روایت سردار از سایه لطف رهبری بر سر مردم

نویسنده
فیروزه متین

» پس از اعلام رد صلاحیت ها و روز ناامیدی

خبر رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی که حوالی ساعت ۹:۳۰ دقیقه شامگاه سه شنبه گذشته به طور رسمی از صدای جمهوری اسلامی اعلام شد، بلافاصله در قالب پیامک و تماس تلفنی بین شهروندان پخش شد؛خبری که چهره شهر را تغییر داد،حضور پرشمار نیروهای امنیتی و نظامی نیز آن را تیره تر کرد.

محور سخنان بسیاری از شهروندانی که شامگاه سه شنبه خبر رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی را شنیدند، در شبکه های اجتماعی و محیط های عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس،نا امیدی از بهبود شرایط بود.
شوک ناشی از این خبر در حدی بود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه هایی با حضور “کارشناسان بهداشت” روانی برگزار کرد تا به شهروندان هشدار دهند که ناامیدی تبعات جسمی و روانی وخیمی خواهد داشت و بهتر است در این روزها، مردم به جای پیگیری اخبار، به دامن طبیعت بروند و از هوای سالم لذت ببرند.
از سوی دیگر حجم گسترده پیامک های مردم در تهران موجب شد تا شامگاه سه شنبه، این سامانه ارتباطی برای ساعاتی مختل شود؛ هر چند یکی از علل آن نگرانی بابت واکنش های مردمی بود.
در همین باره سایت کلمه در گزارشی نوشت: “شب گذشته هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد و این خبر کوتاه موج نگرانی های شبکه های مجازی را که تا لحظاتی قبل از آن یک در میان خبر رد و تایید از خبرگزاری های رسمی همخوان می کردند را به سیلی از بهت و اعتراض تبدیل کرد.خبر رد صلاحیت تایید شد و دیگر تمام پست ها و عکس های کاربران نام و نشانی از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرد اول انقلاب داشت. محور سوال ها یکسان بود. آیا کسی که ریاست مجمعی را به عهده دارد که قرار است مصلحت نظام را تشخیص دهد، صلاحیتش تایید نشده است؟ آیا صلاحیت تنها ستون باقی مانده از انقلاب را می توان به این سادگی رد کرد؟نظرات جوانان در اوج بهت و شگفت که حالا دست در دست نسل اول انقلاب مردان تایید نشده و در حصر و بند را فریاد می کنند، جشنواره ی دیدنی ای از نا امیدی بدنه ی اجتماع را نشان داد”.

سایت آفتاب هم به نقل از روزنامه ایندیپندنت نوشت: “رد صلاحیت هاشمی، سبب ناامیدی کسانی شده که امیدوار بودند انتخابات به اصلاحات لیبرال در کشور منجر شود”.
حتی سایت “عصر هامون” ،نزدیک به سعید جلیلی هم به نا امیدی عمومی اعتراف کرده و نوشته است: “درحالیکه فرصت طلبان در سراسر کشور مشغول برنامه ریزی برای سود جستن از حضور هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری هستند موج جدیدی از ناامیدی درمیان سران فتنه و افراد نزدیک به هاشمی آغاز گشته است. حتی جوانان فریب خورده ای که به ستاد هاشمی رفته بودند شب و روز بدی را از سر گذرانده اند و صدای شیون از ستاد تعطیل شده هاشمی به گوش می رسد”.
بهت و شوک ناشی از رد صلاحیت هاشمی، اگر چه با خشنودی تندروها همراه بود اما نگرانی نیروهای امنیتی و نظامی را هم در پی داشت،آن هم در حالیکه این نیروها تدابیر امنیتی را در سطح شهر ها تشدید کرده اند.
در همین باره فرمانده ناجا، اسماعیل احمدی مقدم از آمادگی نیروهایش برای برخورد با “حواشی انتخابات” خبر داده؛هر چند در عین حال گفته است که “فتنه گران زیر سایه لطف رهبر زندگی میکنند”. منظور او از “فتنه گران”احتمالا شهروندانی است که از رد صلاحیت هاشمی عصبانی و از بهبود وضعیت موجود نا امید شده اند.
گفتنی ست پیش از این محمد خاتمی ضمن سخنانی در جمع دانشجویانی که او را برای حضور در انتخابات دعوت کرده بودند، این شرایط را پیش بینی کرده و گفته بود: “من می ترسم! می ترسم از این که کدورت ها بیشتر شود ورویارویی ها افزون گردد و امیدها بار دیگر به یأس مبدل شود و حتی دشمن هم از این وضع سوء استفاده کند و باز هم مردم بیشتر تحت فشار قرار بگیرند. آیا می توان این انتخابات را تبدیل به فضایی کرد که دشمنی ها بیشتر نشود و زمینه ایجاد دیالوگ فراهم آید و گفت که این راهی که تاکنون انتخاب شده به ناکجا آباد منتهی می شود. باید رویه ها عوض شود تا فساد ایجاد شده ریشه کن گردد”.
هم اکنون به نظر می رسد پیش بینی او درست بوده و نا امیدی عمومی افزایش ییافته است.
در شهرستان ها هم وضع به همین منوال و جو امنیتی حکم فرماست. سایت ایران گلوبال در باره فضای عموم شهر ها می نویسد: “به غیر از تهران، فضای نظامی و امنیتی در اصفهان و تبریز نیز تشدید شده است. در میادین بزرگ اصفهان، چهارباغ، میدان انقلاب، سی و سی پل، خیابان نظر و چهار راه میر، نیروهای یگان ویژه با تجهیزات کامل مستقر شدند. در تبریز نیز شب گذشته فضای امنیتی شهر نسبت به روزهای دیگر بی سابقه گزارش شده است. شایان ذکر است که پس از این که وزارت کشور ایران اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که در آن نام اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی در جمع تأیید صلاحیت شدگان نبود. مقامات امنیتی وضیعت قرمز اعلام کردند. پس از اعلام رد صلاحیت ها یک حالت شوک در محافل سیاسی ایران ایجاد شده است. شبکه های اجتماعی حول این موضوع متمرکز شده است و این جمله که «نظامی داشتیم که تشخیص مصلحتش صلاحیت نداشت» در این شبکه ها دست به دست می گردد. اکنون همه جا از محافل خانوادگی تا مجامع عمومی در این بار صحبت می شود. افکار عمومی بسود هاشمی رفسنجانی و علیه «رهبر» شدت می گیرد. آگاهان سیاسی احتمال اعتراضات در برخی از شهر های بزرگ را می دهند”.