عضو پارلمان: نمایندگان آخ خوردند

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با بیانیه دفتر احمدی نژاد در خصوص فیلم سازمان ملل

در حالی که روز گذشته روابط عمومی دفتر محمود احمدی نژاد با انتشار بیانیه ای ماجرای مربوط به ویدئوی وی در سازمان ملل را “کینه توزی استعمار پیر” نامید، در مجلس یک نماینده از رئیس پارلمان خواست مقابل احمدی نژاد بایستد و یک نماینده حامی احمدی نژاد بر سر این نماینده معترض فریاد زد. از سوی دیگر نماینده ای که تذکر کتبی اش به احمدی نژاد بستر ساز پرسش بی بی سی و پاسخ احمدی نژاد شده بود با انتشار یادداشتی به تمجید از رئیس دولت پرداخت.

دولت روز گذشته با انتشار بیانیه ای، حملات به احمدی نژاد به دلیل احتمال فحاشی در یک ویدئو را کار “استعمار پیر” دانست؛ اصطلاحی که جناح حاکم بر ایران برای معرفی بریتانیا به کار می برد.

روابط عمومی دفتر رییس جمهور در بیانیه روز چهارشنبه با تکذیب بی ادبانه بودن پاسخ رئیس دولت به پرسش خبرنگار بخش فارسی بنگاه خبرپراکنی بریتانیا BBC تصریح کرد که “این گونه اقدامات غیرحرفه ای و ضد اخلاقی را ادامه کینه توزی و خبرسازی دروغین رسانه وابسته به استعمار پیر علیه دولت و ملت بزرگ ایران می داند.”

ماجرا زمانی آغاز شد که بهمن کلباسی خبرنگار بی بی سی در نیویورک از فاصله ای نه چندان نزدیک به احمدی نژاد از وی پیرامون واکنش نمایندگان مجلس نهم به تعداد زیاد همراهان وی در سفر به اجلاس سالانه سازمان ملل پرسید. احمدی نژاد پاسخی داد که بسیاری از شنوندگان احساس کردند رئیس دولت به رسم عادت فحاشی کرده است.

حالا بیانیه دولت بدون اینکه اشاره کند سابقه هفت ساله محمود احمدی نژاد در استفاده از عبارات هتاکانه تا چه اندازه در ماجرای اخیر موثر بوده، گفته است: “بی تردید علت اصلی توسل به این دست اقدامات سطح پایین و مضحک حاکی از عمق کینه و عصبانیت آنان از موفقیتهای دولت جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست بین الملل است.”

این بیانیه توضیحی پیرامون موفقیت های مذکور نداده است.

با این حال به نظر می رسد ماجرا هنوز در تهران نیز کاملا حل و فصل نشده است. روز سه شنبه پیش از آنکه بهمن کلباسی توضیح دهد که احتمالا احمدی نژاد در پاسخ به وی گفته است: “اوه اوه، جدی میگی” ؛ بسیاری از سایت های دست راستی و نمایندگان مجلس به شدت نسبت به ادبیات هتاکانه رئیس دولت مستقر اعتراض کردند؛دعوایی که دیروز نیز در صحن علنی مجلس ادامه داشت. ساعت ۹ صبح چهارشنبه، خبرگزاری فارس اظهارات کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل را مخابره کرد. وی با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی و در واکنش به اظهارات منتسب به احمدی نژاد گفته بود:‌ “ظاهرا تعدادی از نمایندگان به لشکر انبوه همراهان آقای رئیس جمهور در سفر به نیویورک و هزینه‌های آن انتقاد کردند”.

وی سپس بدون آنکه کلمه هتاکانه مورد نظر را ادا کند به کنایه گفت: “آقای رئیس جمهور در واکنش به این موضوع گفتند که نمایندگان آخ خورده اند.”

