رفتار دین سیاسی مطابق مصالح قدرت است

نویسنده
آرش معتمد

» در سالگرد دکتر سحابی گفته شد‏

‏ خانواده، یاران و همفکران دکتر یدالله سحابی تحت شدیدترین تمهیدات امنیتی صبح روز جمعه چهارم ‏اردیبهشت ماه 1387 در هفتمین سالگرد درگذشت دکتر سحابی به امامزاده عبدالله شهرری رفتند تا علی رغم ‏ممانعت مأموران امنیتی و انتظامی با برگزاری مراسم سالگرد وی در مکان های عمومی، با آرمان های او ‏تجدید پیمان کنند. ‏

ممانعت از برگزاری این مراسم در حالی انجام شد که مراسم ششمین سالگرد درگذشت دکتر سحابی نماینده ‏تهران در اولین دوره مجلس پس از انقلاب 57 و رئیس سنی این دوره از مجلس در سال گذشته نیز به دلیل ‏مخالفت نهادهای امنیتی لغو شده بود. دراین مراسم ماموران امنیتی به طور پراکنده در نقاط مختلف امامزاده ‏عبدالله حاضران را زیرنظر داشتند و از برخی فیلم وعکس تهیه کردند.‏

سال گذشته نیز مأموران امنیتی و انتظامی با حضور در بهشت‌زهرا از ادای احترام اعضا و همفکران ‏نهضت‌آزادی ایران نسبت به آیت‌الله طالقانی ممانعت به عمل آوردند.‏

برهمین اساس خانواده دکتر سحابی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام تاثر و تاسف از تصمیم مسوولان ذیربط ‏در ممانعت از تشکیل مراسم بزرگداشت، این اقدام را غیر قانونی دانستند و عدم رضایت خود را اعلام کردند. ‏
در همین راستا مهندس عزت الله سحابی در تشکر از کسانی که به امامزاده عبدالله آمده بودند گفت که دکتر ‏سحابی و مهندس بازرگان از جمله افرادی بودند که اگر در سیاست دخالت می‌کردند، سیاست‌شان دینی بود ‏یعنی برحسب تکلیف دینی عمل می‌کردندو دین‌شان سیاسی نبود. ‏

سحابی سپس به تبیین “سیاست دینی” و “دین سیاسی” پرداخت و گفت سیاست دینی با مردم برحسب ‏ارزش‌های دینی برخورد می‌کند اما دین سیاسی برحسب مصالح قدرت رفتار می‌کند.‏

پس از سخنان کوتاه مهندس سحابی، احمد صدر حاج سید جوادی از معدود بازماندگان جریان فکری، سیاسی ‏ملی- مذهبی و از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران که با وجود کهولت سن به امامزاده عبدالله آمده بود، از ‏اینکه در حق افرادی چون دکتر سحابی این گونه جفا می شود، گلایه کرد. به این ترتیب خانواده و یاران دکتر ‏سحابی پس از حضوری کوتاه بر مزار دکتر سحابی، محوطه امامزاده عبدالله شهرری را ترک کردند. ‏

‎ ‎بزرگداشت دکترسحابی درمنزل صباغیان‎ ‎

به دنبال ممانعت نیروهای امنیتی ازبرگزاری مراسم یادبود دکتر یدالله سحابی درحسینیه ارشاد و دیگر مکان ‏های عمومی، درمراسم محدودی که درمنزل دکتر هاشم صباغیان برگزار شد ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت ‏آزادی ایران با اشاره به بازداشت معتمدی مهرگفت : در نهضت آزادی عضو تندرو یا کندرو نداریم و ‏تصمیمات جمعی است.‏

ابراهیم یزدی با اشاره به اخبارجعلی منتشر شده از سوی سایت های وابسته به جناح راست در مورد علل ‏بازداشت مهدی معتمدی مهر گفت: هنوز هیچ اتهامی از سوی دادگاه انقلاب علیه معتمدی مطرح نشده و حتی ‏به همسر وی نیز اتهام ایشان را نگفته اند. بنابراین این سوال مطرح است که سایت های اینترنتی اصولگرا با ‏استناد به کدام منبع رسمی به انتشار اخباری در ارتباط با نوع اتهامات دست زده اند و اساسا این اطلاعات از ‏چه مرجع و نهادی به آن ها داده شده است؟ انتشار اخبار جعلی درباره اتهامات یک فرد با کدام میزان قانونی ‏و شرعی صورت گرفته است؟‏

