دست‌های ایران در غزه

نویسنده
وال استریت ژورنال

» گزارش وال استریت ژورنال از روابط فلسطین و اسرائیل

در روزهای اخیر بیش از ۲۰۰ موشک فلسطینی به سمت اسرائیل شلیک شده و اسرائیل نیز مقابله به مثل کرده است. با ادامه این درگیری در نوار غزه و جنوب اسرائیل، باید به نقش ایران، که ظاهرا اکنون تحت رهبری معتدل‌تری قرار دارد، در این خشونت‌ها اشاره کرد.

در ماه مارس کماندوهای دریایی اسرائیل، یک کشتی با پرچم پاناما را در ساحل سودان در دریای سرخ متوقف کردند. محموله کشتی شامل ۴۰ موشک زمین به زمین ام-۳۰۲، ۱۸۱ گلوله خمپاره و ۴۰۰ هزار دور مهمات با کالیبر ۷.۶۲ بود که زیر کیسه‌های سیمان ایرانی قرار داشتند. به طور قطع مقصد این سلاح‌ها نوار غره بوده است.

ایران هرگونه ارتباط با این محموله را رد کرد. اما یک گزارش محرمانه کمیته قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرد. این پانل متوجه شد “مبدا محموله ۱۰۰ کانتینر سیمان که ۲۰ تای آن حاوی سلاح و مهمات بود، بندر عباس در ایران است.”

این پانل اساس یافته‌های خود را تاریخ درج شده روی بار که ۴ فوریه ۲۰۱۴ بود، اطلاعات انبار بندرعباس و گفته‌های کاپیتان کشتی به مقامات اسرائیلی عنوان کرد. این پانل افزود، شیوه پنهان کردن، مشابه با موارد متعدد دیگری بود که به این کمیته گزارش شده است.

این پانل نتیجه گرفت: “محموله سلاح و اقلام دیگر یافت شده در این کشتی، نقض تعهدات ایران تحت پاراگراف ۵ قطعنامه ۱۷۴۷ سازمان ملل متحد است.” این قطعنامه اشاره به منع انتقال سلاح توسط ایران دارد که در سال ۲۰۰۷ توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. این پانل اشاره‌ای به مقصد این محموله نکرد، اما پیش از این مقصد محموله‌های مشابه نوار غزه بوده است.

دولت اوباما و برخی از متحدان اروپایی به طور آشکار در نظر دارند، برای ایجاد ثبات در خاورمیانه و از بین بردن گروه‌هایی نظیر داعش، با رژیم ایران همراهی و همکاری کنند. گزارش سازمان ملل یادآور شده است که جمهوری اسلامی شریک همان تروریسم و بی‌ثباتی در منطقه است که حالا برای توقفش تلاش می‌کنند.

منبع: وال استریت ژورنال - 8 ژوئیه 2014