اخبار متناقض از آنفلوآنزای مرغی؛ یک هشدار و یک تکذیب

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» یک نماینده مجلس تایید کرد که ابتلا به انسان گزارش نشده

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور نسبت به “شیوع گسترده آنفلوآنزا در کشور” هشدار داده اما وزارت بهداشت تاکید کرده است که در این زمینه خطری مردم را تهدید نمی‌کند. اما با این حال توصیه شده که از خرید گوشت مرغ در بازارهای آزاد خودداری شود. یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌‌وگو با روز تایید می‌کند که هیچ گزارشی مبنی بر انتقال این آنفلوآنزای مرغی به انسان موجود نیست اما با این حال کمیسیون بهداشت به موضوع ورود خواهد کرد.

 

هشدار جدی یک مقام صنفی

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «به عنوان یکی از مسئولان این صنعت، نسبت به شیوع گسترده آنفلوانزا در کشور اعلام خطر می‌کنم.» او همچنین خبر داده که خرید و فروش مرغ زنده بومی در مازندران و آذربایجان شرقی ممنوع شده است.

به گفته یوسفی، این بیماری در استان تهران و در فیروز کوه و دماوند نیز شیوع پیدا کرده و «اگر این موارد کنترل نشوند و دامپزشکی اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از شیوع بیشتر آن به کار نبندد، به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد».

او تاکید کرده که امکانات دامپزشکی برای کنترل این بیماری “محدود” است و از آنجایی که مرغ بیمار را با پرداخت ۶ هزار تومان، یعنی ۱۱ هزار تومان ارزان‌تر از مرغ سالم خریداری و معدوم می‌کنند، این مساله باعث پنهان‌کاری در اعلام شیوع بیماری می‌شود.

در خرداد ماه گذشته شیوع آنفلوآنزای مرغی در استان مازندران توسط سازمان جهانی بهداشت حیوانات

تایید شد اما جزییات زیادی از آن به رسانه‌های ایرانی راه پیدا نکرد. اما در پایان ماه، اتحادیه پرنده و ماهی ادعا کرد که انتقال مرغ از مازندران به سایر استان‌ها محدود و این بیماری کنترل شده است.

در پی بالاگرفتن شایعات مربوط به این بیماری، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت

در تاریخ ۱۹ تیر ماه اعلام کرد که “از ۲۰ سال گذشته تا کنون کل موارد انسانی مبتلا شده در دنیا هزار نفر بوده است. خوشبختانه تا به حال نیز مورد انسانی مبتلا به این نوع آنفلوآنزا را در کشور نداشته ایم. درعین حال اگر در یک مرغداری این بیماری مشاهده شود، تمام کارکنان و کارگران آن تا حدود دوهفته تحت نظر قرار می‌گیرند.”

مراد هاشم‌زهی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت نیز در مصاحبه با روز تایید می‌کند که هیچ گزارش رسمی از انتقال این بیماری به انسان وجود ندارد. او توضیح می‌دهد: “بیماری‌های مشترک میان انسان و دام از مواردی است که باید نظارت دقیق و کافی درباره آن وجود داشته باشد و کمیسیون بهداشت نیز همواره به این موضوع توجه داشته است. چنان چه مواردی هم گزارش شود حتما به موضوع ورود خواهد شد.”

به گفته او وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور باید با هماهنگی کامل بر این بیماری‌ها نظارت داشته باشند و در صورت لزوم طرح‌ها و هشدارهای مربوطه را با مردم درمیان بگذارند.

 

ادعای کشف و کنترل بیماری در مازندران

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت توضیح داده که سیاست ایران در مقابله با آنفلوآنزای مرغی “سیاست امحا” است: “در هر کانونی که پرنده بیمارمشاهده می‌شود با پرداخت خسارت، آنها را از بین می‌برند که سیاست درستی است. کشورهایی که این سیاست را اجرا کردند موارد انسانی نداشتند و یا اینکه بسیار کم بوده است.مرغداران نیز از این سیاست استقبال می‌کنند؛ چراکه می‌دانند این بیماری ممکن است به تمام مرغداری سرایت کند. درهر کانونی که این بیماری دیده شود تا شعاع خاصی پرندگان امحا و فضولات‌شان نیز ضدعفونی می‌شود و بعد از حدود یک تا سه ماه نیز اجازه تخم‌ریزی مجدد داده می‌شود.”

به گفته او “این ویروس به سختی به انسان منتقل می‌شود و امکان سرایت پایینی دارد. اما اگر منتقل شود تلفاتی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد خواهد داشت.”

این مقام وزارت بهداشت در عین حال توصیه کرده که شهروندان گوشت مرغ را از مجاری دولتی که تحت کنترل هستند تهیه کنند و خودشان اقدام به خرید آن از بازارهای آزاد نکنند.

او به ادعای شیوع این بیماری در نزدیکی تهران هیچ اشاره‌ای نکرده است.

در روزهای پایانی خرداد ماه امسال، در بیانیه‌ای که توسط سازمان جهانی بهداشت حیوانات و بر اساس اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی ایران منتشر شد، اعلام شده بود که انتشار ویروس آنفلوآنزای مرغی در نوگاردان مازندران شروع شده است. این ویروس ۱۷ پرنده از ۲۵ پرنده مشکوک به بیماری در این محل را از پا درآورده است و ۸ پرنده باقیمانده نیز معدوم شدند.

دلاور حیدرپور، رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران هم با بیان اینکه شیوع آنفلوآنزای مرغی در دو روستای آمل و بابل شناسایی شده، گفته بود: “با انجام آزمایش‌های میدانی توسط متخصصان برای شناسایی بیماری، عملیاتی صورت گرفت و بیماری تحت کنترل در آمد. از این بیماری موردی در بخش واحد‌های مرغداری صنعتی دیده نشده و شهروندان نسبت به این موضوع نگرانی نداشته باشند.”

اما برخی رسانه‌ها خبر داده بودند با توجه به اینکه مازندران ۴۰ درصد مرغ و جوجه یکروزه کشور را تولید می‌کند وسرعت بالای انتقال این محصولات به سایر استان‌ها، نگرانی‌ها همچنان وجود دارد و نمی‌شود با این اطمینان از تحت کنترل بودن بیماری سخن گفت. حالا هم که رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور به صراحت هشدار داده باز هم این خطر از سوی وزارت بهداشت تکذیب شده است.