نمایندگان پول گرفته مخفی ماندند

نویسنده
مریم کاشانی

» اختلاف نظر بین نمایندگان مجلس

هفته گذشته، وقتی که نامه محمد رضا رحیمی، به محمود احمدی‌نژاد، منتشر شد، آنچه بیش از هر چیزی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد، بخشی از نامه معاون اول سابق “نظام” درباره کمک‌های مالی به گروهی از داوطلبان نمایندگی مجلس در دوره هشتم بود. رحیمی در نامه خود، ادعا کرده بود که محکومیت او به دلیل همین کمک‌ها است که او تنها واسطه‌ آن بوده و دیگران پول را گرفته‌اند.

خلاصه ماجرا در نامه رحیمی چنین بود: “همواره در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی و راهبری امر انتخابات توسط جریانات سیاسی تشکیل می‌گردد. در این راستا برای انتخابات مجلس هشتم نیز کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد از کاندیداهای اصولگرا در سطح کشور از طریق کمک‌های غیردولتی پشتیبانی مالی شود. در میان افراد کمک کننده فردی به نام جابر ابدالی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و اجرایی به اینجانب معرفی شده بود، برای کمک اعلام آمادگی نمود. بنده نیز به واسطة حساسیت و اطمینان خاطر از سالم بودن کمک‌های نامبرده همچون سایر موارد در خصوص ایشان از طریق حراست دیوان محاسبات از مجاری ذیصلاح، در خصوص وی استعلام کردم که پس از اطمینان و پاسخ مثبت که اسناد آن ضمیمة پرونده است، برای دریافت کمک از وی اعلام آمادگی نمودیم و از وی خواستیم که به کاندیداهایی که ما معرفی می‌کنیم از محل حساب شخصی و با چک بانکی خودش کمک نماید. در نهایت نامبرده مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیة اسناد و کپی چک‌های صادره که به قریب ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید. بنابراین کل این مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده و عینا به حساب نامزدها پرداخت گردیده است.” رحیمی اضافه کرده بود: “وقتی کمک کننده این یک میلیارد و دویست میلیون تومان و نیز دریافت کنندگان، مشخص و معلوم هستند، لذا باید پرسید ارتباط این موضوع با بنده چیست؟”

به دنبال انتشار این نامه، چند تن از نمایندگان فعلی مجلس، نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس تهیه کرده و در آن خواستار اعلام اسامی نمایندگانی شدند که پول دریافت کرده‌اند. کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل و یکی از تهیه‌کنندگان این نامه به خبرنگاران گفته بود: “تاکنون ۳۰ نفر از نمایندگان این نامه را امضا کردند، بنده به همراه عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه، جواد هروی نماینده قائنات و عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد در حال جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای این نامه هستیم.” او تاکید داشت: “ما در این نامه از رئیس مجلس می‌خواهیم در راستای تنویر افکار عمومی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی اسامی همه نمایندگان مجلس دوره‌ هشتم را که از آقای رحیمی پول گرفتند، در اختیار رسانه‌ها قرار دهد؛ ما تا حصول نتیجه نهایی این موضوع خطیر را برای آگاهی همه ملت ایران پیگیری خواهیم کرد.”

حدود دو ساعت بعد از انتشار خبر این نامه، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، اعلام کرد که نامه نمایندگان برای اعلام اسامی دریافت‌کنندگان پول از رحیمی “پاره” شده است. این خبرگزاری در گزارش خود نوشته بود: “پیگیری خبرنگار فارس از این مسئله حکایت دارد که این نامه در همان ساعات ابتدایی جمع‌آوری امضاء، توسط تهیه‌کنندگان از دستور کار خارج شده و حتی به گفته یکی از نمایندگان، توسط متولیانش پاره شده است.”

