ائتلاف اصولگرایان نه به دارست، نه به بار

نویسنده
مهناز ملکوتی

» آشفتگی جناح های حکومتی

در حالی که به نظر می رسد غلامعلی حداد عادل، رییس سابق مجلس کاندیدای نهایی جریان متعلق به مصباح یزدی باشد، یک عضو جامعه روحانیت مبارز پیش بینی کرد که جبهه پایداری از حداد عادل عبور خواهد کرد. همزمان اختلاف میان اصولگرایان در موضوع انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اوج گرفته و هر کدام از گروه های مختلف این جناح سیاسی یکدیگر را متهم به سکوت در مقابل فتنه یا در رفتارهای رادیکال می کنند.

حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت به یکی از سایت های نزدیک به لاریجانی، درباره تحلیل خود از ائتلاف ۲+۱ که با حضور حدادعادل، ولایتی و قالیباف تشکیل شده گفت: “این آقایان فقط بخشی از اصولگرایان هستند، نه نماینده کل جریان اصولگرایی. از این رو ائتلاف آنها نمی تواند معرف و تبلور کل اصولگرایان باشند. این ائتلافی است که از سوی سه نفر محدود تشکیل شده و اینکه دیگر اصولگرایان آن را بپذیرند، نه به دار است و نه به بار! خیلی مانده که ببینیم این سه نفر خودشان به وحدت می​رسند یا نه. اظهار نظر در این باره خیلی زود است.”

به گفته ابراهیمی “تجمیع شدن اصولگرایان کار ساده ای نیست و حرف و حدیث​های زیادی می​طلبد. این کار زمان می​برد. اما این قطعی است که جبهه پایداری با این سه نفر هماهنگ نخواهد شد.” پیش از این نیز محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت با اعلام اینکه ائتلاف اصولگرایان در انتخابات آینده شدنی نیست از آنها خواسته بود وحدت خود را حفظ کنند.

حسین ابراهیمی در پیش بینی خود در مورد کاندیدای نهایی جبهه پایداری، نزدیک  به محمدتقی مصباح یزدی،گفت: “از فحوای مطالب مطرح شده از سوی آنان در رسانه چنین به نظر می​رسد که جبهه پایداری بر نامزدی آقای حدادعادل در انتخابات نظر داشته​اند. اما چون آقای حدادعادل با آن دو نفر دیگر هم پارچه شده است، جبهه پایداری از حدادعادل عبور خواهد کرد.”

جبهه پایداری اما پیشتر به دو دسته تقسیم شده اند و هرکدام طرفدار یک کاندیدای اصولگرا هستند. شاگردان مصباح یزدی، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت را گزینه مناسب می دانند و گروه دیگر مستقر در قم روی حداد عادل نظر دارند و به نظر می رسد در شرایط فعلی او اقبال بیشتری دارد. جبهه پایداری تهران نیز که روابط ویژه ای با احمدی نژاد داشته و دارند تمایل به گزینه ای دولتی مانند مشایی یا نیکزاد دارند.

در همین راستا حسین جلالی رییس دفتر مصباح یزدی اعلام کرد که “جبهه پایداری در صدد است تا بهمن‌ماه کاندیدای خود را به شورای مرکزی معرفی کند و بعد از انجام بررسی‌های لازم این کاندیدا در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرد.”

اما دبیرکل حزب موتلفه، از تشکل های سنتی اصولگرا، وضعیت رای راستگرایان را اینگونه نظر داده: “کارنامه اصولگرایان به طور شفاف در پیش روی مردم است؛ مطمئن هستیم اقبال مردم به اصولگرایان در انتخابات آینده اگر بیشتر از دوره‌های قبل نباشد، کمتر نیست.”

به گفته نبی حبیبی “حزب موتلفه اسلامی در انتخابات آینده در درون فرآیند همگرایی اصولگرایان عمل خواهد کرد و از تشتت و تفرق نیروهای اصولگرایی در حد توان خود جلوگیری می‌کند.”

افتراق میان اصولگرایان تا حدی گسترده شده که آنها علاوه بر جنگ بابت کاندیداها، اخیرا به یکدیگر نیز حمله می کنند. اظهارات اخیر حبیب الله عسگراولادی دبیرکل سابق موتلفه درباره کروبی و موسوی با واکنش تند هم حزبی های وی مواجه شد. وی گفته بود که “موسوی و کروبی فتنه‌گر نیستند بلکه فتنه‌گر اصلی آمریکا، انگلیس و استکبار است. فتنه‌گران در وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸، اطراف موسوی و کروبی را گرفتند و این دو باید از این فتنه‌گران اعلام برائت کنند.”

جعفر شجونی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اما در پاسخ اظهار کرد: “سخنان عسگر اولادی به مانند این است که وقتی وانت نیسانی وارد مغازه ای شد، راننده نیسان با دادن ۵۰ هزار تومان پول به افسری که برای بررسی وضعیت آنجا آمده بود، از افسر خواست که مغازه را مقصر اعلام کند.”

به گفته شجونی “این مواضع به هیچ وجه موضع حزب موتلفه نیست، بلکه بنده معتقدم موسوی و کروبی مباشران فتنه بودند و کسی که مباشر فتنه است، خودش هم فتنه‌گر است.”

علیرغم اختلافات شدید اصولگرایان، اعلام برائت از دولت محمود نژاد به یکی از بخش های ثابت مصاحبه ها و سخنرانی های آنان تبدیل شده است. همزمان اصلاح طلبان نیز از این فضا استفاده می کنند و وضعیت فعلی کشور را نتیجه ناکارآمدی دولت مورد حمایت اصولگرایان می دانند.

در میان دعوای اصولگرایان اما عیسی کلانتری، وزیر سابق کشاورزی از جلسات منظم استانداران و معاونان وزارت کشور دوره علی اکبر ناطق نوری با این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. ناطق نوری در دولت اول میرحسین موسوی وزیر کشور بود.