طراحی خرابکاری صنعتی در آمریکا علیه ایران

نویسنده
حسین محمدی

» وزارت اطلاعات ادعا کرد:

چند روز پس از برگزاری نمایشگاهی از سوی وزارت اطلاعات با موضوع “خرابکاری صنعتی”، یک مقام وزارت اطلاعات در گفت‌گویی اعلام کرده است که لابراتواری در جنوب آمریکا، وظیفه داشته که در جامعه ایجاد نارضایتی کند.

نام این مقام وزارت اطلاعات اعلام نشده، اما وی به خبرگزاری‌ها گفته است که خرابکاری در صنایع زیرساختی و صنعتی به نوعی با مردم ارتباط دارد و یکی از اهداف آنها ایجاد نارضایتی عمومی در جامعه است.

وزارت اطلاعات از اوایل هفته جاری نمایشگاهی را برگزار کرده است که بنا بر اعلام مسوولان شامل “دستاوردهای وزارت اطلاعات در کشف و خنثی سازی تجهیزات معیوب و آلوده به منظور خرابکاری صنعتی در حوزه‌های هسته‌ای، انرژی، نفت و دفاعی” است.

در زمان افتتاح این نمایشگاه ایسنا، نوشته بود که در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قطعات تولید شده توسط شرکت‌هایی در آلمان، آمریکا، رومانی، اکراین، چین، کره جنوبی و استرالیا به نمایش در آمده که نشان می‌دهد “این قطعات به نوعی دستکاری شده تا در زمان مشخص از کار بیافتند یا منفجر شود”. همچنین یکی از ماموران وزارت اطلاعات در این نمایشگاه گفته است: “وزارت اطلاعات به هیچ وجه به دنبال امنیتی کردن فضای صنعتی کشور نیست اما طی تعاملی که با شرکت‌ها و صنایع اقتصادی داشته‌ توصیه‌ها و آموزش‌های لازم را ارائه‌ کرده است”.

در این نمایشگاه همچنین “دستاوردهای وزارت اطلاعات از کشف و خنثی سازی تجهیزات معیوب و آلوده مورد استفاده در صنایع و مراکز حساس هسته‌ای و دفاعی که پس از انتقال به ایران توسط دستگاه‌های امنیتی پیش از اقدامات خرابکارانه کشف شده بود” نیز وجود دارد.  آن‌گونه که مسوولان اعلام کرده‌اند تجهیزات این نمایشگاه در کشورهایی چون فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا تولید شده است.

اکنون یک مقام وزارت اطلاعات، درباره این نمایشگاه به رسانه‌ها گفته است: “خرابکاری در صنایع زیرساختی و صنعتی به نوعی با مردم ارتباط دارد و یکی از اهداف آنها ایجاد نارضایتی عمومی در جامعه است. برخی تجهیزات برای به کارگیری در صنعت با پوشش‌های فنی وارد شده‌اند اما در هدف از ورود آنها خرابکاری و انفجار بوده است”. این مقام امنیتی خبر از “کشف لابراتواری در جنوب آمریکا توسط وزارت اطلاعات” داده که در آن “برخی تجهیزات حتی از کارخانه‌های آسیایی به آنجا برده شده و با دستکاری و خرابکاری آنها مجدد آنها را به کشورها صادر می‌کنند”. وی البته توضیحی درباره چگونگی کشف چنین لابراتوری در جنوب آمریکا توسط ماموران وزارت اطلاعات، با وجود عدم رابطه و یا داشتن سفارت خانه در آمریکا، نداده است.

این مقام امنیتی گفته است که کشورهای غربی “صراحتاً اعلام کردند که برنامه آنها خرابکاری در صنایع دفاعی و هسته‌ای و در بخش‌های انرژی و نفت جمهوری اسلامی ایران است”، به گفته‌ی او “یکی از اهداف این نوع خرابکاری‌ها در صنایع دفاعی و هسته‌ای کاهش توان اقتصادی و رشد علمی و ایجاد نارضایتی در جامعه و تضعیف نهضت رشد علمی کشور است”.

خبرگزاری مهر – وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی – در این زمینه نوشته است که “اقدامات خرابکارانه صنعتی در حوزه‌های دفاعی، هسته‌ای، مخابراتی و انرژی توسط دشمنان جمهوری اسلامی از سال ۸۸ افزایش یافته و بویژه در ماه های اخیر با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید ملی شدت یافته است”.