با اینهمه خبر این خبرگزاری تکذیب شد. کمال‌الدین پیرمؤذن در گفت‌وگو با سایت رسمی مجلس، خبرگزاری “ضمن تکذیب خبر برخی رسانه‌ها درباره پاره کردن نامه درخواست افشای اسامی ۱۷۰ تن از نمایندگان مجلس هشتم که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند” گفته بود: “به جهت آنکه به اشتباه در متن نامه به جای مجلس هشتم، مجلس نهم قید کرده بودیم، نامه جدیدی تنظیم کردیم.” او تاکید داشت: “در مجلس با همراهی برخی همکاران به طور جدی برای انتشار حتمی اسامی نمایندگانی که در مجلس قبل از رحیمی پول گرفته‌اند، تلاش می‌کنیم و اعلام اسامی این افراد را از رؤسای قوای مقننه و قضائیه جهت تنویر افکار عمومی پیگیری می‌کنیم.” البته پیرموذن قبل از آن در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، تایید کرده بود که از پیگیری این نامه منصرف شده‌اند.

از سوی دیگر، غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس طی گفتگویی با سایت نامه، فاش کرد: “باید اسامی این افراد منتشر شود. من طومار انتشار اسامی این افراد را امضا کرده ام اما نمی دانم چرا برخی از دوستان جبهه پایداری و از این طومار و سخنان و افشاگری رحیمی ناراحت شده اند.” او گفت: “وقتی هم این طومار بین نمایندگان پخش می شد اعضای جبهه پایداری علنا با دادوبیداد با این طومار مخالفت کردند و عنوان می کردند که نباید آن را امضا کرد. اگر اعضای این جبهه جز کسانی که به گفته رحیمی پول گرفته‌اند نبوده اند، نباید از این موضوع ناراحت شود.” نماینده رشت اضافه کرده بود: “از آقای رحیمی تشکر می‌کنیم که شروع به افشاگری تخلفات احمدی‌نژاد کرده است، ولی رحیمی هم در ابتدا راه است و انتظار این است که موارد بیشتری را بیان کند مثل اینکه اسامی ۱۷۰ نماینده ای که پول گرفته‌اند منتشر شود. اینکه ۱۷۰ نفر از نمایندگان پول گرفته‌اند و آقای پولداری وجه قابل توجهی را به نماینده دولت پرداخت کرده است، قطعا در راه رضای خدا نبوده است، این نشان می‌دهد که دولت سابق به مباحث انتخاباتی ورود می‌کرده است که همین جز تخلفات دولت احمدی‌نژاد است.”

پنج‌شنبه گذشته، روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان “پیگیری می‌نمی‌کنیم!” که به تیتر نخست این روزنامه هم تبدیل شده بود، نوشت: “در شرایطی که خبرها حاکی از امضای نامه در مجلس برای افشای نام این ۱۷۰ نفر بود، اعلام شد که این ماجرا با پاره شدن نامه مزبور منتفی شده است. هر چند یکی از نمایندگان اظهار کرد که مجلس هفته آینده پیگیر ماجرا خواهد بود.” ابتکار از قول جواد هروی، نماینده قائنات نوشته بود: “نمایندگان این قضیه را به منزله توهین به مجلس و قوه مقننه دانسته و نامه‌ای تهیه شد و به امضای برخی نمایندگان رسید که تکلیف این موضوع و اسامی نمایندگانی که پول دریافت کرده‌اند از سوی هیات رئیسه مجلس روشن شود. […] با توجه به اتمام وقت صحن علنی مجلس، جمع‌آوری امضا متوقف شد و این موضوع در هفته آینده پیگیری خواهد شد.”

دیروز، روزنامه آرمان، نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی نیز در گزارشی با عنوان “این بار‌لیست در جیب رحیمی است” نوشته بود: “حالا لیستی با ۱۷۰ نام در جیب رحیمی است و برخی واهمه دارند نکند این لیست هم مثل لیست در جیب احمدی‌نژاد هیچ وقت بیرون نیاید. […] اکنون بحث این ۱۷۰ نفر بیشتر از بحث رحیمی در ذهن عموم است و می‌خواهند بدانند به چه کسانی برای انتخابات مجلس هشتم پول داده شده است. افراد دریافت کننده پول حالا در مجلس هستند یا کاندیدا بودند؟”