بازی با خبر صلاحیت هاشمی آغاز شد

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با تکذیب سخنگوی شورای نگهبان

به فاصله چند ساعت پس از انتشار خبری پیرامون ردصلاحیت اکبر هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات مجلس خبرگان، این شایعه توسط سخن‌گوی شورای نگهبان رد شد.

نجات‌الله ابراهیمیان انتشار چنین اخباری را “پیشگویی” نامید و “بی‌اثر و بی‌فایده” توصیف کرد: “ما مواضع خود را در مورد صلاحیت‌ها در زمان قانونی رسما اعلام می‌کنیم”. سخن‌گوی شورای نگهبان اضافه کرد که “هنوز بررسی شرایط کاندیداها توسط فقها شروع نشده” است.

روز گذشته خبرگزاری موج خبری به نقل از “منابع آگاه” درباره ردصلاحیت اکبر هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات مجلس خبرگان از سوی شورای نگهبان منتشر کرده بود. انتشار این خبر اما به فاصله چند ساعت با واکنش برخی سایت‌های حامی هاشمی‌رفسنجانی مواجه شد. از جمله وب‌سایت انتخاب نوشت: “سایت خبری موج که به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی، سال‌هاست یک رسانه مرده محسوب می‌شود، در آستانه انتخابات با انتشار این شایعه می‌خواهد تا به زعم خود، کمی دیده شود”.

سخن‌گوی شورای نگهبان همچنین گفته است که این شورا “برای اعلام رسمی صلاحیت داوطلبان یک ماه فرصت دارد که تازه چند روز آن گذشته است”.

هم‌زمان وب‌سایت انتخاب ایرانی نوشت که خبر ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی توسط “مشاور یک مجمع عالی” در اختیار “مدیر یک رسانه حاشیه‌ای” قرار گرفته و هدف آن نیز “عملیات روانی گسترده برای ایجاد هیجانات اجتماعی جهت غلیان احساسات سیاسی و ایجاد اقبال انتخاباتی به فهرست و افراد یک جریان سیاسی تلقی می‌شود”.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ کاندیدا شده بود، اما صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان رد شد. همین مساله و مواضعی که اصول‌گرایان در ماه‌های اخیر علیه هاشمی‌رفسنجانی گرفته‌اند، گمانه‌زنی‌هایی پیرامون امکان ردصلاحیت مجدد او را موجب شده است.

مواضع اخیر هاشمی‌رفسنجانی درباره نظارت مجلس خبرگان بر عملکرد رهبر جمهوری‌اسلامی و امکان شکل‌گیری شورای رهبری در ایران، واکنش اصول‌گرایان را به دنبال داشت. از جمله غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضائیه، بدون نام بردن از هاشمی‌رفسنجانی او را به “منافقین” تشبیه کرد.

این عبارت در ادبیات سیاسی ایران و از طرف مقام‌های دولتی و حامیان جمهوری‌اسلامی، برای خطاب قرار دادن سازمان مجاهدین خلق استفاده می‌شود.

اصول‌گرایان اکبر هاشمی‌رفسنجانی و نزدیکان حسن روحانی را متهم می‌‌کنند که با نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان، به دنبال آن هستند که برخی چهره‌های نزدیک به خود را به مجلس خبرگان بفرستند. حضور حسن خمینی در انتخابات - که شخصیتی عموما نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی و اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود - این نگرانی را بیش از پیش کرده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، پیش از این در جمع اعضای ناظران شورای نگهبان در مشهد، گفته بود که انتخابات مجلس خبرگان “بسیار مهم” است، زیرا “عده‌ای از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تصرف” آن هستند، به همین دلیل اعضای شورای نگهبان “نیازمند یک بیداری و بصیرت” هستند تا مسوولیت این شورا را “به خوبی” اجرا کنند.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرده بود: “تنها نهادی که در باره رهبری می‌تواند تصمیم بگیرد خبرگان است و در طول تاریخ اگر رهبر شرایط خود را از دست بدهد این مجلس خبرگان است که می‌تواند رهبر را عزل و قدرت وی را محدود کند. بنابراین در حال حاضر که عده‌ای می‌خواهند با نفوذ به مجلس خبرگان این سنگر را فتح کنند وظیفه شورای نگهبان سنگین تر می‌شود”.

جنتی دو سال پیش نیز با اشاره به تلاش جریان های سیاسی تندرو برای فتح مجلس خبرگان گفته بود: “بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند”.

مجلس خبرگان رهبری ۸۶ (و در مجلس آتی: ۸۸) عضو دارد و انتخابات آن هر هشت سال یک بار برگزار می‌شود. طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی این مجلس وظیفه تعیین رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و طبق اصل ۱۱۱ می تواند در صورت عدم انجام وظایف قانونی رهبر یا پی بردن به فقدان شرایط رهبری در وی، او را از سمت خود برکنار کند.

نظارت بر نهادهای زیرمجموعه رهبر جمهوری‌اسلامی نیز از جمله وظایف این مجلس است. مساله‌ای که البته بخشی از آن پیش‌تر با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌رو شده بود.