فاطمه السجایا و محمودالخصائل

نویسنده
ابراهیم نبوی

کلا خبرهای خوبی از اقصی نقاط فرهنگ این مملکت به گوش می رسد. مثلا اینکه” اصغر فرهادی” دیگر قرار است فیلم نسازد حالا فعلا مثلا برود و یک فکر دیگری برای خودش بکند و یا حد اقل فکرهم نمی کند جلوی زبانش را که می تواند بگیرد.

شخص بنده  یک بار در خانه هنرمندان، هنگام نمایش « درباره الی » عارض بودم خدمت ایشان که حالا یک هنرمند ( به قول دوستان ) نه چندان معروف مثل نمی دانم “جعفر” بود “حسین”  بود؛  به هر حال” پناهی “ نامی  را گرفتند و بردند زندان شما چرا حرص می خوری و خون خودتان را کثیف می کنی برادر من؟

 

 

زرنگ باش مثل همین فیلم ساز شهیر؛ ده نمکی خودمان، فیلمت را بساز پولت را بگیر برو. باید حتما وسط ساخت فیلم بیایند جلویتان را بگیرند و به زور” فرهنگیزاسیونتان “ کنند تا دلتان خنک شود؟

آقا به شما چه که چه کسی دارد چه می کند. مگر شما داروغه ای؟ مگر اهل سینما باید سر و کارش به تعهد و این اراجیف باشد آخر، من نمی دانم!

 اصلا من نمی فهمم به شما چه ارتباطی دارد که مثلا برای سینماگران متعهد ما چه اتفاقی می افتد. خوب رفیقید با هم، درست، بروید خانه همدیگر از هم تعریف بکنید. سینمای متعهد دارد درب و داغان می شود که بشود.

اینجا چون بنا به گفته خیلی ها  ( دیگر اسم نبرم بهتر است؛ کلیه مسئولین فرهنگی و بی فرهنگی ) آزادی مطلق ( یعنی مطلق می گویم شما باور نمی کنید تا چند درصد ها) وجود دارد؛ نمیزنند تیربارانتان کنند وگر نه بروید خوشحال باشید با این کارهایی که شما انجام می دهید( همین حرف ها که نمی دانم کاش خیلی ها توی مملکت خودشان فیلم بسازند و …) اگر شهروند همین آمریکای جهان خوار؛ بودید می گذاشت حرف بزنید؟ فیلم می سازید آن هم چه فیلمی. آن به کنار. حرف می زنید آن هم چه حرفی؟ در حضور رئیس خانه سینما  که کلا یک لیبرال خواه کافر است و جناحش شکست خورده جنگ سیاسی ست ؛ درد دلتتان باز می شود که دشمن شادمان کنید؟

تازه کلی حال کردیم چطور وزیر محترم ارشاد اصلا برایش مهم نبود و جواب جاهلان را با خاموشی 8 بندی اش داد. کیف کردیم. کلی ، زیاد…

آقای “ عسکر پور ” شانس آورد اگر می خواست وزیر محترم جوابش را بدهد یا این ضرب المثل مثلا اینگونه بود که:” جواب جاهلان پر حرفی است”  دیگر مثنوی هفتاد من تحویل آقا می دادند. به خدا.

 آقای فرهادی به خاطرخودت می گویم بگذار برو. نمونه اش همین آقای” بیضایی” خودمان. فیلم های بدی هم نمی ساختند ایشان اتفاقا. در زمینه اسطوره شناسی و کلا ایل و تبار شناسی هم ای…. یک چیزهایی بلد بودند، شما هم بنشین یاد بگیر و برو.

 اگر می توانی بمانی سرت به کار خودت باشد، از این فیلم ها هم البته دیگر کلا نساز. از این فیلم های “شهر زیبایی” و چه می دانم آن “درباره الی” که اصلا اسمش را می آورید تنم می لرزد. یاد کارناوال کفار عراقی می افتم در جنگ. اصلا این فیلم ضد فرهنگ است. همش دارد می گوید جوان ها به جای آمادگی برای ایستادن در مقابل استکبار جهانی بروند شمال عشق و حال…

شما بروید من خودم به آقای مشائی می گویم یک چند وقت دیگر دعوتتان کند ایران، کلی هم برایتان شادباش بدهد.

اصلا می گویم پولبارانتان کند همان توی فرودگاه.

 شما فقط بروید یک مدت نفسی تازه کنید . میخ سینمای “ نه مبتذل” را هم جاهای خیلی دور بکوبانید نه توی این مملکت.خارج به شما بیشتر نیاز است. پر از جایزه هم هست آنجا. من شنیدم.  البته منظور اصلا این جشنواره در پیت کن نیست. جشنواره های درست و حسابی و خدا پسندانه بکوبانید میخ را. ان شاء الله بروید و تنتان هم به تن برخی از ایادی سبز پوش آن ور آبی نخورد که خیلی جیز می شوید اگر برگردید. از ما گفتن.