دبیر کل نهضت آزادی ایران سپس با ابراز تاسف از بازداشت معتمدی مهر، عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ‏ایران، اظهار داشت: از آنجا که بازداشت وی از سوی دادگاه انقلاب انجام شده و ایشان در هیچ نهاد دولتی ‏فعالیت نداشته است، لذا اتهامات مالی بی اساس است. ‏

همچنین در این مراسم مهندس امیر خرم و دکتر غلامعباس توسلی به مناسبت سالگرد در گذشت مرحوم دکتر ‏یدالله سحابی به ایراد سخنرانی پرداختند.‏

مهندس امیر خرم، که با موضوع “نسبت روشنفکری دینی و سیاست ورزی” به ایراد سخن پرداخت، اظهار ‏داشت: نقش روشنفکران به عنوان پیامبران دوران گذار به مدرنیته، این بود که عناصر و مولفه های دنیای ‏قدیم را در دوران جدید مشابه سازی کنند. در واقع وظیفه آن ها این بوده است که دنیای جدید را باایجاد یک ‏شبکه مفهومی از دنیای پیرامونی برای مردم قابل فهم کنند.‏

عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران افزود: مهمترین عنصری که از دنیای قدیم به دنیای جدید پا می ‏گذارد، دین است. رسالت روشنفکران دینی نیز آن است که فهم جدیدی از مولفه های دینی ارائه دهند. آن ها ‏باید واهمه و هراس دینداران را مرتفع کرده و به ایشان نشان دهند که دین آن ها در تضاد با دنیای جدید نیست.‏
خرم با بیان اینکه مهمترین مفهوم دینی در روابط اجتماعی بحث حق و تکلیف است، گفت: در دنیای قدیم ‏انسان ها “مکلف” بوده اند و در دنیای جدید “محق” هستند. در دنیای قدیم تکلیف مقدم بر حق بوده است ‏درحالی که در دنیای جدید حق مقدم بر تکلیف است و تکالیف انسان ها براساس حقوق آن ها تعریف می شود.‏
وی اظهار داشت: در بحث تکلیف، فرادست و فرودست وجود دارد درحالی که در دنیای جدید انسان ها دارای ‏حقوق برابر و مساوی هستند. دموکراسی تبلور نظام حق محور است و روشنفکردینی در ترجمان مفاهیم حق ‏و تکلیف نمی تواند به نفع دموکراسی تبلیغ نکند. ‏

در ادامه مراسم دکتر غلامعباس توسلی با موضوع “جایگاه دکتر یدالله سحابی در میان روشنفکران دینی” به ‏ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن ارائه شرح فعالیت ها و سوابق اجتماعی و فرهنگی او گفت: نقش و جایگاه ‏دکترسحابی و هم نسلان وی در بسط و گسترش حوزه عمومی بسیار برجسته است.‏

عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران با تشریح مفهوم حوزه عمومی اظهار داشت: حوزه یا عرصه ‏عمومی نه متعلق به افراد و نه متعلق به دولت هاست. بلکه در مالکیت مشاع همه شهروندان است. حوزه ‏عمومی مقدم بر دموکراسی است و تا جایگاه حوزه عمومی در یک جامعه مشخص نشود، دموکراسی نمی ‏تواند پابگیرد.‏

وی افزود: حوزه عمومی هم در جامعه سنتی وجود داشته و هم در جامعه مدرن وجود دارد. می توان نشانه ‏های شکل گیری یک حوزه عمومی قوی را در مدینه ردیابی کرد. در جوامع سنتی در خانقاه ها، هیات ها و ‏مساجد این حوزه قابل مشاهده است. این حوزه ها از دسترسی حکومت به دور بوده اند.‏

توسلی اظهار داشت: پیش از انقلاب حوزه عمومی در ایران بسیار قدرتمند تر از اکنون بود. حوزه عمومی ‏پس از شهریور سال 1320 به صورت قابل توجهی گسترش پیدا کرد و دکتر سحابی و هم نسلان وی از جمله ‏مهندس بازرگان در گسترش این حوزه نقش موثری ایفا کردند. ‏

استاد ممتاز جامعه شناسی دانشگاه تهران ضمن تاکید بر اینکه حکومت های ایدئولوژیک عرصه های عمومی ‏را تحمل نمی کنند، گفت: با از بین رفتن این عرصه مردم دچار خودسانسوری می شوند و جلوی رشد ‏اجتماعی و توسعه گرفته می شود.‏

