یورش جدید حکومت به روزنامه نگاران

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده های بازداشت شدگان اخیر

خانواده های علی اکرمی و محمد حیدری، دو روزنامه نگاری که روز گذشته بازداشت شدند در مصاحبه با “روز” اعلام کردند از محل نگهداری و اتهامات انتسابی به آنها بی خبرند.

علی اکرمی، محمد حیدری و مهدی افشارنیک روز گذشته در منازل خود بازداشت شدند. بازداشت روزنامه نگاران اما به تهران محدود نمانده و براساس گزارش ها، خبرنگاران و عکاسان خبری خبرگزاری ایسنا در شهر شیراز هم بازداشت شده اند.همزمان مدیر سرویس جهانی بی بی سی از بازداشت، بازجویی و ارعاب خویشاوندان کارکنان ایرانی بی بی سی توسط دولت ایران خبر داده و اعلام کرده است: خانواده های کارمندان ایرانی ما صرفا ناظرانی بی گناه هستند و قربانی کردن آنان اقدامی منزجر کننده است.

 

بی خبری از روزنامه نگاران بازداشت شده

مهدی افشارنیک، روزنامه نگار حوزه نفت و انرژی روز گذشته در منزل شخصی اش بازداشت شد و خانواده اش از محل نگهداری او اطلاعی ندارند. این روزنامه نگار که سابقه همکاری دهساله با روزنامه های اصلاح طلب را دارد طی ماههای گذشته چندین بار احضار شده و تحت بازجویی قرار گرفته بود.

آقای افشارنیک در حال حاضر خبرنگار اقتصادی روزنامه اعتماد است.

علی اکرمی دیگر روزنامه نگار بازداشت شده دیروز است که همسرش به “روز” می گوید: موقعی که ماموران برای بازداشت علی آمدند من منزل نبودم اما مادرم حضور داشت؛گفته بودند حکم ناجا را دارند.

شقایق خانزادی، همسر آقای اکرمی می افزاید: نه از اتهام همسرم خبری دارم و نه میدانم که از کدام ارگان بوده و او را کجا برده اند، اما خانه را تفتیش کرده و هارد کامیپوتر من، کامپیوتر علی، فلش مموری، آلبوم های عکس، دفترهای تلفن و تعدادی کتاب را با خود برده اند.

همسر محمد حیدری، دیگر روزنامه نگار بازداشت شده نیز از محل نگهداری و ارگان بازداشت کننده همسرش بی خبر است و به “روز” میگوید: من نه آقایان را دیدم و نه خبری دارم که از کدام ارگان بودند اما پیغامی، روی پیغام گیر خانه گذاشته و گفته بودند که از پاسداران هستند. پرس و جو کردم گفتند شاید از وزارت اطلاعات باشند اما مطمئن نیستم.

مهری قاسمپور، همسر آقای حیدری می افزاید: من واقعا مانده ام و برایم سئوال است که چرا همسر مرا بازداشت کرده اند. او از روزنامه نگاران قدیمی است اما سالهاست کار روزنامه نگاری نمیکند. حال روی چه حسابی آمده و او را بازداشت کرده اند دلیلش برایم روشن نیست. اکنون هم نه میدانیم او را  کجا برده اند و نه میدانیم چه کسی برده. حداقل به ما اطلاع بدهند که کجا برده اند تا خبری از او داشته باشیم.

در شیراز نیز ۴ روزنامه نگار و عکاس خبرگزاری ایسنا بازداشت شده اند؛بازداشت شدگان عبارتند از:سعید نظری ، فرزاد صدری،علی نظام الملکی و هخامنش یونسی.

همزمان محسن حکیمی از اعضای جوانان نهضت آزادی ایران نیز در تهران بازداشت شده است. از علت دستگیری و محل نگهداری او نیز خبری در دست نیست.

بازداشت این روزنامه نگاران در حالی صورت می گیرد که طی هفته و ماههای گذشته مهرداد سرجویی خبرنگار روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز، هادی احمدی، خبرنگار خبرگزاری ایسنا در کرج، ابراهیم رشیدی خبرنگار نشریات محلی اردبیل و امیرمهدی علامه زاده خبرنگار خبرگزاری ایلنا هم در تهران بازداشت شده اند.

بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد 88  تعداد زیادی از روزنامه نگاران ایرانی بازداشت شدند.عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، احمد زیدآبادی ، مهدی محمودیان و بهمن احمدی امویی از این جمله اند که از دوسال پیش همچنان در زندان به سر می برند و به حبس های سنگین محکوم شده اند.

