چهارشنبه سیاه

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

معاون رئیس جمهور می گوید: “کشورته دره بود”. خود برادر حسن می فرمایند: “آرمان ها به سانتریفیوژوصل نیستند” و برادر حسین بازجو فرمایشات رئیس جمهوررا به “گلوله‌گذاری وخشاب‌گذاری سلاح دشمن” تشبیه می کنند. درست درهمین موقع کسانی که کلاشینکوف های خشاب گذاری شده در دست دارندو یکیشان «الله‌اکبر» می گویدبه دفتر نشریه طنزی در پاریس حمله می برند و ۱۲ نفر را به قتل می رسانند که چهار نفر آنها روزنامه نگارند. و نوبت “مقام معظم” می رسد تا تشریف بیاورند و “غیرت وآرمان” را به هم گره بزنند.

حادثه تروریستی پاریس که نفرت وخشم جهان را بر می انگیزد، روزآخر هفته برای “نگاه هفته” یعنی چهارشنبه روی می دهد؛ اما منظورمعاون حسن روحانی همین دو سال پیش است که “رهبر فرزانه” طی کودتایی احمدی نژاد را که نظرش از هاشمی رفسنجانی هم به ایشان نزدیکتر بود، روی صندلی ریاست جمهوری نشاندند.

و علی الظاهرحضرت آقای دکتر محمود احمدی نژادانگار که ناگهان و تنها از کره دیگری نزول کرده باشند- کشور را “ته دره” بردند.

هفته سوم زمستان روبه پایان است ودرکشوری که به گفته معاون رئیس جمهور”امید و تدبیر” همین چند ماهه ده پله آن را از ته دره بالا کشیده، وضع از این قرار است:

و یک نمونه از این فساد نهادینه شده از پرده بیرون می افتد پدیده شاندیز. چیز مهمی نیست. فقط به اندازه یک هشتم بودجه کشورکلاهبرداری شده است.

و تازه این مشت نمونه خروار از نتایج سحر است. کشتی شکسته “نظام” که وارد زمستان نفت بشکه ای ۵۰ دلار شده است، وقتی قیمت نفت امریکا فقط برای چند ساعت به زیر۵۰ دلار می رسد، نخستین پس لرزه ها را تجربه می کندو با افت وحشتناک بورس روبرو می شود. روز دوشنبه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، پیش‌بینی می کند که قیمت نفت در ماه‌های آینده “بین بشکه‌ای ۷۰ تا ۹۰ دلار” در نوسان خواهد بود. روز چهارشنبه قیمت نفت به پایین‌ترین حد در ۵ سال و نیم سال گذشته می رسد وبازارهای سهام سقوط می کند.

بودجه سال آینده ایران اما بر اساس بشکه‌ای ۷۲ دلار بسته شده است. پایان این راه برای ایران کجاست؟

احمد علوی کارشناس اقتصادی مقیم استکهلم به این پرسش حیاتی پاسخ می دهد: “بودجه دولت محدود می​شود و گردش چرخ زندگی مردم بسیار کند خواهد شد. افزایش بیکاری، کاهش واردات و پایین آمدن سطح فعالیت اقتصادی واحدهای تولیدی و بنگاه​ها از جمله عوارض این کاهش درآمد است.”

“رهبر فرزانه “پاسخ دیگری دارد: “برخلاف آمریکا، برای ما آسمان به زمین نمی‌آید چون راه حلی داریم به نام اقتصاد مقاومتی”.

و اصلا هم به روی مبارک نمی آورد که: “در این شرایط سخت که میلیون‌ها ایرانی اسیر فقر و فلاکت‌اند، صدها میلیارد تومان از بودجه سال آینده کشور به حوزه‌های علمیه و دیگر نهادهای مذهبی اختصاص یافته‌است.”

و این تازه بخشی از قدرت‌نمایی پرهزینه خامنه‌ای در عراق و منطقه است که اکبر گنجی به دقت کم و کیف آن را می کاود.

 محمد باقر نوبخت،سخنگوی دولت، اولین آژیرها را ـ البته به سبک جمهوری اسلامی-ـ به صدا در می آورد: “با توجه به نرخ فعلی دلار در ایران که ۳۵۰۰ تومان است، کسری بودجه دولت تا پایان امسال معادل حدود ۹ میلیارد دلار خواهد بود.یعنی۳۱ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در بودجه سال ۹۳ «تحقق» نمی یابد و البته به طور طبیعی سختی‌هایی وجود خواهد داشت”.

 

خانم ها! آقایان!

زمستان با کابوس از راه رسیده است.سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای، حمله مرگبار به دفتر هفته‌نامه شارلی ابدو را محکوم می کند.کریستف دولوار دبیر اول گزارشگران بدون مرز، روز چهارشنبه را روزی سیاه در تاریخ فرانسه توصیف می کند و می گوید: “ وقوع چنین حمله‌ای در پاریس، کابوسی است که به واقعیت تبدیل شده است”.

بجای شعر همیشگی،یکی از کاریکاتورهایی را می گذارم که کابوس چهارشنبه به بهانه آن رقم زده شد.

اگر محمد بر می گشت: 
محمد: احمق، من پیامبر هستم 
داعش: خفه شو کافر