“علیرضا افشار” در جلسه معاونان سیاسی استانداری‌های سراسر کشور با تاکید بر نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی کشور گفت:“برخی از مشکلات اقتصادی مانند کم‌فروشی، گرانفروشی و وجدان کاری ماهیت فرهنگی دارند و بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی ما ریشه در همین موضوع حرام‌خواری و ربا دارد. در حوزه سیاسی، دفاعی و سایر بخش‌ها نیز اخلاق اسلامی و فرهنگ سالم مبنای رشد و دستیابی به اهداف است”

تحلیل خبر:

حالا باز یک عده بیکار و خرده بگیر پیدا می شوند و می گویند که آقا اصلا آقایان معاونان سیاسی را چه به فرهنگ؟ خوب اشتباه است جانم. ربط دارد. ربا به فرهنگ ربط دارد، فرهنگ به گرانفروشی. گرانفروشی یک سمت معاونتی ست . معاون هم یک آدم که با وجدان و این چیزها سر و کار دارد. آدم با وجدان کلا سیاسی ست. سیاسیون حرام خوار نیستند. حرام خواران گران فروشند. گران فروشان خوب بلد نیستند از مملکت دفاع کنند و خوب ما دعوا را می بازیم. وقتی دفاع نتوانند بکنند و ما دعوا را باختیم؛ علیه ما کارهای زشت صورت می گیرد در جهان. مثل صدور قطعنامه و تحریم و از این ورزق پاره ها… همه چیز به هم می ریزد و سیاسیون و معاونین و ربا خواران و با وجدان ها و بی وجدان ها و همه در آتش این معادله چند مجهولی می سوزند.

حالا متوجه شدید که الکی نیست معاونان سیاسی استانداری های سراسر کشور دور هم جمع می شوند و در حوزه فرهنگ گفت و شنودی چند را انجام می دهند. برای جلوگیری از شکست در دعوا و جنگ.

دبیر ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان بیان کرد: به موازات اقدامات فرهنگی، برخورد با هنجارشکنان، باندهای فساد و فحشا، اماکن متخلف، زنان خیابانی و مانکن‌ها ادامه خواهد داشت.

تحلیل خبر:

این مانکن ها اصلا دست نشانده شخص بوش هستند. یعنی از دوره بوش پدر آوازه ورودشان به ایران پیچیده بود و ما خیلی مقاومت نمودیم ولی چون هنوز درست حریف را نمی شناختیم تا بتوانیم با او مبارزه کنیم  در دوره بوش پسر راهشان ( که الهی قلم پایشان بشکند) به درون مرزهای این مملکت باز شد و ما تن به یک بی آبرویی فرهنگی دادیم. این موجودات پورنو که بعدها … اصلا بی خیال این مورد شویم بهتر است. آن قدر شکنجه آور است که همان بهتر راجع به آن حرف نزنیم و همین برادران همیشه در صحنه نیروی انتظامی پدرشان را در آورند بهتر است. مانکن های فلان فلان شده بدن نمای محرک …

اداره کل مطبوعات داخلی، در پی چاپ مطلب توهین آمیزی نسبت به رییس قوه قضاییه با عنوان ‘منبطل’ در روزنامه جمهوری اسلامی مورخ 10/7/89 به مدیرمسوول این روزنامه به سبب عدم رعایت بند 8 و 11 ماده 6 و تبصره ماده 3 قانون مطبوعات مبنی بر پرهیز از توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز عدم درج شایعات و مطالب خلاف واقع ونیز عدم درج مطالب انتقادی دارای توهین و تحقیر و تخریب تذکر کتبی داده شد.

تحلیل خبر:

در تفسیر این خبر تنها می توان گفت که گاهی چاقو دسته خودش را هم می برد. و یا برای آنکه بگوییم هر قطعیتی یک استثنا هم دارد و می شود چاقو دسته خودش را هم ببرد. یا برای آنکه حالی به دوستان داده باشیم که هی دم از تبعیض نزنند بگوییم چاقو دسته خودش را هم بعله نه اینکه فقط چاقو دسته شما را ، خیر دسته خودش را هم گاهی می برد. اصلا بگوییم این حیطه توهین شامل همه چی می شود. شامل سلام و علیک و بگو و بخند و خودی و غیر خودی هم نداریم و چاقو دسته خودش را ….

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک تلویزیون : “هیچ خط قرمز سیاسی نداریم. اینکه گفته می شود، سازمان به تازگی کوچکترین نقدی را هم سانسور می‌کند، تخیلات برخی دوستان رسانه‌ای است . نکته ای که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند، اینکه شما هرچقدر می‌خواهید انتقاد کنید، خط قرمز سیاسی نداریم. ولی خودتان هم باید جواب بدهید. یعنی اگر از ارگانی انتقاد کردید و آن ها گفتند چرا؟ خودتان باید پاسخگو باشید و دلایل منطقی داشته باشید.”

تحلیل خبر:

بله ما کلا دست می گذاریم روی چیزهایی که شما را می چزاند. چیزهای اشک درآور و حضی می بریم از این کار. ما خط قرمز سیاسی نداریم. ولی خطوط دیگری داریم که سیاسی باشد. مثلا خطوط موازی برنامه هشت و سی. خطوط متقاطع تحلیل سیاسی از کانال خبر، دم به دقیقه. خطوط نامرئی مجری  برنامه “دیروز امروز فردا”،  خطوط فرضی آزادی بیان. خطوط بی انتهای دیوار حاشا. اینها خطوط کلان در برنامه ریزی های صدا و سیما هستند

خبر آخر اینکه ما درایران سمت هایی داریم به عناوین:” مسئول بخش خواهران معاونت فرهنگی بعث مقام معظم رهبری “ و ” دبیر صیانت از حریم امنیت عمومی “

شما به همین دو بند دقت فرموده اصلا خبرش مهم نیست. من می خواهم فقط افتخار کنم به آن فرزندی که بابا یا مامانش دارای این کرسی های دولتی هستند و در” مسابقات نفسی” کلا این بچه کم نمی آورد و یک نفس می تواند خیلی از چیزها را بگوید …