مدارس تهران تعطیل شد

نویسنده
فیروزه متین

» ۹ هزار بیمار آسمی در یک روز

آلودگی هوا در تهران موجب شد تا مدارس تهران روز یکشنبه تعطیل اعلام شوند و نشست اضطراری کمیته مقابله با آلودگی هوا برای بررسی تعطیلی ادارات تشکیل شود.

همزمان با تهران، آمارهای تکان دهنده ای ز اهواز در خصوص ابتلای شهروندان به بیماری های تنفسی به گوش می رسد. اخبار و گزارش هایی که حکایت از تشدید بحران آلودگی هوا در ایران دارد.

بنا بر این گزارش، محمدهادی حیدرزاده مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران دیروز اعلام کرد: “جلسه کمیته اضطراری کاهش آلودگی هوای تهران برگزار می‌شود. هم‌اکنون هوای تهران به دلیل بالا رفتن ذرات معلق به ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم قرار دارد. هوای تهران از لحاظ سایر آلاینده‌ها در شرایط سالم قرار دارد. البته ذرات معلق ۱۰ میکرون هم‌اکنون برابر ۹۸ است. برگزاری جلسه کمیته اضطراری کاهش آلودگی هوای تهران طی روز یکشنبه به این معنی نیست که هم‌اکنون هوای تهران در شرایط بحرانی و اضطرار قرار دارد بلکه درصدد هستیم از پیگیری‌های دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوای تهران با خبر شویم. رطوبت و ابر باعث کاهش شعاع دید شده است. پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده شرایط ناسالم در کنار ناپایداری‌های جوی ادامه یابد”.

اظهارات او در حالی بود که شهروندان تهرانی روز گذشته شاهد مه دود شدید در سطح شهر بودند تا حدی که در ساعاتی از بعد از ظهر، شعاع دید به کمتر از ۱۰ متر می رسد و خودرو ها را وادار می کرد که با چراغ روشت تردد کنند.

ساعتی پس از سخنان حیدرزاده، حسن کریمی معاون عمرانی استاندار تهران هم در تلویزیون حضور یافت و گفت: “کمیته اضطراری کاهش آلودگی هوای تهران با حضور استاندار تهران تشکیل و راهکارهای مورد نیاز در این باره اتخاذ می‌شود. مهد‌های کودک و مدارس ابتدایی استان تهران به دلیل افزایش ذرات کمتر از ۲.۵ مکیرون تعطیل است. در جلسه امروز تعطیلی ادارات استان تهران و سایر مراکز به دلیل آلودگی هوا بررسی می‌شود و نتیجه آن به اطلاع شهروندان تهرانی می‌رسد”.

بر اساس این گزارش، تشدید آلودگی هوا، مطابق هر سال موجب شده تا نهاد های متولی این امر، یک دیگر را به کم کاری در این زمینه متهم کنند.

به نوشته خبرگزاری میراث، یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است:” در تمام دنیا، با وجود خودروهای باکیفیت و استاندارد بالا، سالی یک‌بار خودروها مورد معاینه فنی قرار می‌گیرند و ما هم ما باید از تجربه دنیا و کشورهای پیشرفته بهره‌مند شویم و تصمیمات خلق‌الساعه نگیریم. قانون معافیت ۵ ساله خودروها از دریافت معاینه فنی، عقبگردی در حوزه محیط زیست کشور بود. خودروهایی که بیش از ۵ سال از عمرشان می گذرد، هم اکنون موظف‌اند سالانه یک‌بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند،اما با مطرح شدن طرح جدید مبنی بر معافیت ۳ ساله خودروهای نو و ۲ ساله شدن معاینه فنی برای سایر خودروها وضعیت بدتر خواهد شد و این طرح نیز اصلا قابل قبول و کارشناسی نیست. ۲ ساله شدن معاینه فنی برای خودروها، آن هم در کشور ما که اکثر خودروها از استاندارد مناسب و بالا برخوردار نیستند، به هیچ‌ وجه قابل قبول نیست و سبب تشدید آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها خواهد شد”.

