیل سخن می گویند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نشست سالیانه آیپک، لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن، گفت “سخن پراکنی در باره جنگ” فقط می تواند ایران را با سرعت بیشتری به سمت تولید بمب هسته ای ببرد.

وی در این سخنرانی گفت آمریکا یک ایران مسلح به سلاح هسته ای را تحمل نخواهد کرد و اگر لازم باشد با نیروی نظامی از این کار جلوگیری خواهد کرد.

ولی او توضیح داد که معتقد نیست که حمله نظامی به ایران در جهت منافع آمریکا و اسرائیل باشد. وی رقبای جمهوری خواه خود را متهم کرد که سیاست را نسبت به منافع امنیت ملی آمریکا در اولویت قرار می دهند.

آقای اوباما گفت: “همین حالا هم سخن پراکنی زیادی در باره جنگ می شود. این حرف های خطرناک طی هفته های اخیر فقط به سود ایران بوده است زیرا باعث افزایش قیمت نفت شده و ایران هم برای تامین هزینه برنامه هسته ای خود محتاج درآمد نفت است. برای امنیت اسرائیل و برای امنیت آمریکا و صلح و امنیت جهانی، اکنون موقع سخنان خطرناک نیست.”

سخنرانی اوباما در جمع هواداران پرو پا قرص حمله نطامی به ایران مانند نوعی بند بازی سیاسی بود؛ ولی او در عین حال حمایت آمریکا از اسرائیل را اعلام کرد بدون اینکه از حمله ای پیشگیرانه توسط اسرائیل علیه ایران پشتیبانی کند. در وقع این سخنرانی تلاشی بود برای مقابله با رقبای جمهوری خواه او که برنامه هسته ای ایران را به موضوع اصلی مبارزات و تبلیغات انتخاباتی خود تبدیل کرده اند.

گینگریچ، رقیب جمهوری خواه اوباما در همان حال مشغول زیر سئوال بردن سیاست اوباما در قبال ایران بود. او گفت: “اسرائیل کشور کوچکی است. تنها چند بمب هسته ای کافی است تا هولوکاست دیگری آفریده شود.”

میت رامنی، رقیب دیگر انتخاباتی اوباما، بعد از سخنرانی وی گفت: “اگر باراک اوباما دوباره انتخاب شود، ایران صاحب بمب هسته ای خواهد شد و چهره جهان را برای همیشه تغییر خواهد داد.”

اوباما اغلب به یافته های سازمان های اطلاعاتی اروپا و آمریکا اشاره می کند مبنی بر اینکه شواهد موجود حاکی از تصمیم ایران برای ساختن بمب هسته ای نیست. ارزیابی های اخیر سازمان جاسوسی آمریکا هم تائید کرده اند که یافته های سال های 2007 و 2010 مبنی بر توقف برنامه تسلیحاتی هسته ای ایران صحت داشته است.

آقای اوباما گفت: “هم آمریکا و هم اسرائیل معتقدند ایران هنوز یک سلاح هسته ای ندارد.” او همچنین قول داد تا احتیاط کامل به خرج داده شود که برنامه هسته ای غیر نظامی ایران ابعاد نظامی پیدا نکند.

یک مقام اروپایی که در تلاش های دیپلماتیک در مورد مساله هسته ای ایران شرکت دارد گفت “هرچند اهداف رژیم ایران از نظر ما غیر شفاف است ولی ما معتقد نیستیم که آنها تصمیم گرفته اند سلاح هسته ای تولید کنند.”

وی گفت: “حرکت های زیادی انجام می شود. ولی طبل جنگ در واشنگتن بلند تر از همه جاست.”

اوباما روشن کرد که به نظر او دیپلماسی و سیاست های تحریم که توسط اروپا و آمریکا اعمال شده است بهترین راه حل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

مقامات اسرائیلی خواستار آن شده اند که ایران غنی سازی اورانیوم را قبل از شروع هرگونه مذاکراتی متوقف سازد و بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم بتوانند این موضوع را تائید کنند. کاخ سفید این درخواست را رد کرده است و گفته است که با هیچ پیش شرطی موافقت نمی کند.

ایران ماه گذشته از پیش شرط های خود برای از سر گیری مذاکرات هسته ای، که به نظر غرب غیر قابل قبول بود، صرف نظر کرد. آمریکا و کشورهای 1+5 شامل بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، اکنون در صدد تهیه پاسخی به نامه ایران برای از سر گیری مذاکرات هستند.

 مقامات آمریکایی گفته اند که نامه ایران نشانه آن است که تحریم های شدید تر در حال اثرگذاری است.

سخنرانی اوباما بار دیگر تاکیدی بر این مطلب بود که راه حل نظامی آخرین راه حل است.

اوباما گفت: “من به عنوان یک رئیس جمهور صلح را بر جنگ ترجیح می دهم. من مردان و زنان را به جنگ فرستاده ام و نتایج آن را در چشمان کسانی که از جنگ برگشته اند دیده ام.”

وی گفت: “بنا براین، به عنوان تعهد خودم به مردم آمریکا، تنها زمانی از زور استفاده خواهم کرد که زمان و شرایط آن را ایجاب کند.”

منبع: نیویورک تایمز – 5 مارس 2012