رابطه مالی رویانیان با فرزند امام جمعه اصفهان

نویسنده
فیروزه متین

» فصل اعترافات درباره احمدی نژاد

پس از انتشار اخبار ضد و نقیض از بازداشت و آزادی سردارمحمد رویانیان، مدیرعامل برکنار شده باشگاه پرسپولیس و رئیس ستاد سوخت در دولت محمود احمدی نژاد که متهم به اختلاس و پولشویی شده، حالا یک سایت دست راستی که ظاهرا به محتویات اعترافات او در زندان دسترسی دارد، به نقل از وی اعلام کرده او ارقام میلیاردی ای را که به بهانه کمک به باشگاه پرسپولیس و یا بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی اختلاس کرده، به دستور “مقامات بلند پایه دولت” انجام داده است.

جهان نیوز نوشته است: “مدیرعامل سابق یکی از باشگاه‌های مطرح پایتخت که برای مدتی زندانی شده بود، اخیرا از زندان آزاد شده است. وی در دوران بازداشتش اعترافاتی علیه مقامات بلندپایه دولت سابق داشته و گفته است که من اولین بار بوده که به کارهایی که پول‌هایی با این حجم در آن وجود داشته وارد شده‌ام و پول‌هایی که جابه‌جا شده با دستور آنها بوده است”.

محتوای اعترافات او در حالی در اختیار سایت “جهان نیوز” قرار گرفته که روزنامه “جام جم ورزشی” از ممنوع المصاحبه بودن وی خبر داده و به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته است: “رویانیان پس از آنکه پایش به اوین باز شد، این روزها به گفته خودش، تمام هم و غمش را صرف دیدن مسابقات جام جهانی می کند. رویانیان بنا به توصیه برخی مسئولان فعلا نمی تواند در مورد باشگاه پرسپولیس و و مسائل مربوط به دوران مدیریتش اظهارنظری بکند. چه اینکه او بارها اعلام کرده حرف های زیادی در این رابطه برای گفتن دارد و باید دید چه زمانی فرصت بیان شان را خواهد داشت”.

 رویانیان و دستیارش سعید شیرینی ـ که تا پیش از سرپرستی باشگاه پرسپولیس و مدیرعاملی شرکت واردات خودروی “صدرا سیستم پاسارگاد”، به نوشته مجله “حاشیه” کارمند یک درمانگاه و به نوشته روزنامه “گل” فروشنده مغازه عطرفروشی بوده ـ ارقام نامشخصی را از طریق واردات خودرو، صدور چک های بلامحل و واریز یارانه ستاد هدفمندی مصرف سوخت به حساب شخصی و عقد قراردادهای صوری با بازیکنان و… اختلاس و پولشویی کرده اند.

تا کنون رقم دقیقی از حجم فساد اقتصادی رویانیان و باند همراهش منتشر نشده اما یک عضو کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مدیریت حمل و نقل به نام امید کریمیان گفته این ارقام بسیار کلان است.

او در باره تنها یک فقره از اختلاس های این پرونده گفته است: “بر اساس مدارک پرونده، حساب های شخصی برای برخی مدیران باز شده بود و درآمد ستاد حمل و نقل سوخت به حساب های شخصی واریز شده است. بر اساس قانون ستاد مدیریت حمل و نقل باید یارانه ای را که دریافت می کرد برای نوسازی ناوگان جمل و نقل اختصاص دهد که یارانه مورد نظر به حساب های شخصی واریز شده و برای اهداف مورد نظر تخصیص نیافته است.متاسفانه بدون اینکه نتیجه این تحقیق و تفحص اعلام شود عملا این پرونده مختومه شده است”.

او افزوده است: “در سال ۸۵ قرار بود ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور چین خریداری شود، که بر اساس گزارشات دیوان محاسبات حتی یک دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد کشور نشده و خبری از اعتباری که برای خرید این اتوبوس‌ها تخصیص داده شده بود، نیست. و باید آن را در حساب شخصی مدیرعامل جستجو کرد”.

 

