نماینده دولت تندروان را مقصر اعدام‌ها می داند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نماینده مجلس ششم در مصاحبه با روز:

حاصل داسه، فعال کرد و نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس ششم در مصاحبه با روز می‌گوید علی یونسی، دستیار ویژه اقوام و مذاهب در دولت روحانی اعدام های اخیر در کردستان را به “تندروها” منتسب کرده و گفته است هر اقدامی را که موجب نارضایتی مردم شود رد می‌کند.

این سخنان روز سه شنبه، ۱۴ آبان ماه، در جلسه حاصل داسه، از فعالان اصلاح طلب کرد و جمعی از فعالان آذربایجانی در محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است.

این جلسه به منظور رایزنی فعالان اقوام با علی یونسی صورت برگزار شده بود.

آقای داسه به روز می‌گوید او در مخالفت با اعدام‌های اخیر با دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام سخن گفته و علی یونسی نیز سخن وی را تائید کرده است.

علی یونسی مدتی پیش از این طی حکمی از سوی حسن روحانی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری به دستیاری در امور اقوام و مذاهب منصوب شد.

حاصل داسه می‌گوید، یونسی در جلسه روز سه شنبه هر گونه اقدامی را که موجب نارضایتی مردم و به ویژه کردها ـ که به گفته او بیشترین رای را به روحانی داده‌اندـ شود، رد می‌کند.

این جلسه به دنبال اعدام شیرکو معارفی، زندانی سیاسی کرد در روز دوشنبه، ۱۳ آبان ماه در زندان مرکزی سقز صورت گرفته است.

این اعدام‌ها با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شده است.

در همین راستا و در اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی کرد، ده ها نفر روز سه شنبه، ۱۴ آبان‌ماه، در شهر مریوان دست به تجمع زدند؛ آنطور که فعالان مریوانی به روز گفته‌اند این تجمع با حمله نیروهای انتظامی خاتمه یافت.

بر اساس گزارش‌های دریافتی تجمع روز سه‌شنبه مریوان حدود ساعت پنج عصر از میدان شبنم این شهر شروع شد.

معترضان که تعدادشان ده ها نفر گزارش شده با سر دادن شعارهایی علیه اعدام در عرض خیابان جمهوری حرکت کرده‌اند.

اعتراض این گروه از مردم مریوان به اعدام سه تن از زندانیان سیاسی به نام‌های حبیب‌الله گلپری‌پور، رضا اسماعیلی و شیرکو معارفی صورت گرفته است.

 ویدیویی که از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، معترضانی را نشان می‌دهد که با حمل پلاکارد و حرکت در عرض یک خیابان به زبان کردی شعارهایی مانند “نه به اعدام، نه به خشونت” سر می‌دهند.

سوران دانشور، فعال مدنی ساکن مریوان به روز می‌گوید نیروهای امنیتی و گارد ویژه به معترضان حمله و تعدادی از آنان را بازداشت کرده اند.براساس گزارش ها ماموران با استفاده از باتوم برقی معترضان را پراکنده کردند.

آقای دانشور از تعداد دقیق افرادی که در نتیجه مداخله پلیس دستگیر شده‌اند اطلاعی ندارد اما گفته می شود یکی از بازداشت شدگان “هیوا تاسه” است.

این فعال مریوانی همچنین می‌گوید شنیده شده که تعدادی از بازاریان مریوان هم به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.

در اردیبهشت سال ۸۹ به دنبال اعدام فرزاد کمانگر و چند زندانی سیاسی دیگر در زندان اوین، مردم در شهرهای مختلف کردستان دست به اعتصاب عمومی زدند.

در روزهای اخیر نیز بیش از ۷۰ نویسنده، فعال سیاسی و مدنی خواهان برپایی اعتصاب در اعتراض به اعدام حبیب گلپری پور شده بودند. گمان می‌رود احضار بازاریان در همین راستا صورت گرفته باشد.

پس از اعدام سه زندانی سیاسی کرد در دو هفته اخیر نگرانی‌ها نسبت به اجرای احکام اعدام سایر زندانیان کرد افزایش یافته است.

دست کم ۲۰ زندانی سیاسی کرد در زندان‌های مخلتف با احکام اعدام روبرو هستند.

همزمان با اعدام اخیر، منصور آروند زندانی محکوم به اعدام به قرنطینه زندان ارومیه منتقل شده است و تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از سوران آروند برادر این زندانی سیاسی نوشته وی از روز هشتم آبان‌ماه به قرنطینه منتقل شده است.

 از طرف دیگراز چهار زندانی سیاسی عرب به نام‌های انتقال غازی عباسی، عبدالرضا امیرخنافره، عبدالامیر مجدمی و جاسم مقدم‌پناه که روز یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه از زندان کارون اهواز به مکانی نامعلوم منتقل شده اند، هیچ اطلاعی در دست نیست.

نزدیک به دو هفته پیش در زاهدان نیز ۱۸ زندانی بلوچ بدون اطلاع قبلی در پاسخ به یک درگیری مسلحانه در سراوان اعدام شدند.

روز دوشنبه، ۱۳ آبان‌ماه “ائتلاف علیه مجازات مرگ”، بزرگترین ائتلاف جهانی مخالف با اعدام، افزایش اجرای این مجازات در ایران را “بی رویه” خواند و از قدرت‌های جهانی خواست موضوع اعدام را در دستور کار هر گونه مذاکره‌ ای با ایران قرار دهند.