اگر فتنه کرده اند قانونی محاکمه شان کنید

نویسنده
شیرین کریمی

» اژه ای: حصر به نفع موسوی و کروبی است

پس از گذشت بیش از دویست روز از حصر رهبران سیاسی جنبش سبز، یک نماینده فراکسیون اقلیت مجلس هشتم با تاکید بر اینکه آن ها با “تهمت” از صحنه خارج شده اند از دستگاه قضایی خواست به جای “مارک چسباندن” به افراد آن ها را در یک دادگاه “صالح و قانونی” محاکمه کند. همزمان سخنگوی قوه قضائیه گفته  حصر رهبران مخالفان دولت، به نفع آنها و به صلاح نظام است. این در حالیست که شهروندان حامی موسوی و کروبی با راه اندازی صفحه ای در فیس بوک صفحه ای خواستار آزادی آن ها شده اند.

سعدالله نصیری قیداری روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فارس از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست تا اگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “واقعا سران فتنه” می داند، آنها را در یک فضای “قانونی” محاکمه کند. این نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم، این را در پاسخ به پرسشی مطرح کرد که از وی می پرسید: “اقلیتی‌های مجلس موسوی و کروبی را به عنوان سران فتنه قبول ندارند؟”

نماینده شهر زنجان با تاکید بر اینکه معرفی رهبران سیاسی جنبش سبز به عنوان سران فتنه “تهمت زدن” است، آن را نادرست دانست و گفت: “بدون محاکمه فضای تهمت و مارک چسباندن به افراد مشکلی را حل نخواهد کرد.”

نصیری البته برای چنین دادگاهی شرایطی هم تعیین و تاکید کرده است: باید “صالحه” و  در “چارچوب” قوانین باشد. وی به طور تلویحی تایید کرده که کاندیداهای مخالف محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، با “تهمت” از صحنه خارج شده اند.

 

حصر به نفع موسوی و کروبی است

این اظهارات در حالی مطرح شده که با گذشت بیش از 200 روز از حصر  رهبران مخالفان دولت، روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه در یک کنفرانس خبری گفته: “حصر خانگی، بازداشت نیست. برخی از افراد به نفع خودشان است که محدود شوند ولی در آئین دادرسی چنین تعبیری وجود ندارد.”

محسنی اژه ای همچنین محدودیت ها علیه برخی از دستگاه ها و اشخاص را هم “به صلاح حفظ نظام” دانسته است.

گفتنی است میرحسین موسوی و مهدی کروبی از روز 23 خرداد سال 88 همزمان با جابجایی گسترده آرای شهروندان و معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات، روند انتخابات را به یک “صحنه  آرایی خطرناک” و “کودتا” تشبیه کردند و همزمان با خیزش میلیونی شهروندان در خیابان ها به عنوان رهبران سیاسی جنبش سبز به مخالفت با سیاست های حاکمیت پرداختند. آن ها زمستان گذشته، تنها چند روز پس از راهپیمایی گسترده مردم در روز 25 بهمن، همراه با همسرانشان توسط مقامات امنیتی جمهوری اسلامی به حصر خانگی برده شدند و ارتباط شان با دنیای خارج قطع شد.

 

فشار ها برای پایان حصر

ادامه حصر موسوی و کروبی باعث کنش های جمعی شهروندان مخالف دولت در شبکه های اجتماعی شده است. در یکی از آخرین اقدامات به تازگی در فیس بوکی صفحه ای با عنوان “برای آزادی میر حسین موسوی از حصر خانگی عضو شوید” ایجاد شده که در مدت زمان کوتاهی بیش از  چند هزار نفر عضو آن شده اند.

گفتنی است اواخر تیرماه علی مطهری، نماینده مجلس  در گفتگو با خبرآنلاین با مخالفت باادامه حصر موسوی و کروبی بدون محاکمه متذکر شده بود: “تکلیف آقایان موسوی و کروبی هم باید در دادگاه صالح تعیین شود.”

