دردسر تقارن عزا و سیزده به در

نویسنده
نازنین کامدار

» رسانه سپاه: ۱۲ فروردین به طبیعت بروید

مسئله تقارن “سیزده بدر” که حکومت ایران آن را “روز طبیعت” می نامد با مراسم عزاداری برای دختر پیغمبر اسلام، این روزها به اصلی ترین موضوع محافل و تریبون های رسمی حکومت تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، دفتر آیت الله علی خامنه ای روز گذشته در اطلاعیه ای از “عزاداری ۵ روزه در بیت معظم له” خبر داد و بدین ترتیب اعلام کرد که از نظر رهبر حکومت دینی ایران، روز سیزده بدر امسال، روز عزاداری خواهد بود.

در اطلاعیه دفتر وی آمده است: “مراسم سوگواری و عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمة‌الزهرا سلام‌الله‌علیها طبق روال همه‌ساله از سوی رهبر معظم انقلاب به مدت پنج شب برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، این مراسم از شب اول تا شب پنجم جمادی‌الثّانی برابر با دوشنبه ۹۳/۰۱/۱۱ تا جمعه ۹۳/۰۱/۱۵ پس از نماز مغرب و عشاء، در حسینیه‌ی امام خمینی واقع در تهران، خیابان فلسطین جنوبی، تقاطع آذربایجان برپا خواهد بود”.

علاوه بر وی، ائمه جمعه و نیزبرخی از روحانیون بلند پایه در قم نیز در برابر آیین سیزده بدر موضعی تند گرفته اند و خواستار رعایت آنچه که “حرمت ایام فاطمیه” می نامند، شده اند.

به نوشته خبرگزاری “تسنیم”، آیت الله شبیر زنجانی در پاسخ به استفتاء برخی از مقلدان اش، که پرسیده بودند “نظر به اینکه امسال این روز با ایام فاطمیه مصادف شده است خواهشمند است نظر خود را درباره برپایی سنت دیرینه روز طبیعت و تفریح و مسافرت در این روز بیان فرمایید.“، نوشته است: “برگزاری مراسم عزای حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا علیها السلام از افضل قربات و از مصادیق تعظیم شعائر الله است.بی شک تعظیم ایام فاطمیه از ارکان بقاء دین به شمار می آید و فارغ از مقام عصمت و شفاعت حضرت صدیقه طاهره که جا دارد به خاطر آن عزای ایشان با شکوه تمام برگزار شود از آنجا که در این مصیبت امام عصر عزادارند. در این مصیبت امیرالمومنین و فرزندانشان عزادارند. جای دارد ما به عنوان پیروان این حضرات با شرکت در مجالس عزا که توفیقی الهی است و نصیب هر کسی نمی شود. با شکوه تمام به اقامه عزای این حضرت بپردازیم و با حفظ حرمت این ایام، از انجام هر کاری که شائبه تضعیف یا بی احترامی به این مجالس است پرهیز نماییم”.

 پیش از این ودر روز جمعه، احمد خاتمی، روحانی تندرو در خطبه نماز جمعه تهران نیز به آیین “سیزده بدر” شدیدا حمله کرد و آن را “خرافی” دانست.

به نوشته ایسنا، او گفته بود:“ مردم ایران شادی و غم خود را با شادی اهل بیت تنظیم می‌کنند. گره زدن سبزه و نحس دانستن عدد ۱۳ خرافات است و این مسائل درشان ملت ایران نیست”.

او افزوده است: “ضمن این‌که ایام نوروز را با سنت‌های خوب نوروزی می‌گذرانید انشاءالله حریم اهل بیت را به خصوص در روز ۱۳ فروردین که یک روز قبل از شهادت صدیقه طاهره است را حفظ کنید”.

حجت‌الاسلام سیدمجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان هم گفته است: “روز ۱۳ فروردین نحس نیست و روز نحس روزی است که در آن گناه شود و مشاهده مظاهر قدرت خداوند در این روز عبادت است. سیزده بدر روز گناه و عیاشی و شنیدن موسیقی‌های غیرشرعی و روز محرم شدن نامحرمان با هم نیست. پس حتما مراعات کنید”.

سایت “تسنیم” هم در اینباره “چند نکته کاربردی” را به مخاطبان اش گوشزد کرده و می نویسد: “بهتر است در دید و بازدیدها به‌‏جای کلمه «تبریک» یا «مبارک» از عباراتی چون «سال خوبی داشته باشید» یا «سال پرخیر و برکتی داشته باشید» یا «نوروزتان فاطمی» استفاده کنیم. شایسته است در مهمانی‌‏های مقارن با ایام فاطمیه از آجیل استفاده نکنیم، چراکه در هیچ خانه سوگواری به میهمانان آجیل تعارف نمی‌‏کنند. با نشاط باشیم، ولی از شادی ‏هایی که از آن به لهو و لعب تعبیر می‌‏شود پرهیز کنیم. نیکو است امسال بیش از هر سال دیگری مادرانمان را تکریم کنیم و از مادران شهدا غافل نشویم. سزاوار است مجالس خانگی در منازلمان برپا کنیم - حتی به مدت یک شب- و از همسایه‏‌ها و فامیل جهت شرکت در این مجلس دعوت کنیم. زیبا است اگر با خانواده بنای سیر و سفر داریم، «مقصد» را از شهرهای مذهبی همچون «مشهد، قم، شیراز و…» انتخاب کرده یا به سفرهای زیارتی «راهیان نور» برویم. سزاوار است به حرمت فامه زهرا مراسم روز طبیعت را برگزار نکنیم و در روز ۱۲ فروردین به طبیعت برویم”.

 در همین حال، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیزدر بخشنامه ای که دیروز منتشر کرد، اعلام کرد که مجموعه های سعدآباد، نیاوران و گلستان در روز ۱۳ فروردین ۹۳ تعطیل است.

در این بخشنامه آمده است: “مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد، نیاوران و کاخ گلستان با توجه به وجود محوطه سبز و به منظور حفاظت از محوطه و موزه از حوادث احتمالی و نیز به دلیل تقارن با ایام فاطمیه، به تشخیص مدیر این مجموعه ها روز چهارشنبه ۱۳ فروردین سال ۹۳ همزمان با روز طبیعت تعطیل خواهد بود”.

 در روز چهارشنبه سوری نیز که مقارن با آغاز روزهای موسوم به “ایام فاطمیه” بود،برخی از روحانیون از جمله جوادی آملی و مکارم شیرازی ترقه بازی را “حرام” اعلام کردند که البته با بی اعتنایی شهروندان مواجه شدند.