مرگ تلخی که دیده نشد

محمدصادق جنان‌صفت
محمدصادق جنان‌صفت

در هفته منتهی به ۲۳ شهریور ۱۳۹۱، رویدادهای قابل ‌اعتنایی در کسب‌و‌کار و معیشت ایرانیان رخ داد که می‌توان از میان آن‌ها به پرسش بلند نرخ ارزهای معتبر در بازار ارز اشاره کرد.

رسیدن نرخ تبدیل هر دلار ایالات‌متحده امریکا به ۲۷ هزار ریال ایران (حتی برای ساعت‌هایی محدود) پرسروصدا‌ترین رویداد در صحنه اقتصاد ایران بود. اما در میان انبوه اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که تحولات نرخ ارز پدیدار کرد، بی‌اعتنایی نسبی به مرگ دکتر “منوچهر آگاه”، اقتصاددان ایرانی، حتی در میان نخبگان را باید در کانون توجه قرار داد. دکتر منوچهر آگاه دکترای اقتصاد خود را در دهه ۱۳۳۰ از دانشگاه آکسفورد گرفت و در اواخر دهه ۱۳۳۰ به ایران برگشت. این اقتصاددان ایرانی ریاست اداره بررسی‌های اقتصادی بانک ملی و سپس اداره بررسی‌های بانک مرکزی را با دانش خود برعهده داشت و یکی از نهادهای درخشان تولید آمار کلان را پایه‌گذاری کرد.

دکتر منوچهر آگاه در منصب ریاست دانشکده اقتصاد، کاری کرد که “اقتصاد فرانسوی” جایش را به دانش اقتصاد مدرن دهد. این اقتصاددان پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرگز در کانون توجه مسوولان حتی برای مشورت قرار نگرفت. مرگ او در روزهای گذشته این پرسش را پدیدار می‌کند که جامعه ایرانی به ویژه مسوولان سیاسی چه زمانی “درس می‌گیرند” و از زدن چوب حراج و بی‌اعتنایی به سرمایه‌های انسانی خود دست برمی‌دارند؟

 اگر این درس ارزشمند دکتر منوچهر آگاه که “انصاف‌ و ارفاق و عدم‌تبعیض” را باید در جامعه ایرانی ترویج کرد و “از قدرت دولت کاست” را شنیده و به آن عمل کرده بودیم، حتما روزگار کسب‌و‌کار و معیشت ایرانیان بهتر از وضع فعلی بود.

منبع: اعتماد، ۲۵ شهریو