بازداشت دو تن از مهاجمان به خودروی رئیس دولت

نویسنده
فیروزه متین

» عضو ستاد جلیلی در بین حمله کنندگان به روحانی

پس از انتشار عکس یکی از لیدرهای حمله به خودروی حامل روحانی در زمان ترک فرودگاه که وی را در ستاد انتخاباتی سعید جلیلی و در حال گفت و گو با وی نشان می داد، ماموران نیروی انتظامی ناچار شدند دو تن از حمله کنندگان را روز گذشته بازداشت کنند.

سوای انتشار این عکس، خشم سایت رجانیوز، سایت وابسته به حلقه مصباح یزدی و جبهه پایداری و البته روزنامه کیهان، محافل حامی حمله کنندگان را نا خودآگاه نان می داد.

در همین حال، سای ت فرارو نیز فرد حمله کننده به خودروی روحانی که در ستاد جلیلی فعال بوده است را یکی از همان افرادی معرفی کرد که در ۲۲ بهمن سال گذشته، به علی لاریجانی رئیس کنونی مجلس در قم مهر و کفش پرتاب کرده بودند. نیروهای خودسری که با شماتت تند آیت الله خامنه ای نیز مواجه شدند، اما به نظر می رسد که هنوز اقدام جدی ای برای جلوگیری از رفتارهای آنان صورت نگرفته است.

با این حال، پلیس ایران روز گذشته اعلام کرد که از بین بیش از ۱۰۰ حمله کننده به خودروی حسن روحانی، دو تن از افراد حمله کننده را بازداشت کرده است.

به گزارش ایسنا، سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی می گوید: “دو نفر در جریان مراسم رئیس جمهور به دلیل اخلالهای ایجاد شده دستگیر شده اند و تحقیقات از این افراد ادامه دارد”.

او افزوده است: “در این ماجرا باید هر فردی کفش نداشت، دستگیر می‌شد اما یکی دو تن دستگیر شدند که البته دستگیری‌ها از سوی پلیس نبود”.

پس از انتشار این خبر، سایت بهار نیوز در مطلبی با انقاد ز برخورد نیروی نیروی انتظامی با مسئله حمله به خودروی رئیس دولت نوشته است: “یکی از مسئولان ناجا از بازداشت دو نفر از عوامل حوادث دیروز، خبر داد اما به هویت آنان اشاره‌ای نکرده است و حتی توضیح نداده این دو آیا از حامیان آقای رییس‌جمهور بوده‌اند یا عوامل خودسر، هتاک و حمله‌کننده به خودروی دکتر روحانی؟ البته به نظر می‌رسد شناسایی این عوامل خودسر با توجه به انتشار گسترده تصاویر آنها در خبرگزاری‌های رسمی کشور، برای پلیس و مقامات قضایی کار سختی نیست اما هنوز از بازداشت عوامل اصلی این بی‌آبرویی و هتک حرمت منتخب ملت ایران توسط مقامات ذیربط، خبری رسمی منتشر نشده است”.

همزمان با اعلام این خبر، سایت پارسینه نیز هویت یکی از لیدرهای گروه حمله کننده را اینچنین افشاء کرده است: “فردی به نام “م.ص.ش” از مسئولان ارشد ستاد جلیلی که با عنوان مسئول هماهنگ کننده ستاد مردمی حیات طیبه دعوت از دکتر جلیلی از وی یاد می شود؛ در جمع معترضین به دکتر روحانی در فرودگاه حضور داشت.

معترضین به دکتر روحانی در حالی به تماس تلفنی وی و اوباما معترض بودند که دکتر روحانی بارها تاکید کرده است که در این خصوص اختیارات تام دارم و رهبر انقلاب نیز تلویحا با به کار بردن عنوان نرمش قهرمانانه حاشیه امنی را برای روحانی ایجاد کرده بود. پیش از این نیز در رقابت های انتخاباتی حامیان جلیلی تمامی کاندیدا ها به غیر از کاندید مطلوب خود را نماینده گفتمان وادادگی و سازش معرفی می کردند”.

سایت عصر ایران نیز در باره نسبت حمله کنندگان با جبهه پایداری و سعید جلیلی نوشته است: “در میان مهاجمان، برخی افراد شناخته شده یک جریان خاص سیاسی نیز وجود داشتند که کاملاً سمت و سوی مهاجمان را مشخص می کرد.یکی از این افراد، محمدصادق شهبازی هماهنگ کننده ستاد مردمی حیات طیبه دعوت از دکتر سعید جلیلی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ است که تصویر وی در خبرگزاری فارس و نیز عکسی از او در کنار جلیلی، بسیار گویاست”.

عصر ایران می افزاید: “هر چند از عناصر افراطی، انتظار عقلانیت نیست ولی دستکم از آقای جلیلی انتظار می رود به عنوان کسی که سال ها مسوولیت امنیت ملی را در کشور بر عهده داشته، نسبت فعلی خود با این افراد را تبیین و نظر خود را درباره اقدامات آنها به طور شفاف بازگو کند و بگوید اگر در دروان مسوولیت وی، افرادی به رئیس جمهوری که از سفر بازگشته حمله می کردند، با آنها چه رفتاری می شد؟! البته معتقد به این هستیم که هر فردی آزادی بیان و آزادی اعتراض دارد و این ها نیز از این آزادی بنیادی برای ابراز عقایدشان استفاده کرده اند و به جز مواردی که مرتکب خشونت می شوند، نباید هیچ برخوردی با آنها - و البته با دیگران - صورت گیرد. فقط آنچه مورد انتظار است این که این جریان و حامیان آنها، آنقدر شفافیت و شجاعت داشته باشند که با تابلوی خودشان سخن بگویند و از نام مردم، دانشجو، بسیج و نظایر آن، به نفع خود سوء استفاده نکنند”.

بنابراین گزارش، سایت آفتاب نیوز، نام کامل فرد مهاجم را افشا کرده و وی را “محمدصادق شهبازی” معرفی کرده است.