وی اواخر بهمن سال گذشته نیز در واکنش به خطبه های آیت الله جنتی در نماز جمعه با نگارش نامه ای خطاب به دبیر شورای نگهبان، به حاکمان جمهوری اسلامی یادآور شده بود: “مادام که متهم تبدیل به مجرم نشده و مجازات برای او معین نگردیده است نمی توان به او تعرض کرد و محدودیت برای وی ایجاد نمود و او را از حقوق شهروندی محروم کرد.”

احمد جنتی 29 بهمن از قوه قضائیه خواسته بود تا ارتباط موسوی و کروبی با “مردم ” را به کلی قطع کنند. وی در توضیح محدودیت های  لازم برای رهبران جنبش سبز گفته بود: “در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.”

 

غیرت و شجاعت محاکمه داشته باشید

همزمان با حصر خانگی رهبران مخالفان، مهدی کروبی از آمادگی  برای محاکمه در یک دادگاه علنی خبر داده و خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفته بود: “اگر حاکمیت شجاعت و غیرت دارد فوراً دادگاه علنی برای من تشکیل دهد  وبه رسانه های مکتوب  ومجازی در داخل کشور اجازه دهد دفاعیات واسناد من را منتشر نمایند.”

لادن افتخاری نماینده تهران که ماه گذشته در یک نشست مشترک میان نمایندگان پارلمان و دستگاه قضایی شرکت کرده بود، از رسیدگی به پرونده میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط قوه قضائیه خبر داد و از قول صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی،  گفت: “درصد قابل توجهی از پرونده های سران فتنه رسیدگی و مختومه شده و رسیدگی به تعداد کمی از پرونده ها باقی مانده است که بعضا نیاز به برخی مسائل و زمان دارد.”

دیگر مقام غیر مرتبط با دستگاه قضایی، دبیر کل حزب اسلامی رفاه بود که 17 مرداد از حضور مهدی کروبی و غیبت میرحسین موسوی در دادگاه سخن گفت و افزود: “آقای موسوی به دادگاه نرفته است، اما آقای کروبی با تشریفات خاص به دادگاه رفت و بازجویی شد و همه کار‌هایش هم در حضور شخص دادستان کل انجام شد. اگر نیاز باشد روزی این‌ها را محاکمه کنند، این کار را می‌کنند.”

گفتنی است مقامات رسمی قوه قضائیه تا امروز واکنشی به چنین اظهاراتی نشان نداده اند.

 

قوه قضائیه حکم دهد

اردشیر امیر ارجمند ـ از مشاوران میر حسین موسوی- هم پیش ازاین در گفتگو با رادیو آلمان با اشاره به وضعیت نامشخص رهبران جنبش مخالفان دولت، از دستگاه قضایی خواسته بود یا پرونده موسوی و کروبی را مختومه اعلام و یا اینکه “حکمی” صادر کند.

عبدالکریم لاهیجی ـ-نایب رئیس فدراسیونبین‌المللی جوامع حقوق بشر ـ نیز چندی پیش- با بیان اینکه موسوی و کروبی از نظر “حقوق” افرادی “ربوده” شده تلقی می‌شوند تصریح کرده بود: “در کنوانسیون مربوط به ناپدیدشدگان قهری، این عنوان را به وضعیت آقایان موسوی و کروبی و همسران‌شان می‌دهند.”

 

خاتمی: دلمان خون است

محمد خاتمی نیز در دیدار با فعالین دانشجویی شمال کشور، در اعتراض به رفتار حاکمیت با رهبران جنبش سبز گفته بود که دلش از حصر آقایان موسوی و کروبی “خون” است.

 رئیس دولت اصلاحات با ابراز امیدواری نسبت به  “رفع حصر ایشان و همسران‌شان و البته آزادی تمام زندانیان سیاسی” خاطرنشان کرده بود: “مطمئنا از خواست‌های ملی و اساسی کوتاه نمی آئیم.”