گله‌ای از هم نداشته باشید

نویسنده
حسین محمدی

» دستور خامنه‌ای به سران قوا:

هم‌زمان با لغو یکی دیگر از مصوبات دولت توسط علی لاریجانی، یک نماینده مجلس جزئیات بیشتری از جلسه مشترک آیت‌الله علی خامنه‌ای با سران قوا را فاش کرده است. جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری نسیم، با اشاره به اینکه “اکثر اختلافات دو قوه غرض آلود است نه کارشناسی” گفته است: “رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای که شب قبل از حضور رئیس‌جمهور در مجلس برگزار شد، بر چند نکته تاکید کردند: اینکه روسای دو قوه باید گذشته را فراموش کنند و گله‌ای از هم نداشته باشند”.

وی با اشاره به اینکه‌ رهبر جمهوری اسلامی گفته است “اگر به اختلافات ادامه بدهید خیانت کرده‌اید”، اضافه کرده: “رهبر معظم انقلاب دردمندانه در جلسه فرموده بودند که اگر در قیامت خداوند از من بپرسد چه کردی؟ من می‌گویم که کسی جز اینها را نداشتم”.

 پیش از این حمید رسایی، از نمایندگان نزدیک به احمدی‌نژاد در سرمقاله هفته‌نامه ۹ دی نوشته بود که از نظر رهبر جمهوری‌اسلامی “کشاندن اختلاف قوا به درون جامعه… عین خیانت” است و به همین دلیل این جلسه، نسبت به جلسات مشابه، حاشیه کمتری داشت:

“مهم‌ترین عامل این بی حاشیه‌‌بودن، به تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی بر می گشت؛ پیش از این نیز البته به صراحت تمام، رهبر معظم انقلاب کشاندن اختلاف قوا به درون جامعه را عین خیانت دانسته بودند. بر اساس آنچه رؤسای برخی کمیسیون‌های اقتصادی نقل کردند، یک شب قبل از جلسه علنی هفته گذشته مجلس، رهبر معظم انقلاب که یکی از دغدغه‌هایشان کاهش تنش میان قوای سه گانه است، در جلسه مذکور از مجلس و دولت می خواهند که یکدیگر را تحمل کنند و روند همکاری بین دو قوه را به سمت و سوی تعامل بیشتر ببرند”.

این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته است که رهبر جمهوری‌اسلامی چنین تذکری خطاب به روسای قوای سه‌گانه‌ی جمهوری‌اسلامی می‌دهد. وی حدود دو ماه پیش و پس از درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی، گفته بود: “از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است”.

کریمی قدوسی پیش از این در صحن علنی مجلس، درباره این جلسات، گفته بود: “این حق نمایندگان مجلس است که بدانند در نشست مشترک هیات دولت و مجلس در محضر رهبر معظم انقلاب چه گذشت، چه تعهداتی دادید و چه کسانی قرار است که از طرف جمع در این نشست های مشترک حاضر شوند”. وی با اشاره به اینکه‌ “بعضی از مسایلی که شنیدیم جای نگرانی دارد”، به نقل از علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، گفته بود که قرار نبوده برگزاری چنین نشستی علنی شود.

هفته گذشته محسن رضایی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز گفته بود آیت‌الله خامنه‌ای از اختلاف میان سران قوا ناراضی است و در جلسه‌ای به آن‌ها گفته که “گر این مسائل ادامه پیدا کند، من برخورد می‌‏کنم.” دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین اختلاف میان سران قوا را “خیانت” نامیده بود.

با این حال کریمی قدوسی با اشاره به درخواست خود از لاریجانی برای توضیح بیشتر درباره این جلسات، اکنون گفته است: “کسانی که در جلسه رهبر معظم انقلاب حضور داشتند، هرکدام به نوعی به تشریح این جلسه می‌پرداختند”.

به روایت قدوسی، رهبر جمهوری اسلامی در این جلسه بر اجرای فاز دوم هدفمندی ایرانه‌ها تاکید کرده است: “هدفمندی یارانه‌ها مثل ساختمان نیمه‌کاره‌ای زیر برف و باران می‌ماند که این ساختمان باید کامل شود… اگر جمع بندی جلسات مشترک نیازمند به قانونگذاری مجلس است، این کار انجام بشود”.

پیش از این حمید رسایی نیز خبر از آن داده بود که آیت‌الله خامنه‌ای: “بر استمرار اجرای هدفمندی یارانه‌ها در راهکاری مشترک و توافقی بین مجلس و دولت تاکید می کنند به طوری که نه مطالبه صفرِ برخی نمایندگان باشد و نه مطالبه‌ی صد دولت، در حقیقت ایشان نه سیاه‌نمایی برخی نمایندگان را درست می دانستند و نه اصرار دولت بر پنج برابر کردن یارانه‌ها”.

چند روز پیش علی لاریجانی، رییس مجلس با اشاره به این‌که “بین دولت و مجلس در خصوص این که چگونه شرایط کشور بهبود یابد، اختلاف نظرهایی وجود دارد”، خبر از آن داده بود که رهبر جمهوری اسلامی “تاکیدی بر تسریع در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد”. لاریجانی همچنین اضافه کرده که “با توجه به مجموع شرایط کشور، اینکه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ممکن است یا نه؛ همچنین زمان اجرای آن و این که چه‌طور اجرا شود باید بررسی شود”.

گرچه پیش از این محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس، خطاب به نمایندگان گفته بود که هیچ توافقی در این دیدارها صورت نگرفته و برای تصمیم‌گیری نیز “نظر دوستان در کمیسیون‌های تخصصی باید اجرا شود “، اما سخنان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، خلاف این است: “در این جلسات مقرر شد که در صورت هدفمندی یارانه‌ها، پایه تغییرات ارز ۱۲۲۶ تومان باشد. قیمت بنزین آزاد ۱۲۰۰ تومان، بنزین سهمیه‌ای ۷۰۰ تومان و نحوه تقسیم درآمد‌ها ۵۰ درصد سهم مردم، ۳۰ درصد سهم تولید و ۲۰ درصد سهم دولت باشد. تفاهم شده که تغییرات مربوط به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۲ لحاظ شود”.

هنوز جزئیات بیشتری از جلسه مشترک رهبر جمهوری اسلامی با محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که آیت‌الله خامنه‌ای با ورود خود به میدان بازی، قصد دارد اختلاف میان سران قوا را کاهش دهد. اما هنوز مشخص نیست که آیا وی موفق به این کار خواهد شد یا خیر. مساله‌ای که از سوی جواد کریمی قدوسی این‌گونه بیان شده: “اداره دنیا برای رهبر معظم انقلاب یک طرف، اداره این چند تا مسئول داخل نظام یک طرف”.