پاسخ رای مردم کردستان به روحانی اعدام نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» دکتر جلالی زاده در مصاحبه با روز:

دکتر جلال جلالی زاده خواستار توقف اعدام ها در کردستان شد و نسبت به عواقب این اعدام ها هشدار داد. نماینده مردم سنندج در مجلس ششم و تنها عضو شورای مرکزی اهل سنت در جبهه مشارکت، در مصاحبه با “روز” در واکنش به اعدام های اخیر در کردستان افزود: “اعدام نمی تواند پاسخگو باشد. سی سال است که در کردستان به هر صورت اعدام صورت می گیرد و حوادثی هم مانند زندان و دستگیری تکرار می شود و تاکنون هیچ نتیجه مثبتی نداشته. ما نمی توانیم با خشونت، ایجاد رعب و وحشت و تهدید، فضا را کنترل و دیگران را به خودمان جذب کنیم.”

حبیب الله گلپری پور، رضا اسماعیلی و شیرکو معارفی، سه زندانی سیاسی کرد بودند که طی روزهای گذشته در بی خبری کامل خانواده و وکلای شان اعدام شدند. نگرانی ها درخصوص اعدام قریب الوقوع زانیار و لقمان مرادی و همچنین تکرار چنین روندی در خصوص حبیب لطیفی و دیگر زندانیان سیاسی کرد بالا گرفته. تعدادی از مردم مریوان به این اعدام ها اعتراض کرده اند، تعدادی از معترضان بازداشت شده اند و وضعیت در برخی شهرهای استان کردستان همچون سنندج امنیتی اعلام شده.

در چنین شرایطی علی یونسی، دستیار ویژه اقوام و مذاهب در دولت حسن روحانی در دیدار با جمعی از فعالان کرد و فعالان آذربایجانی، این اعدام ها را منتسب به گروههای تندرو دانسته و گفته است هر اقدامی را که موجب نارضایتی مردم شود رد می‌کند.

اما اصلاح طلبان سکوت اختیار کرده و تاکنون در قبال این اعدام ها و اتفاقاتی که در کردستان و همچنین سیستان و بلوچستان رخ داده موضعی نگرفته اند. در سیستان و بلوچستان پس از حمله اشرار به مرزبانان و کشته شدن بیش از ۱۴ مرزبان که سرباز وظیفه بودند، ۱۶ زندانی اعدام شدند و مسئولان اعلام کردند این اعدام ها درانتقام از حمله اشرار صورت گرفته. دیروز هم دادستان زابل ترور شد. این اتفاقات در دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان در شرایطی رخ میدهد که این دو استان بیشترین آرا را به حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری داده اند.

جلال جلالی زاده، نماینده سابق مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اعدام ها به “روز” میگوید:” من معتقدم دولت و حاکمیت باید بهترین تدابیر را برای اداره امور و کسب رضایت مردم به کار گیرند. در چنین شرایطی که ما با مشکلات داخلی و خارجی موجه هستیم نباید سایر قوا و نهادها و دستگاه های دیگر برخلاف اهداف و مقاصد دولت حرکت کنند که به نوعی در خارج یک نوع ناهماهنگی و ناهمگونی و عدم انسجام نشان داده شود”.

او می افزاید: “آقای روحانی با توجه به شعارهایی که در هنگام تبلیغات انتخاباتی داده اند به هیچ وجه راضی نیستند که فضا دچار تشنج و موجبات نارضایتی مردم فراهم شود. نه تنها در مساله اعدام ها بلکه در هر مساله دیگری، هم دولت و هم سایر نهادها باید کاری کنند که جلو ضرر و زیان ها را بگیرند. انسان ها قابل تغییر هستند و حتی می شود افرادی را که به نوعی متهم یا مجرم هم باشند به سمتی برد که برای جامعه مفید باشند. همیشه هم دستورات دینی، دستورات اخلاقی و قوانین حقوق بشری بر ارزش دادن بر جان انسان ها و گذشت تاکید کرده. مخصوصا اینجا که حکومت به نام اسلام است باید تلاش شود که مظاهر رافت و مهر و محبت اسلامی را بیشتر نشان دهد نه اینکه بخواهد با اعدام جوانان به نوعی مظاهر خشونت و بی رحمی را به جامعه القا کند. من معتقدم همانطور که آقای یونسی هم گفته ما نباید فضا را به سمت خشونت و تندروی و افراط بکشانیم. کشور ما نیاز به آشتی، آرامش و امنیت بیشتردارد و ما نباید بهانه به دست گروهها یا افرادی بدهیم که سعی میکنند فضا را به سمت تندروی، تفرقه، دوگانگی، دشمنی و خصومت ببرند. امیدوارم که واقعا مسئولین عالی رتبه نظام و مسئولین قوای سه گانه، مسئولین نظامی و امنیتی در کشور متوجه پیامدهای ناگوار این مسائل باشند و از ادامه اعدام ها جلوگیری کنند. جوان ها سرمایه های این کشور هستند، امید آینده ملت هستند، اگر جوانی بالفرض اشتباهی هم کرده باشد باید مسئولین با دیده اغماض و مسالمت و تسامح و تساهل بنگرند.نباید بگذاریم که خانواده های بیشتری داغدار شوند.مخصوصا دولتی که سر کار آمده نباید از همین آغاز بنای تضعیف و بدبینی را نسبت به این دولت ایجاد کنیم”.

