واگذاری امنیت سراوان به سپاه در ابهام

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تلاش بزرگان و ریش سفیدان برای آزادی مرزبانان

یک ارگان خبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که مسئولیت تامین امنیت ۳۰۰ کیلومتر در نوار مرزی سیستان و بلوچستان به عهده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه گذاشته شده؛ آنهم در حالی‌ که این نیرو چند سال پیش در اطلاعیه مشابهی خبر داده بود که مسولیت تامین امنیت مرزهای این استان را به عهده گرفته است.

ابهام در مورد حضور این نهاد نظامی در نوار مرزی کشور درحالیست که تازه ترین اظهارات مقامات ایران در خصوص مرزبانان ربوده شده و کشته شدن گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر به ابهامات تازه‌ای در خصوص وضعیت مرزبانان دامن زده است.

در همین حال قائم مقام وزارت کشور از تلاش “بزرگان و ریش‌سفیدان” سیستان و بلوچستان برای آزادی مزربانان ربوده شده خبر داده است.

 

امنیت مرزهای شرقی پیشتر هم به عهده سپاه بوده

سپاه نیوز، از جمله ارگان‌های خبری سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی روز شنبه،‌ ۹ فروردین ماه، اعلام کرد که در پی کشته شدن ۱۴ مرزبان و ربوده شدن پن نیروی مرزبانی دیگر در ماه های گذشته در سیستان و بلوچستان “مأموریت تأمین امنیت مرزی ۳۰۰ کیلومتر از منطقه سراوان به قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه واگذار گردید.”

این اقدام بر اساس اعلام خبری سپاه به منظور مقابله با “گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح منطقه” صورت گرفته است.

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در منطقه جنوب شرق کشور از جمله قرارگاه های پنج گانه منطقه‌ای سپاه پاسداران است. سپاه سلمان نیز از جمله رده‌های استانی نیروی نظامی سیاسی سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان است.

اعلام جدید سپاه در حالی صورت گرفته که پیشتر در سال ۱۳۸۸ در پی انفجاری در استان سیستان و بلوچستان که گروه مسلح جندالله مسولیت آن را به عهده گرفت، سپاه بلافاصله اعلام کرد که مسوولیت تامین امنیت منطقه سیستان و بلوچستان “از مدتی پیش به سپاه پاسداران واگذار شده بود.”

با توجه به اعلام جدید سپاه به نظر می‌رسد در این فاصله مسولیت تامین امنیت مرزها از سپاه پس گرفته شده است.

در حال حاضر تامین امنیت مرزهای ایران به عهده فرماندهی مرزبانی، از جمله ارگان‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است.

امنیت نوار مرزی شرقی کشور از گذشته به دلیل وسعت جغرافیایی، قاچاق مواد مخدر و وجود نیروهای مسلح مخالف جمهوری اسلامی همواره با دشواریهایی روبرو بوده است.

استان سیستان و بلوچستان در زمره استانهای نا آرم ایران به شمار می‌رود و در سالهای گذشته شماری از اعضای نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در نتیجه این نا آرامی‌ها کشته شده‌اند.

به اعتقاد ناظران واگذاری امنیت ۳۰۰ کیلومتر به قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه م‌ تواند به این معنی باشد که تامین امنیت مرزها از این پس به عهده نیروهای بومی این نیرو گذاشته خواهد شد.

 

ابهامات در مورد سرنوشت مرزبانان

اعلام جدید سپاه به دنبال ربوده شدن پنج نیروی مرزبانی می‌آید که اواسط بهمن ماه در مرز بین ایران و پاکستان از سوی گروه جیش العدل صورت گرفت.

جیش العدل روز یکشنبه ۳ فروردین اعلام کرد که یکی از گروگان‌ها به نام گروهبان جمشید دانایی‌فر را به قصاص کشتن یک عضو این گروه در زندان “اعدام” کرده است.

اعلام این خبر با ابهامات زیادی روبرو بود اما در نهایت برخی از مقامات ایرانی از جمله استانداری سیستان و بلوچستان کشته شدن گروهبان دانایی فر را تائید کردند.

به تازگی اظهارات فرمانده نیروی انتظامی به ابهامات پیرامون این خبر افزوده است.

سردار پاسدار اسماعیل احمدی مقدم روز شنبه،‌ ۹ فروردین ماه، به خبرگزاری فارس گفته است که “آنها ادعا کرده‌اند که یکی از سربازان ما را به شهادت رسانده‌اند؛ اما تا به امروز هیچ سندی دال بر وقوع این جنایت وجود ندارد و ما در تلاش هستیم تا ۵ مرزبان به کشور بازگردند.”

پیشتر هم علی عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفته بود که خبر کشته شدن گروهبان یکم دانایی‌فر را “نه تائید و نه تکذیب” کرده بود.

بر این اساس تا این لحظه نمی‌توان با قطعیت در مورد کشته شدن گروهبان دانایی‌فر سخن گفت.

احمدی مقدم که حالا در خصوص اعدام آن مرزبان تردید کرده پیشتر اعلام کرده بود که “با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی تا پایان نیمه اول سال ۹۳، مرزهای جنوب سیستان و بلوچستان تحت حاکمیت نیروهای امنیتی قرار می‌گیرد.”

او توضیح بیشتری از جزئیات همکاری با این نیروی امنیتی نداده و روشن نکرده است منظور او نیروهای وزارت اطلاعات است یا ارگان های امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اخیرا مسولیت ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرقی را به عهده گرفته است.

سردار احمدی مقدم همچنین از احداث ۹۰ برجک در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفته است که ۹۰ برجک مرزی در ۶ ماهه آینده در مکان‌هایی که جانمایی شده احداث خواهد شد.

ایران در روزهای اخیر تماس‌های دیپلماتیک خود را پاکستان، همسایه شرقی گسترش داده است. این درحالیست که مقامات پاکستان هفته گذشته همزمان با اعلام خبر کشته شدند گروهبان دانایی‌فر گفته بودند که مقامات ایرانی عملیات مشترک در مرزها برای آزادی مرزبانان را یک طرفه متوقف کرده‌اند.

همچنین روز یکشنبه،‌۱۰ فروردین ماه، حسینعلی امیری، قائم مقام و سخنگوی وزارت کشو جمهوری اسلامی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و وزارت خارجه پیگیری‌های خود را برای آزادی مرزبانان ایرانی انجام می‌دهند، گفت: “مسئولان محلی، بزرگان و ریش‌سفیدان محل نیز تمام تلاش خود را معطوف این قضیه کرده‌اند.”