در برابر دولت نهم سکوت نکنید

نویسنده
سامان رسول پور ـ سامناک آقایی‎ ‎

» گزارشی تحصن اعتراضی دانشجویان بابل

صدها تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل،در پی فراخوان انجمن اسلامی این دانشگاه در اعتراض به برخوردهای دولت نهم با جنبش دانشجوئی و اعمال فشارها، برخوردهای امنیتی و انضباطی با دانشجویان از سوی نهادهای امنیتی ازصبح دیروز تحصن اعتراضی خود را آغاز کرده اند.  در این ارتباط باعلی تقی پور، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی بابل گفتگو کرده ایم. وی تاکید می کند: “وقتی آنها تلاش می کنند حذفمان کنند، طبیعی است چنین واکنشی داشته باشیم”.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر” از ساعت۸ صبح روز شنبه ۲۲ فروردین ۳ دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دست به اعتصاب غذای نامحدود در صحن دانشگاه زده اند و صدها تن دیگر از دانشجویان نیز در اعتراض به فشارهای وارده از سوی دولت محمود احمدی نژاد بر جنبش دانشجوئی، همچون بازداشت طولانی مدت دانشجویان پلی تکنیک تهران و برخورد با طیف علامه دفتر تحکیم وحدت، پلمپ درب انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی بابل، 17 حکم صادره از سوی کمیته انضباطی برای دانشجویان همین دانشگاه و همچنین انحلال شورای صنفی دانشگاه دست به این تحصن زده اند.”

این منبع دانشجوئی در خصوص جزئیات این تحصن می نویسد: “از ساعت ۱۱ صبح دانشجویان معترض دانشگاه در جلوی دفتر دکتر شکری رییس دانشگاه حاضر شدند و به مدت ۱ ساعت در حالت سکوت در آنجا تحصن کردند. سپس در ساعت ۱۲ با قرائت پیام دانشجویان معترض در جلوی دفتر رییس دانشگاه تحصن و راهپیمایی آغاز گردید.اولین خواسته دانشجویان معترض که در پیام آنها به آن اشاره شده بود تقاضای استعفای دکتر امینی راد معاونت فرهنگی دانشجویی این دانشگاه است.  از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه ضعف شخصیتی مسئولین دانشگاه علی الخصوص دکتر امینی راد سبب شده است که دستگاه های امنیتی خارج از دانشگاه نظیر وزارت اطلاعات تصمیم گیرندگان اصلی در امور دانشگاه باشند و به دخالت در امور دانشجویان بپردازند. در راهپیمایی دانشجویان معترض صدها دانشجو در حالی که شعارهای مرگ بر دیکتاتور، دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد، حراست زور نمی خواییم رییس مزدور نمی خواییم، زندانی سیاسی آزاد باید گردد حمایت قاطع خود را از دانشجویان زندانی پلی تکنیک نشان دادند .در ادامه این تحصن مسالمت جویانه، دانشجویان متحصن از ساعت ۱ بعد از ظهر دیروز کلیه کلاس های درس را تعطیل کرده اند. دانشجویان پلاکاردهایی با مضامین «انتقاد و اعتراض حق دانشجوست» و «تا احیای حق همکلاسی هایمان خاموش نخواهیم نشست» و «از این همه بیداد می کنیم فریاد» و «اتحاد، مبارزه، پیروزی» را در دست دارند.”

 

پلمب را می شکنیم

علی تقی پور، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی بابل در مورد این تحصن اعتراضی با روز گفت و گو کرده است.وی در مورد اینکه این اعتراضات اساسا از کجا شروع شد، می گوید:

ما 16 آذر در دانشگاه تجمع کردیم.بعد از تجمع، 11 دانشجو به کمیته انضباطی احضار شدند.17 حکم انضباطی داشتیم.درب دفتر انجمن اسلامی پلمپ شد. من و آقای ایمان صدیقی و محسن برزگر و حمیدرضا جهان تیغ و حسام باقری یک ترم تعلیق از تحصیل دریافت کردیم. خانواده آقای برزگر به اداره اطلاعات بابل احضار شدند. و در نهایت هفته پیش، مسئولین دانشگاه به صراحت اعلام کردند که سیاست ابلاغ شده از طرف وزارت علوم برخورد با طیف علامه دفتر تحکیم وحدت است.

 

در آن تجمع چه اتفاقی افتاده بودکه این برخوردها صورت گرفت؟

یک چیزی شبیه دیگر تجمعات دانشجویی بود که البته نوک پیکان همه  شعارها احمدی نژاد بود. اداره اطلاعات خیلی سعی داشت که امسال 16 آذر نداشته باشیم. بعد ما را تهدید کردند و به 15 تا از خانواده های بچه ها زنگ زدند که اگر تجمع بگذارید فرزندتان را از دانشگاه اخراج می کنیم.

