بازگشت شیردال باستانی به خانه

نویسنده
رژین یونسی

» حسن نیت آمریکا یا دستاورد سازمان میراث فرهنگی؟

ایالات متحده آمریکا، یک جام شیردال باستانی را که متعلق به قرن ۷ پیش از میلاد بوده به ایران بازگرداند؛ این شیئ باستانی همراه با رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ایران باز گشت.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که این اقدام در راستای بهبود روابط فرهنگی ایران و ایالات متحده آمریکا و به عنون حسن نیت به هیئت ایرانی تحویل داده شده، درحالیکه برخی از سایت‌های داخلی از بازگشت این اثر تاریخی به عنوان اولین دستاورد معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی یاد کرده‌اند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته است این شیئ باستانی که متعلق به قرن ۷ پیش از میلاد و آغاز عصر مادها است، در سال ۲۰۰۳ از یک قاچاقچی آثار باستانی و عتیقه‌جات گرفته شده بود و از آن‌جا که آمریکا به میراث فرهنگی و همچنین به مردم ایران احترام می‌گذارد، آن را به ایران بازگردانده است.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی این مقام آمریکایی تأکید کرده‌است که بازگرداندن این اثر باستانی اقدامی برای نشان دادن حسن نیت آمریکا نسبت به ایران بوده است.

شیردال موجودی افسانه‌ای با ترکیبی از تن شیر، سر عقاب و گوش اسب است. این موجود را دارای قدرت شفابخش و همچنین پاسبانی از گنجینه‌ها توصیف کرده اند. طرح شیردال افسانه‌ای در بسیاری از مجسمه‌ها و بناهای باستانی ایران به کار رفته‌ است.

بازگرداندن این شیء باستانی همزمان با سفر هیات بلندپایه ایرانی به نیویورک جهت شرکت در نشست سالانه سازمان ملل متحد صورت گرفته است. در این سفر علاوه بر ملاقات وزرای خارجه ایران و ایالات متحده پس دهه ها، روسای جمهور دو کشور نیز در یک تماس تلفنی بی سابقه با یکدیگر گفتگو کردند.

خبر بازگشت شیردال افسانه‌ای به ایران ابتدا در حساب توییتر وزارت امور خارجه آمریکا صورت گرفت و پس از آن از سوی مقامات ایرانی تائید شد.

وزارت امور خارجه در توضیح خود در شبکه اجتماعی توییتر در رابطه با این اقدام نوشته بود: “این شیء برترین نمونه شیردال از ایران باستان است و آمریکا از بازگرداندن آن به مردم ایران خرسند است.”

با این حال برخی از سایتهای اصولگرای ایران بازگشت این شیئ تاریخی را دستاورد انتصاب محمد علی نجفی، به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران توصیف کرده‌اند.

به گزارش سایت بولتن نیوز “موضوع بازگرداندن اموال ایران به کشور و از سوی آمریکایی‌ها به خودی خود چیز چندان با اهمیتی نیست و این موضوع وظیفه‌ای است که تمام دولت‌ها در قبال یکدیگر به عهده دارند و اموال هر کشور باید به خود آن کشور بازگردانده شود، اما نکته مهم در این بین این است که محمد علی نجفی در اولین سفر خارجی خود در سمت معاونت گردشگری توانست کار بزرگ و مهمی را انجام داده و یکی از ثروتهای ملی ایران را به میهن بازگرداند.”

این سایت اصولگرا همچنین توضیح داده که طرف آمریکایی نیز با این اقدام نشان داد که دست کم در زمان اقامت هیئت ایرانی در نیویورک، آمریکا قصد داشته حسن نیت خود را “با موضوعاتی هر چند کوچک” به اثبات برسانند.

این دومین بار است که آمریکا اثری تاریخی را به ایران بازمی‌گرداند. پیش از این در سال ۱۳۸۳ تعدادی از الواح هخامنشی به ایران تحویل داده شده بود.

حسن روحانی در زمان بازگشت از نیویورک و ورود به ایران اعلام کرد “این اثر یک اثر تاریخی و ارزشمند بود که متعلق به ۲۷۰۰ سال قبل بود، یک اثر ذی‌قیمت است که از سال ۲۰۰۳ در آمریکا بوده است. قبلاً تلاش‌هایی برای بازگردندان آن انجام شده بود، ولی به نتیجه نرسیده بود.”

این شی تاریخی رو شنبه، ۶ مهرماه، توسط محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، به نماینده موزه ملی ایران تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در نوشته‌ای که همراه با این جام بود، از این جام به عنوان هدیه ملت آمریکا به ملت ایران یاد شده بود.

طی سالها و دهه‌های گذشته شماری از آثار باستانی ایران به صورت غیرقانونی توسط آنچه “مافیای اشیاء عتیقه” خوانده شده، از این کشور خارج شده‌اند.

خبرگزاری میراث فرهنگی در گزارشی که خرداد ماه امسال منتشر شد اعلام کرد که پدیده خرید و فروش اشیاء عتیقه در ایران به دوره قاجار برمی‌گردد. به نوشته این سایت به نقل از باستان شناسان پدیده خرید و فروش آثار باسانی ایران در دوران پهلوی نیز ادامه داشته است اما  پس از انقلاب اسلامی کاملا متوقف شد.

این درحالیست که طی سالهای گذشته این این سایت در گزارش‌های متعددی از گسترش پدیده خرید و فروش عتیقه و خروج آثار باستانی از کشور خبر داده است.

شیردال باستانی روز شنبه، ۶ مهرماه از سوی محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رونمایی شد.

او در توضیح بازپس‌گیری این اثر تاریخی در مراسم رونمایی از آن، گفت: “وزارت امور خارجه‌ی آمریکا این جام سیمین را با هدف بهتر شدن ارتباطات فرهنگی به مردم ایران هدیه کرد.”