او افزوده است: “در حال حاضر نیز با مشکلاتی مانند خراب شدن قطعه کاتالیست در خوردوها و تعویض‌نکردن این قطعه مواجه‌ایم که با ۲ ساله شدن معاینه فنی خوردوها و معافیت ۳ ساله خودروهای نو از معاینه فنی عملا خودروها به حال خود رها خواهند شد و این موضوع چیزی جز افزایش آلودگی هوا را به دنبال نخواهد داشت”.

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران هم به “مهر” گفته است: “مشکل آلودگی هوای پایتخت با «بروکراسی اداری» حل نمی‌شود. مشکلاتی که پایتخت با آن دست به گریبان است متفاوت با سایر شهرهای کشور نیست. چرا که ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی ریشه در چند اصل دارند که در تمام شهرهای کشور مشترک است. ناوگان حمل و نقل عمومی باید به‌گونه ای باشد که جوابگوی نیاز تمام شهروندان بوده و خدمات‌رسانی مناسبی داشته باشد. حمل و نقل عمومی باید در تمام شهرهای کشور تا حدی گسترش یابد که شهروندان دیگر مجبور نباشند برای ترددهایشان از وسایل نقیله شخصی استفاده کنند. راه‌حل مشکلات شهرهای ایران با کشورهای دیگر تفاوتی ندارد. به گفته او سوختی که در تهران مصرف می‎شود از پالایشگاه‎های داخلی تهیه می شود و خودروهای کشور را تولید کننده‎هایی تامین می‌کنند که محصولات‌اشان کیفیت مناسب ندارد و هیچ مسئولیتی هم در مقابل خودروهای که به مردم می‌دهند احساس نمی‌کنند”.

 او خودروسازان را متهم کرده و می افزاید: “هیچ سازنده خودرویی پاسخگوی مشکلی که به وجود آورده نیست. او پای دیگر دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر کشور را هم به موضوع آلودگی هوا باز می‌کند. به اعتقاد او برای حل این مشکل به عزم ملی نیاز است و دستگاه‌های دولتی و مجلس باید برای برخورد با کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌ به محیط زیست اقدام کنند. راه‌کار حل این مشکل ورود مردم به عنوان مدعی به عرصه است. اگر مردم بدانند که غلظت ذرات معلق رابطه مستقیم با سرطان دارد، اگر بدانند سوخت‌های بی‌کیفیت می‌تواند سلامتشان را با خطرات جدی مواجه کند، اگر بدانند موادی مانند بنزن و آزبست که در سوخت وجود دارد چه تاثیرات مخربی بر سلامت‌اشان می گذارد خود مدعی و مطالبه گر حل معضل آلودگی هوا می‌شوند و به طور حتم این معضل سریع تر حل می شود و مسئولان نیز به وظایف قانونی خود عمل خواهند کرد”.

همزمان با بحران شرایط تنفسی در تهران، از اهواز نیز که هفته ای بحرانی را به همراه باران های اسیدی پشت سر گذاشت، آمار های تکان دهنده ای به گوش می رسد.

به گزارش سایت بهار نیوز، محمدحسین سرمست، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفته است: “۱۱ آبان ماه بیش از یک هزار شهروند در استان خوزستان به ویژه در مرکز استان با علائم شدید تنگی نفس، آسم و فشار خون بالا به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کردند که این روند تا امروز ادامه داشته و تاکنون بیش از ۷ هزار پرونده پزشکی تشکیل شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود ۲ هزار شهروند یعنی حدود ۳۰درصد حجم کل مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های اهواز نیز به صورت خود درمان در منازل یا با مراجعه به مطب پزشکان شهر، به رفع مشکلات تنفسی شان اقدام کرده اند. اگر این آمار را به حجم کل بیماران بیمارستان‌های اهواز اضافه کنیم، آمار بروز پدیده عارضه تنگی نفس هفته گذشته استان خوزستان به بیش از ۹ هزار تن می‌رسد. بیش از ۵هزار بیمار در بیمارستان‌های اهواز به صورت سرپایی معاینه و خدمات درمانی دریافت کردند، ۱۰درصد نیز به دلیل شدت بیماری در بیمارستان‌ها بستری و در صورت لزوم به بخش مراقبت‌های ویژه ارجاع داده شدند”.

گفتنیست معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دو هفته قبل، اهواز را آلوده ترین شهر جهان دانسته بود.