 

گروگانگیری در تهران

همزمان اما روزنامه نگاران ایرانی خارج از کشور نیز از تهدید و فشار حکومت جمهوری اسلامی در امان نیستند به طوریکه سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است از سال 84 تاکنون این سازمان  بیش از پنجاه مورد تهدید، بازداشت و ارعاب خانواده‌های روزنامه‌نگاران تبعیدی را بازشماری کرده است.

در همین راستا روز گذشته مدیر شبکه جهانی بی بی سی اعلام کرد:ماموران دولت ایران (در ماه های اخیر) به بازداشت، بازجویی و ارعاب خویشاوندان کارکنان ایرانی بی بی سی دست زده اند و مطلع شده ایم که با خویشاوندان و دوستان ده تن از کارکنان ما در ایران چنین برخوردی صورت گرفته است.

پیتر هاروکس در بیانیه ای که در وبلاگ سردبیران بی بی سی منتشر شده نوشته است: گذرنامه هایی توقیف و خانه هایی تفتیش شده و افرادی هدف ارعاب و تهدید قرار گرفته اند و از خویشان کارکنان ما خواسته شده است که از کارکنان بی بی سی بخواهند از حضور در برنامه های تلویزیون بی بی سی فارسی خودداری کنند، به ایران بازگردند و یا به طور مخفیانه، اطلاعاتی را در مورد بی بی سی در اختیار ماموران دولت ایران قرار دهند.

پس از پخش مستند “خط و نشان رهبر” از بی بی سی فارسی که به چگونگی به قدرت رسیدن رهبر جمهوری اسلامی پرداخته و با برخی نزدیکان و وابستگان به ایت الله خامنه ای مصاحبه شده بود فشار بر کارکنان بی بی سی و خانواده های آنها افزایش یافته و همچنین ارسال پارازیت بر برنامه های این شبکه از سوی دولت ایران نیز تشدید شده است.

آقای هاروکس در این زمینه نوشته است: پس از پخش یک مستند تلویزیونی درباره آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، ما شاهد آن بوده ایم که ارعاب و تهدید و تلاش برای اخلال در استقلال عمل ما به حدود جدیدی افزایش یافته است.

پس از پخش این مستند 6 مستند ساز ایرانی به اتهام همکاری با بی بی سی بازداشت شدند که مدیر سرویس جهانی بی بی سی درباره آنها نوشته: آنها هرگز در استخدام بی بی سی نبوده یا به سفارش بی بی سی فیلمی نساخته اند،و عملا بهای ارتباط غیر مستقیم خود با ما را می پردازند.

پیش از این صادق صبا، مدیر تلویزیون بی بی سی فارسی هم  به “روز” گفته بود که این مستند سازان همکار بی بی سی نبوده اند.

آقای هاروکس همچنین با اشاره به برخی مطالب منتشر شده در رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی درباره کارکنان بی بی سی توضیح داده: بعضی از کارکنان بی بی سی را با ذکر نام به ارتکاب انواع جرایم، از جمله جرایم جنسی متهم ساخته اند و گفته اند که بی بی سی فارسی سازمان های تروریستی را به انجام حملات در ایران تشویق می کند.اگرچه این ادعاها به وضوح بی اساس و باورنکردنی است، اما لحن خشونت آمیزی که به کار می گیرند باعث تشدید هراس کارکنان بی بی سی و اعضای خانواده و آشنایان آنان در ایران می شود. با توجه به آسیب پذیری این افراد، ما موضوع جلب توجه به این شکل از ارعاب را به دقت بررسی کرده ایم و اعلام می کنیم که کارکنانی که خانواده هایشان در معرض ارعاب و تهدید قرار گرفته اند از انتشار این بیانیه به طور کامل حمایت می کنند.

او افزوده: روزنامه نگاران ایرانی شاغل در بی بی سی با علم به اینکه فعالیت خبررسانی آنان ممکن است باعث برانگیختن خصومت دولتشان شود، این شغل را پذیرفته اند، اما خانواده های کارمندان ایرانی ما صرفا ناظرانی بی گناه هستند و قربانی کردن آنان اقدامی منزجر کننده است.

بر همین اساس بی بی سی از جمهوری اسلامی خواسته از اقدامات ماموران خود در این زمینه تبری جوید و از دولت بریتانیا و سایر کشورهای جهان درخواست کرده که به هرگونه اقدام لازمی دست بزنند تا مانع از اقدامات دولت ایران در راستای تضعیف رسانه های آزاد شوند.