تعجیل فرانسه برای واکنش ازسوی تهران

نویسنده

» گزارش لوپوئن

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه از دولت ایران خواست که هرچه سریعتر برای برطرف کردن نگرانی کشورهای غربی در رابطه با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تلاش کند. لوران فابیوس دراین خصوص به روزنامه نگاران در نیویورک گفت: “وزیر امور خارجه ایران نظر خود را در این زمینه بیان کرد. زمانی که او به مسأله یک سال آینده اشاره کرد، من به وی گفتم که رییس جمهور روحانی صحبت سه تا شش ماه را کرده بود. و با توجه به اینکه او شخصیتی منطقی دارد، در پاسخ گفت که بسیار خوشحال خواهد شد اگر مسایل به همین سرعت پیش روند.”

لوران فابیوس در ادامه افزود: “من به او گفتم که باید تعجیل به خرج دهند، زیرا این یکی از مسایلی است که هرچه سریعتر باید حل و فصل شود. آیا در جریان مباحثات، تولیدات هسته ای ادامه خواهند یافت؟”

او گفت: “نباید مباحثات را تا یک سال ادامه داد، چرا که در این مدت تعداد سانتریفوژها افزایش خواهد یافت.” رییس دیپلماسی ایران روز پنج شنبه در رابطه با پرونده هسته ای با همتایان خود در گروه ۵+۱ دیدار کرد.

سری جدید مذاکرات برای تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو پیش بینی شده است.

حسن روحانی روز جمعه اعلام کرد که امیدوار است مذاکرات در زمان کوتاهی به نتیجه برسد.

محمد جواد ظریف همچنین با همتای آمریکایی خود، جان کری، دیدار کرد و بر لزوم لغو تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده تأکید ورزید.

ازسوی دیگر، ایران و آژانس اتمی روز جمعه در وین مذاکرات “سازنده”ای داشتند و مجدداً در تاریخ ۲۸ اکتبر با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

روز سه شنبه، رییس جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند، در زمان دیدارش با حسن روحانی اعلام کرد که پاریس در انتظار “اقدامات ملموس” ازسوی ایران است تا نشان دهد که از جاه طلبی های هسته ای نظامی خود منصرف شده.

کشورهای غربی مظنون به آن هستند که ایران درحال دستیابی به تسلیحات اتمی است، ولی تهران وانمود می کند که برنامه اتمی اش صرفاً اهداف صلح آمیز و پزشکی را دنبال می کند.

منبع: لوپوئن، ۲۷ سپتامبر