رابطه رویانیان با فرزند امام جمعه اصفهان

علاوه بر این، روزنامه قانون هم که به دلیل افشای فساد سردار رویانیان در توقیف به سر می برد، درباره یکی دیگر از شگردهای او برای اختلاس و پولشویی، نوشته بود: “پس از روی کار آمدن محمد رویانیان در ستاد حمل‌ونقل‌وسوخت کشور دولت طرحی با عنوان «تعاون و تکریم برای اسقاط خودروهای فرسوده» اجرا کرد و تعاونی با عنوان «شرکت تعاونی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو فرسوده کشور» تاسیس شد که تحت نظارت ستاد مدیریت حمل‌ونقل‌وسوخت کشور فعالیت می‌کرد و عواید اسقاط خودرو به جیب این شرکت می‌رفت.مدیرعامل شرکت تعاونی اسقاط و بازیافت خودرو «م.ر» است.او از اعضای هیئت مدیره شرکت «صدرا سیستم پاسارگاد» است. شرکت صدراسیستم پاسارگاد به شماره ثبت ۳۳۸۰۹۱ شرکتی بود که رویانیان پس از ورودش به پرسپولیس با آن قرارداد بست تا از طریق آن تجارت کند و پولش را به پرسپولیس ببرد.«م.ر» که در پی درگذشت یکی از بستگانش سایت باشگاه پرسپولیس با عنوان مشاور اقتصادی باشگاه به او تسلیت گفته بود، همچنین عضو هیئت مدیره و سهامدار شرکت بازرگانی «سپان» با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و عضو هیئت مدیره و سهامدار شرکت «آسانپارک»، نماینده انحصاری «کمپانی» هیوندای در زمینه آسانسور، پله برقی و… نیز هست.شرکت صدرا در یکی از اولین اقدامات خود با یک شرکت بین‌المللی تولید ورق‌های گالوانیزه و آلومینیومی در خاورمیانه قرارداد بست. براساس قرارداد منعقد شده این شرکت بین‌المللی که ورق‌های گالوانیزه و آلومینیومی تولید می‌کند قرار بود نمایندگی انحصاری خود را در ایران دایر می‌کند و سود فروش محصولات این شرکت عاید باشگاه پرسپولیس شود.رویانیان با «م.ر» قرار داد می بندد و باشگاه پرسپولیس اعلام می کند که مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در راستای خودکفایی این باشگاه و درآمدزایی از طریق فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و ورزشی شرکت هلدینگی را به ثبت رسانده که نمایندگی‌های آن در اربیل عراق و کوالالامپور مالزی دایر شده و به‌زودی یکی از این نمایندگی‌ها در برزیل و دبی آغاز به کار خواهد کرد.سعید شیرینی نایب رییس شرکت صدرا سیستم پاسارگاد بود و این شرکت حمایت های مالی زیادی از پرسپولیس داشت. چندی پیش«م-ر» توسط شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت بازداشت شد. او در بازجویی ها در خصوص برخی سو استفاده های مالی شرکت هایی که به سبب فعالیت هایی در زمینه اسقاط خودرو به نحوی به دولت مرتبط بودند پای باشگاه پرسپولیس را به میان کشید.در یکی از این موارد وضعیت ۸ دستگاه خودرو شامل پورشه، بنز، بی. ام.و ، هیوندا مورد بررسی قرار گرفت که بدون هیچ وجهی از شرکت خارج شده اند. او اظهار داشته بود که این خودروها به دستور رویانیان تحویل باشگاه پرسپولیس گردیده و هیچ سند و مدرکی هم در این زمینه وجود نداشت.بررسی های قضایی سبب گردید تا مشخص شود یکی از پورشه ها به نام یکی از بازیکنان پرسپولیس«ح-ع» سند خورده و همه چیز علیه شیرینی شد. او که تا حالا منکر موضوع و هر گونه انتسابی به این داستان بود پایش به پرونده باز شد…”.
فرد موسوم به “م.ر” در گزارش روزنامه قانون، بسیاری را به این اشتباه انداخته که او همان “محمد رویانیان” است. اما کافیست با یک سرچ اینترنتی و جستجوی کلمه “شرکت تعاونی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو فرسوده کشور”، نام وی و ارتباط اش با پرونده مشخص شود. او “مسعود رهبر”، فرزند “محمد تقی رهبر”، نماینده کنونی مجلس و از چهره های نزدیک به جبهه پایداری و رئیس “فراکسیون روحانیون” مجلس است.

نام او به عنوان فرد درگیر در پرونده اختلاس باشگاه پرسپولیس در روزنامه شرق با عنوان “عضو هیات مدیره شرکت صدرا سیستم پاسارگاد” نیز آمده است.

روزنامه جام جم ورزشی هم در گزارش خود از پرونده باشگاه پرسپولیس، مسعود رهبر را یکی از صاحبان باشگاه پرسپولیس معرفی کرده است.

خبرآنلاین هم یکبار نام مسعود رهبر را به عنوان “معاون رویانیان” در یکی از گزارش های خود درج کرداما در فردای آن روز با انتشار یک “تکذیبیه”، از اینکه به اشتباه نام فرزند امام جمعه اصفهان را در گزارش اش برده بود عذرخواهی کرد!

هم اکنون مشخص نیست که آیا آنطور که رسانه ها و از جمله “جهان نیوز” ادعا کرده اند، اعترافات رویانیان تنها شامل “مقامات بلند پایه دولت” قبلی می شود و یا پای “نهاد رهبری” و “امام جمعه اصفهان” و “مجلس” نیز به این پرونده باز شده است.