 

 گفتید هفته پیش مسئولین دانشگاه به صراحت اعلام کردند که سیاستشان برخورد با طیف علامه است. دقیقا چه کسی این مساله را عنوان کرد؟

دکتر امینی راد معاون دانشجویی دانشگاه .وی گفت ما ماموریم و معذور. ما دستورات وزارت خانه را اجرا می کنیم. او حتی ما را تهدید کرد که اگر این هفته تجمع بگذاریم پای یگان ویژه و نیروی انتظامی را به دانشگاه باز می کنیم.

 

دانشجویان چه واکنشی به اظهارات ایشان داشتند؟

واکنش دانشجویان را امروز دیدید و فردا هم محکمتر خواهید دید. ما فردا پلمپ انجمن اسلامی را می شکنیم.

 

معاون دانشجویی دانشگاه  آن موقع می دانست که  اعتراضاتی از سوی دانشجویان در پیش است؟

 بله ما از همان موقع که ایشان چنین حرفی زدند گفتیم که هفته دیگر تجمع می گذاریم و ایشان هم آن جواب را داد. دو سال پیش هم همین کار را با ما کردند. 15 نفر را شبانه بازداشت کردند. ما هم هر لحظه ممکن است بازداشت شویم. تنها پوشش ما رسانه ها هستند.

 

از تحصن امروز بگویید. در اصل سازمان دهنده اعتراضات چه جریانی بود؟

البته این انجمن از نظر دانشگاه، غیر قانونی است. انجمن اسلامی منتخب دانشجویان.

 

و اعتراض شما به دلیل اظهارات معاون دانشجویی دانشگاه در خصوص  غیر قانونی بودن فعالیتهای طیف علامه دفتر تحکیم است؟

بحث ما فقط اظهارات معاون دانشجویی نیست. ما پنج حکم تعلیق داریم.دفترمان پلمپ شده است. و مهمتر، پلی تکنیکی ها در بازداشتند. عباس حکیم زاده از شورای مرکزی تحکیم در زندان است. اعتراض ما طبیعی است. وقتی سه ماه به شما حمله کنند و شما سکوت کنید، مجبورید چنین واکنشی داشته باشید. وقتی آنها تلاش می کنند حذفتان کنند، طبیعی است چنین واکنشی داشته باشید. سه نفر از ما اعتصاب غذا کرده اند. همینجا اعلام می کنم اگر ما را بگیرند، توی زندان هم اعتصاب غذا را ادامه خواهیم داد.

 

اعتراضات شما به چه شکلی خواهد بود؟

تحصن، اعتصاب غذا، راهپیمایی در داخل دانشگاه ،شعار در مورد مسئولین دانشگاه و …فردا اعتصاب غذای سراسری داریم و همه دانشجویان سینی هایشان را بیرون می چینند. همچنین می رویم به سمت سر در و قفل انجمن را در هم می شکنیم.

 

تحصن امروز حاشیه خاصی هم داشت؟

تمامش تقریبا حاشیه بود. بسیج ساعت 9 صبح بیانیه داد. معلوم بود از قبل برنامه ریزی کرده اند. توی بیانیه نوشته بودند: این موجی است که به 22 خرداد گره می خورد. نوشتند که این حرکات مظلوم نمایی سیاسی است و شخص احمدی نژاد را هدف گرفته است؛ نوشتند که درک سیاسی مردم بالا رفته ومردم دیگر گول انجمن اسلامی را نمی خورند … و از ما دعوت کردند که به میزبانی آنها با نماینده دانشگاه مناظره کنیم و نتیجه را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. انجمن هم جوابیه ای داد که ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان. البته مناظره را قبول کردیم ولی به شرط اینکه در آمفی تئاتردانشگاه و در حضور همه دانشجویان باشد. در ضمن ما با نماینده دانشگاه مذاکره نمی کنیم. ما با شخص رییس دانشگاه مناظره می کنیم .البته آنها به ما می گویند در آمفی تئاتر شما هوچی گری می کنید! می گویند مناظره کنیم فیلم بگیریم و فیلمش را در آمفی تئاتر پخش کنیم که ما قبول نکردیم. ما می گوییم باید علنی باشد. 

 

اگر بخواهید به طور مختصر بخواهید نحوه اعتراض دانشجویان را در روز اول برای ما تشریح کنید چه می گویید؟

یک اعتراض آرام ومنطقی که یک اخطار به دانشگاه بود. اگر خواسته های ما را عملی نکنند روزهای بعد شدت بیشتری خواهد یافت.

 

روزهای بعد؟

…ما تا خواسته هایمان را عملی نکنند،اعتراض می کنیم.

