نگران ماهواره، در آرزوی کره شمالی

نویسنده
جلال یعقوبی

» سیاست‌های فرهنگی سپاه پاسداران

سردار پاسدار محمدحسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران در مراسم اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی بسیج که در لرستان برگزار شده بود، اعلام کرد: “امروزه هالیوود، دانشگاه‌ هاروارد و ماهواره‌ها سه بال هجمه‌های غرب علیه اسلام هستند به این صورت که دانشگاه‌ هاروارد تئوری آن‌را می‌سازد، هالیوود آن را تبدیل به هنر می‌کند و ماهواره آن را منتشر می‌کند.”

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون فرهنگی سپاه پاسداران اضافه کرد: “۱۶۰ کانال ماهواره‌ای به زبان فارسی دارای فعالیت هستند که ۶۰ درصد مردم ایران نیز از این ماهواره‌ها استفاده می‌کنند.”

او همچنین با تاکید بر این‌که “امروز هنرمند ما نمی‌تواند نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی بی‌تفاوت باشد” گفت: “هنرمند بسیجی امروز وظیفه دارد که تکنیک هنر را در نهایت قوت یاد بگیرد و تفکرش را منتقل کند، البته وظیفه اصلی هنرمندان ما این است که از هنر برای انتقال گفتمان انقلاب اسلامی استفاده کنند.” محمدحسین نجات همچنین تاکید کرد: “کره‌شمالی، به کشور نقاشی‌های زیبا شهرت دارد. در تمام متروهای کره شمالی نقاشی‌هایی از مقاومت مردم کره شمالی وجود دارد.”

خبرگزاری تسنیم که گفته می‌شود وابسته به شخص محمدحسین نجات است، در گزارشی که از این سخنرانی منتشر کرد، هم اظهارات مربوط به کرده شمالی را حذف کرد و هم درصد استفاده کنندگان از ماهواره در ایران را که در سخنرانی او مطرح شده است، نادیده گرفت.

گرچه متن کامل اظهارات معاون فرهنگی سپاه منتشر نشده است، اما از همین خلاصه‌های منتشر شده نیز می‌توان رویکرد کلی نهادهای نظامی-امنیتی را دریافت کرد.

محمدحسین نجات، از اواخر شهریور ماه گذشته به معاونت فرهنگی سپاه پاسداران منصوب شد. گفته می‌شود که نام اصلی او محمدحسین زیبائی‌نژاد است که در طول دو دهه گذشته از عوامل امنیتی در سپاه پاسداران بوده است. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، توسط او مدیریت می‌شود. همچنین سایت سحام نیوز که نزدیک به مهدی کروبی است، پیش از این او را از طراحان حصر رهبران جنبش سبز ، خوانده بود.

به نظر می‌رسد که اظهارات معاون فرهنگی سپاه پاسداران، هم نمایشی از رویکرد این نهاد نظامی در برابر تحولات فرهنگی ایران است و هم اشارات کوتاه او به کره شمالی و “نقاشی‌هایی از مقاومت مردم کره شمالی” که در مترو وجود دارد، الگوی آنها در کشورداری را نیز آشکارتر از گذشته فاش می‌کند.

محمدحسین نجات چندی پیش در گفتگو با نشریه رمز عبور گفته بود: “من اسم جریان دوم را جریان‌های مذهبی غرب‌گرا گذاشته‌ام، یعنی روشنفکر مذهبی غرب‌گرا. اینها ادعا می‌کنند که اسلام را قبول دارند و می‌گویند چون مردم به قانون اساسی رأی داده‌اند، آنها هم به قانون اساسی احترام می‌گذارند، ولی اعتقادی به حاکمیت دینی و اسلام سیاسی ندارند و مدل حکومت مطلوب آنها نوعی حکومت لیبرال دموکراسی غربی است و حداکثر حکومت مطلوب آنها هم حکومتی مثل حکومت فعلی ترکیه است و این را بارها گفته‌اند و اندونزی، مالزی و ترکیه را با ایران مقایسه می‌کنند و می‌گویند دموکراسی مدل ترکیه را قبول دارند.” اکنون به نظر می‌رسد که الگوی سپاه پاسداران نیز مشخص شده باشد.

در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، مصطفی تاج‌زاده، از اصلاح‌طلبان ایران که اکنون دوران حبس خود را می‌گذارند، طی نامه‌ای با عنوان “ژاپن اسلامی یا کره شمالی اسلامی؟” نوشته بود: “به باور من هنگامی که با انگیزه‌های سیاسی و هواداری از نامزدی خاص، اکثریت مردم و بویژه قشرهای تحصیل‌کرده و نسل جوان در موضوع “تهدید نرم” یا “براندازی نرم” کدبندی شوند و حزب پادگانی به خود ببالد که از طریق دخالت در انتخابات، کشور را از براندازی نرم توسط “دشمن” (منظور نامزدهای رقیب آقای احمدی‌نژاد به‌ویژه نخست‌وزیر امام) نجات داده است، ما از مدل “جمهوری اسلامی” دور و به مدل “کره شمالی کنونی” و “ترکیه عصر نظامیان” نزدیک می‌شویم.”

بخش دیگری از سخنان معاون فرهنگی سپاه پاسداران درباره اندازه نفوذ ماهواره ها در ایران است. او از استفاده شصت درصدی مردم ایران از ماهواره‌ها خبر داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، عزت الله ضرغامی، رئیس سابق تلوزیون حکومتی ایران، اوایل خرداد ماه گذشته اعلام کرد که بر اساس نظرسنجی‌های صدا و سیما “حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم کشور از برنامه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند.” او البته مدعی بود که بخشی از استفاده کنندگان ماهواره، شبکه‌های داخلی را تماشا می کنند: “۱۵ درصد از بینندگان برنامه‌های ماهواره‌ای در سطح کشور فقط در پی دیدن شبکه‌های استانی و سایر شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی هستند.” اکنون معاون فرهنگی سپاه پاسداران این رقم را به شصت درصد ارتقا داده است.

زمانی علی جنتی، وزیر ارشاد، اعلام کرد که : “ضریب استفاده از ماهواره ۷۱ درصد مردم تهران را شامل می شود.” و اضافه کرد: “در گذشته اقداماتی مانند ممنوعیت استفاده از ویدئو در کشور انجام می‌شد که امروز به نظر کارهای خنده دارد به حساب می آید و شاید پنج سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز خود همین احساس را داشته و به آن بخندیم.”

چنانچه رشد حداقل بیست درصدی استفاده از ماهواره بر اساس آمارهای رئیس سابق صدا و سیما و معاون فرهنگی سپاه پاسداران را در نظر بگیریم، احتمالا آمار استفاده از ماهواره در تهران حدود نود درصد از مردم را شامل خواهد بود.

شاید به همین دلیل است که مسئولان جمهوری اسلامی از اثرگذاری شبکه‌های تبلیغی داخلی قطع امید کرده‌اند. ۳۱ مرداد ماه گذشته، خبرگزاری تسنیم از قول حجت‌الاسلام سید محمود وزیری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در امور سوریه نوشته بود: “امروزه آمار بینندگان ماهواره از بینندگان برنامه‌های صداوسیما بیشتر است، این مسئله به دلیل نبود برنامه‌های مناسب و جذاب در صداوسیما و عدم کنترل فرزندان از سوی والدین است.” او معتقد بود: “امروز دشمن در خانه ما اتاق فکر گذاشته و در اتاق‌های دختران و پسران دریچه باز کرده است، دشمنان با ابزارهایی هم‌چون ماهواره و اینترنت به دنبال ضربه زدن به نسل جوان ما هستند.”