او سپس علی لاریجانی، رئیس پارلمان را مخاطب قرار داد و از وی خواست تا از حقوق نمایندگان دفاع کند: “‌به هیات کابینه و رئیس پرمهرش بگویید که روزگار پریشان ما دست شماست.‌”

اما علی لاریجانی به او گفت که همه چیز “دسیسه” بوده است و از نمایندگان خواست در “دام” نیفتند: “شما به اصل موضوع توجه کنید و بعید می‌دانم این سخنان درست باشد و تلویزیون نیز مطلب را روشن بیان کرد و نباید در دام شیطنت‌های دیگران افتاد.”

این در حالی است که درست شش ماه پیش علی لاریجانی در مصاحبه با نشریه اصولگرای “شما” در اشاره به ادبیات تمسخرآمیز محمود احمدی نژاد در جلسه سئوال از وی در مجلس هشتم گفته بود: “ادبیات و الفاظی به کار برده شد که می‌شد به کار برده نشود. به نظر من گفتن بعضی از حرف‌ها درست نبود. ناراحتی و دلخوری بعضی از نمایندگان از این بود. به نظر من این دلخوری‌ها و به کار بردن این ادبیات در کشور مشکل ایجاد کرده است.”

تنها چند دقیقه پس از سخنان لاریجانی حمید رسایی، روحانی که در مجلس وی را “موکل الدوله” می خوانند در واکنش به اظهارات پیر موذن از وی خواست به جای برنامه های بی بی سی، اخبار بیست و سی صدا و سیما را تماشا کند. حمید رسایی بدون آنکه تریبونش باز شود، فریاد کشید: “آقایان به جای BBC، ۳۰:۲۰ ببینند.”

از سوی دیگر یک نماینده زن اصولگرا که هفته گذشته با تذکری کتبی خواستار توضیح احمدی نژاد در خصوص تعداد افراد اعزامی به آمریکا برای حضور در اجلاس‌ سازمان ملل شده بود نیز به انتقاد از خبرنگار بی بی سی پرداخت و این رسانه را متهم به “سو استفاده” از موقعیت خود کرد.

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران با ارسال یادداشتی به خبرگزاری فارس در رویکردی تازه و چرخشی ۱۸۰ درجه ای به تعریف و تمجید گسترده از احمدی نژاد پرداخته و نوشته است: “اینجانب همواره حضور و برخوردهای شجاعانه و مقتدرانه ریاست محترم جمهور در عرصه سیاست بین‌المللی علیه تمامیت‌طلبی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و عوامل دنباله‌رو آن مانند دولت ورشکسته انگلیسی و همچنین مواضع به حق وی در مورد رژیم اشغالگر قدس را تقدیر کرده ام.”

طیب زاده گفته پرسش بی بی سی به عنوان “رسانه ای فتنه گر” از احمدی نژاد به این دلیل بوده است که با “فضاسازی ” در زمینه مسائل “فرعی”، مسائل اصلی اجلاس سازمان ملل “تحت‌الشعاع ” قرار گیرد.

ناظران می گویند مقامات سیاسی جناح راست بر این باورند که رسانه های مستقل حق وارد شدن به اختلافات آن ها را ندارند و انتشار اخبار دعواهای سیاسی از سوی رسانه های غیر حکومتی را مترادف با “سو استفاده” یا “فتنه انگیزی” و بعضا حتی “تشویش اذهان عمومی” می دانند.

در همین راستا روز سه شنبه دادستان تهران با انتشار مقاله ای در سایت فردا پرداختن رسانه ها به “اختلاف بین قوا” در حاکمیت را یک “چالش” توصیف کرد و نوشت: “مطالب برخی نشریات بر محور بزرگ‌نمایی مشکلات، سیاه‌نمایی، ایجاد اختلاف بین قوا، هجمه به ارکان نظام و زیر سؤال بردن اقدامات نهادها و سازمان‌های کشور متمرکز است. هماهنگی در انتشار مطالب یکسان و با اهداف خاص، استفاده از تیترهای مشابه و بعضاً واحد در مطبوعات، از دیگر چالش‌های کنونی مطبوعات است.”