‎ ‎سوال و پاسخ‎ ‎

در ادامه مراسم دکتر ابراهیم یزدی و مهندس محمد توسلی به سوالات حاضرین پاسخ گفتند. ‏
مهندس توسلی در پاسخ به سوالی درباره مواضع نهضت آزادی درباره انتخابات گفت: در دوره های پیشین، ‏فرآیند برگزاری انتخابات از سوی اصولگرایان مدیریت می شد اما گویی در این دوره شخص کاندیداها هم ‏مدیریت می شوند. ‏

رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران افزود: راهبرد ما همواره تقویت فرآیند دموکراسی و هدف از حضور ‏در عرصه انتخابات ارتقاء آگاهی مردم بوده است. در این دوره، تغییر در وضع موجود از اهداف حضور ما ‏در انتخابات است. ما از ابتدا دو توصیه به اصلاح طلبان داشته ایم: اول اینکه باگذشتن از منیت ها نهایتا با ‏یک نامزد واحد وارد انتخابات شوند، دوم اینکه با یک برنامه شفاف و مترقی و گفتمانی که پاسخگوی ‏مطالبات تاریخی مر دم باشد در انتخابات حضور پیدا کنند.‏

توسلی در پاسخ به سوالی درباره مواضع میرحسین موسوی در باره نهضت آزادی گفت: از این بابت که ‏مهندس موسوی کتمان حقیقت و شهادت نکردند، از ایشان تقدیر می کنیم. این موضوع که ایشان گفته اند که با ‏افرادی که در مسائل سیاسی اختلاف سلیقه سیاسی داریم، همکاری نمی کنیم، موضوع درستی است. ما هم از ‏ایشان انتظار فعالیت مشترک سیاسی نداشته ایم. اما حق بود که ایشان موضوع دیگری را نیز مطرح می ‏کردند. موسوی باید دیدگاه های خود را درباره حقوق شهروندی و حقوق احزاب دگراندیش قانونی که ملتزم به ‏قانون اساسی هستند نیز بیان می کرد. ایشان باید بیان می کردند که در کنار احترام به عقاید دیگران، آیا حق ‏شرکت در انتخابات و فعالیت سیاسی برای احزاب و گروه های خارج از حاکمیت نظیر نهضت آزادی و ‏نیروهای ملی مذهبی قائل هستند یا خیر؟

همچنین دکتر ابراهیم یزدی در پاسخ به سوالی درباره اهداف اصلاح طلبی اظهار داشت: اصلاحات در برابر ‏انقلاب است. پس از انقلاب اسلامی، انحرافاتی در برنامه ها و اهداف انقلاب پیش آمد. در آن زمان در برابر ‏این انحرافات دو نگاه وجود داشت: یک نگاه آن بود که این سیستم باید عوض شود که در نهایت به درگیری ‏مسلحانه انجامید. نگاه دیگر در کنگره نهضت آزادی در سال 63 مطرح شد که بر ضرورت انجام اصلاحات ‏تاکید داشت.‏

دبیرکل نهضت آزادی ایران افزود: به تدریج مواضع اصلاح طلبی ما تبدیل به یک جریان اصلاحی در درون ‏کشور شد. اما دو نوع اصلاحات وجود دارد: اصلاح در ساختار حقوقی و اصلاح در ساختار حقیقی. از نظر ‏ما اصلاح ساختار حقیقی مهمتر از اصلاح ساختار حقوقی است. یعنی به جای اینکه به دنبال تغییر صورت و ‏ظاهر قانون باشیم باید به دنبال تغییر مسئولین و مجریان قانون باشیم. تغییر ساختار حقیقی هم راهی ندارد جز ‏با ایجاد یک نیروی عظیم اجتماعی.‏

یزدی گفت: قانون اساسی به ما این اجازه را داده است که هر چهار سال یکبار کل سیستم مدیریتی کشور را ‏عوض کنیم و هر هشت سال یکبار با تغییر خبرگان امکان تغییر رهبری را نیز فراهم سازیم.‏

وزیر امورخارجه دولت موقت در پاسخ به سوالی درباره حضور احمدی نژاد در اجلاس ژنو گفت: اقدام ‏احمدی نژاد درتعارض با منافع ملی ایران و حتی در تعارض با منافع فلسطینیان است. هولوکاست هیچ ربطی ‏به منافع ملی ما ندارد. طبق آموزه های قرآنی، حتی اگر یک نفر هم به ناحق کشته شده باشد، گویی یک ملت ‏را کشته باشند. ‏