برگزاری این نمایشگاه از سوی وزارت اطلاعات، هم زمان  شده است با سخنان رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که خبر از برخی اقدامات خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی داده بود.

فریدون عباسی در سخنرانی خود در آژانس برای اولین بار فاش کرده بود که خرابکاری‌هایی در تاسیسات هسته‌ای فردو رخ داده است. عباسی همچنین از احتمال نفوذ “جاسوسان” در آژانس نیز سخن گفته بود: “۲۷ مرداد امسال، به وسیله مواد منفجره کابل‌های برق مسیر قم به تاسیسات فردو قطع می‌شود و یک روز بعد از آن ماموران آژانس تقاضای بازرسی این محوطه را داشته‌اند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می‌توانند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشند و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش کنند؟ ممکن است تروریست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفیانه تصمیم‌سازی کنند. باید مدیرکل آژانس و همکاران او را از این موضوع با خبر سازیم و هشدار لازم را بدهیم”.

همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس، علاالدین بروجردی، نماینده مجلس نهم، با اشاره به خرید قطعاتی از شرکت زیمنس گفته بود که پس از بررسی‌ها مشخص شده این قطعات می‌توانستند “در صورت کار گذاشتن، تمامی سیستم را منفجر کند”. بروجردی خواستار آن شده بود که شرکت زیمنس مسوولیت این مساله را به عهده بگیرد.

اما سخنگوی زیمنس، اتهامات جمهوری اسلامی به این شرکت را “بی پایه و اساس” توصیف کرده و گفته بود که “این شرکت هیچ نقشی در خرابکاری یا انفجار قطعاتی که ممکن است در تاسیسات اتمی ایران به کار گرفته شده باشد، نداشته است”. وی افزوده بود: “ما هیچ گونه رابطه ای از هیچ نوع آن، با برنامه اتمی ایران نداریم و هیچ گونه تجهیزاتی را برای آن تامین نمی کنیم”.

پیش از این و هم‌زمان با انتشار خبر نفوذ ویروسی با نام استاکس نت به سیستم‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعلام شده بود که این ویروس، به قطعات تولید شده توسط شرکت زیمنس مربوط است.

اکنون مقام امنیتی وزارت اطلاعات در این‌باره می‌گوید: “در فرآیندهایی که نیاز به پمپ‌های خلاء ‌و فشارسنج‌ها احساس می‌شد آنها قصد داشتند با نمونه‌های معیوب و تجهیزاتی که سیستم را دچار اختلال می‌کرد و گاه در بعضی آنها نیز بمب گذاری شده بود اهداف شوم خود را عملیاتی کنند که با هوشیاری و اقدام به موقع سربازان گمنام امام زمان(عج) در این بخش نیز ناکام ماند. در حوزه مخابرات و سیستم‌های آنتی ویروسی نیز فرانسوی‌ها دخالت‌هایی داشتند و قصد فروش برخی تجهیزات را به مجموعه‌هایی در داخل کشور داشتند که بعد از شناسایی اقدامات آنها خنثی شد. در برخی موارد نیز از طریق نرم افزارها و لب تاپ‌های آلوده به ویروسی که به برخی افراد در سفرهای خارجی داده می شد قصد داشتند تا اقدامات خرابکارانه خود را در صنایع عملیاتی کنند که موفق نشدند”.

این مقام وزارت اطلاعات از “آمریکا، اسراییل، فرانسه، آلمان و انگلیس” به عنوان کشورهایی نام برده است که “نقش جدی در بخش خرابکاری در صنایع دفاعی ، هسته‌ای و انرژی و نفت” داشته‌اند: “دشمن به منظور اعتمادسازی برای خرید تجهیزات صنعتی از برندهای معروف جهانی استفاده می‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیری‌های حقوقی خود را برای شکایت از این برندها انجام می‌دهد.  برخی از این تجهیزات خرابکارانه کاملاً مشخص است که توسط کارخانه سازنده آن ساخته شده است و این تجهیزات آلوده از طریق ماهواره و یا سیگنال رسانی و بعضاً توسط نیروی انسانی فعال شده و عمل می‌کنند”.

در همین حال خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که “یکی دیگر از کشفیات وزارت اطلاعات در این نمایشگاه پاسورهایی بود که بر روی آنها عکس برخی اشخاص کشیده شده بود و بر روی آنها نوشته شده بود که این افراد در مراکز تروریستی کار می‌کنند و به دنبال ساخت سلاح‌های کشتار جمعی هستند. این کارت ها با هدف جنگ روانی قرار بود در جامعه توزیع شود”.