آقای جلالی زاده، خواستار توقف روند اعدام هاست و می گوید: “به نظر من اعدام نمی تواند پاسخگو باشد. سی سال است که در کردستان به هر صورت اعدام صورت می گیرد و حوادثی هم مانند زندان و دستگیری تکرار می شود ولی تاکنون هیچ نتیجه مثبتی نداشته. ما نمی توانیم با خشونت، ایجاد رعب و وحشت و تهدید، فضا را کنترل و دیگران را به خودمان جذب کنیم. هم از نظر سیاسی، علمی، عرف، عادت و تجربه بشری و همچنین از نظر قوانین اسلامی و وموازین اخلاقی، بهترین راه برای جذب قلوب مردم، عدالت و ایجاد امنیت است نه برخوردهایی که امروز شاهد آن هستیم و در دنیای امروز پاسخگو نیست. دنیای قرن بیست و یکم است که هر گونه اتفاقی در هر جایی می افتد همه دنیا از آن خبردار می شود و واکنش نشان میدهد.”

او به تفکیک قوا در همه کشورها اشاره دارد و درعین حال میگوید: “تفکیک قوا در همه کشورها وجود دارد، هرچند که هر قوه ای مسئول کارهای خودش است. مطمئنا دولت آقای روحانی مسئول اعدام ها نیست و قوای دیگر در این زمینه دخیل هستند ولی برای تقویت، رشد و آبادانی کشور، برای پیشرفت کشور و برای رضایت مردم، اگر قوابا هم همکاری نکنند شاهد هیچ پیشرفت و رشدی نخواهیم بود. من امیدوارم که دولت و مسئولین دیگر با احساس مسئولیت در مقابل همه خانواده های ایرانی، تلاش کنند فضا را به سوی ناامنی و تحریک احساسات و عواطف مردم نبرند و بلکه هر چه بیشتر دل مردم را به دست بیاورند”.

آقای جلالی زاده می افزاید: “در سطح کشور مردم کردستان بیشترین آرا را به آقای روحانی دادند. نباید پاسخ آرایی که در کردستان به آقای روحانی داده شده با اعدام جوانان داده شود. آقای روحانی هم به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی و دومین شخص مملکت باید تذکر لازم را بدهد. همچنین نمایندگان مجلس در مقابل مردم مسئول هستند. آنها به عنوان نمایندگان مردم در مجلس هستند و باید پی گیر خواسته ها و نگرانی های مردم باشند. نباید در این زمینه سکوت کنند”.

می گویم برخی تحلیل ها مبنی بر این است که رای بالای مردم کردستان به آقای روحانی به معنی نفی خشونت و تندروی بوده و اکنون خشونت را در همین منطقه با اعدام ها شاهد هستیم. آقای جلالی زاده میگوید:” مطمئنا رای مردم به آقای روحانی، رای به تغییر بوده، رای به مقابله با سیاست های گذشته بوده، رای به تامین امنیت و عدالت و برابری بوده، رای به اجرای قانون اساسی بوده. مردم انتظار دارند آقای روحانی بر سر مطالبات و مسائل مردم به طور جد بایستد و استقامت و ایستادگی داشته باشد”.

نماینده سابق سنندج می افزاید: “مردم کردستان حق شان نیست که همیشه به عنوان متهم با آنها رفتار و با آنها بی احترامی شود. مردم کردستان بیشترین آرا را به آقای روحانی داده و به نظام مشروعیت بخشیده اند. نباید جواب آنها به گونه ای داده شود که از کرده خود پشیمان شوند و در انتخابات دیگر با بی تفاوتی برخورد کنند. دست آخر خود نظام است که ضرر میکند. اگر نظام میخواهد در دنیا و در مقابل چالش های مختلف حرفی برای گفتن داشته باشد جز با پشتوانه مردمی و سلاح برنده رای مردم و پشتیبانی مردم نخواهد توانست جایگاهی برای خود کسب بکند.به هر صورت من معتقدم باید جلو اعدام ها را گرفت و باید دل مردم را به دست آورد. گذشت و بخشش نتایج مثبت و مفیدتری را برای ملت و حکومت خواهد داشت.”

اقای جلالی زاده در پایان می گوید: “امیدوارم روزی برسد که هیچ کسی به خاطر عقیده اش محکوم به زندان و اعدام نشود و فضایی حاکم شود که هر کسی در کمال آزادی بتواند عقیده اش را بیان کند و با هیچ مشکلی، اعم از مادی و معنوی، مواجه نشود”.