 

خواسته های شما مشخصا چیست؟

 استعفای دکتر امینی معاونت فرهنگی، لغو احکام انضباطی، لغو پلمپ انجمن اسلامی، توبیخ رییس حراست دانشگاه و دادن تعهد رییس دانشگاه مبنی بر عدم دخالت رییس حراست در امور فرهنگی و دانشجویی، لغو تعلیق شورای صنفی دانشگاه، جلسه پرسش و پاسخ در آمفی تئاتر با حضور رییس دانشگاه.

 

نگران نیستید که در صورت ادامه اعتراضات نیروهای امنیتی پایشان به دانشگاه باز شود؟

آدم ها وقتی فشار رویشان زیاد باشد، دیگر از این چیزها نمی ترسند.

 

امروز هیچ برخوردی با دانشجویان معترض نشد؟

نه ولی تا دلتان بخواهد از جانب دانشجویان وابسته به اطلاعات تهدید شدیم.  قطعا اگر آنها به ما حمله کنند بی ظرفیتی خودشان را نشان می دهند و اینکه تحمل انتقاد را ندارند.

 

انتقاد یا اعتراض؟

هر دو. مگر توی کشورهای آزاد دنیا با اعتراض چه جور برخورد می کنند. یگان ویژه را باید برای اراذل و اوباش آورد، نه برخورد با مشتی دانشجوی تحصیل کرده. سلاح ما زبان ماست.ما حرف می زنیم،حتی اگر با ما برخورد کنند.   

 

در طی روزهای آینده در انتظار چه تحولاتی هستید؟

تحولات ناخوشایند!

 

 چرا ناخوشایند؟

یا بازداشت می شویم یا درگیر. البته 10 درصد هم احتمال دارد دانشگاه با ما کنار بیاید. اما سیاست وزارت علوم و دولت، برخورد با ماست. در هر حال هرکاری با ما بکنند برای خودشان هزینه بر است.

 

یعنی امیدتان فقط 10 درصد است؟

بله! آقای  احمدی نژاد می خواهد در این ماه های آخر کلک طیف علامه را بکند، ولی ما مقاومت می کنیم.

 

سابقه اعتراض

تحصن دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل در حالی برگزار می شودکه هفته گذشته انجمن اسلامی این دانشگاه در اعتراض به فضای حاکم بر دانشگاه ها و همچنین اعلام سیاست های جدید وزارت علوم در قبال دانشگاه ها در دوران پیش از انتخابات، با صدور بیانیه ای ضمن اعتراض به سیاست های جدید وزارت علوم در دانشگاه ها اعلام کرده بود که از روز شنبه 22  فروردین ماه جاری اقدام به برگزاری یک تحصن اعتراضی در صحن دانشگاه خواهد کرد.

معاون فرهنگی این دانشگاه نیز در واکنش به بیانیه انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل هشدار داده بود با دانشجویانی که در این تحصن شرکت کنند برخورد امنیتی می شود.

طبق آخرین گزارش های منتشر شده از این تحصن تاکنون هیچ دانشجوئی دستگیر نشده و هیچ یک از مسئولان این دانشگاه نیز در این خصوص واکنشی نشان نداده است .اما بسیج دانشجوئی این دانشگاه با انتشار بیانیه ای در قبال این تحصن مسالمت آمیز واکنش نشان داده است.

خبر نامه امیر کبیر در این مورد نوشته است: همزمان با آغاز تحصن صدها تن از دانشجویان این دانشگاه و همچنین اعتصاب غذای سه تن از دانشجویان متحصن، بسیج دانشجویی با صدور بیانیه ای دعوت به مناظره ای بین نماینده دانشگاه و دانشجویان معترض کردند که انجمن اسلامی منتخب دانشجویان طی بیانیه ای با این پیشنهاد موافقت کرد مشروط بر اینکه دکتر شکری رییس دانشگاه و قربانی رییس حراست دانشگاه در این جلسه حضور یابند و این مناظره به صورت علنی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه در حضور همه دانشجویان برگزار گردد.

بسیج در انتهای بیانیه خود در قبال تحصن اعتراضی دانشجویان، برگزاری این تحصن را “پروژه مظلوم نمایی انتخاباتی خوانده که با شانتاژ جو کاذب و ایجاد جنجال، شخص احمدی نژاد را هدف گرفته است.”

انجمن اسلامی دانشجویان صنعتی دانشگاه گیلان، از همه انجمن های اسلامی خواسته است که سکوت خویش را نسبت به سیاست های دولت نهم در قبال دانشگاه ها را بشکنند و در این حرکت اعتراضی در کنار دانشجویان مازندرانی قرار بگیرند.