استخدام آموزش و پرورش در تعلیق

نویسنده

amozeshvaparvaresh.jpg

آرش معتمد

خبری راکه باعث شد ادارات کل آموزش و پرورش در استان ها با سیل عظیم فارغ التحصیلان جویای کار روبرو شوند، نخستین بار خبرگزاری فارس روی تلکس خود فرستاد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با فارس گفته بود: “امسال 25 هزار ردیف استخدام از محل سهمیه این وزارتخانه درطول برنامه چهارم توسعه از سوی معاونت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق داده شد. این 25 هزار ردیف استخدامی به این‌گونه تقسیم می‌شود که 13 هزار و 500 ردیف استخدامی به قبول‌شدگان تربیت‌ دبیری و تربیت معلم در کنکور امسال اختصاص دارد.”

وی اضافه کرده بود: “5 هزار ردیف استخدام به معلمان حق‌التدریس دارای مدرک لیسانس و بالاتر، 5 هزار ردیف به افرادی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند به عنوان مربی پرورشی و یک هزار و 500 نفر باقی‌مانده به سهمیه‌ها تعلق دارد.”

به گفته محمدرضا محدث قرار بود “سازمان آموزش و پرورش استان‌های کشور بعد از اخذ مجوز و با توجه به میزان ردیف‌های تخصیص یافته، اقدام به انتشار آگهی استخدام” ‌کنند.

همچنین دستورالعمل استخدام باید اواخر هفته گذشته (24 مرداد) به آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ می شد و اوایل این هفته در اختیار آن‌ها قرار می گرفت.

عدم اطلاع ادارات آموزش و پرورش

تنها انتشار خبر برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در 24 شهریور کافی بود تا سیل مراجعان به ادارات آموزش و پرورش سرریز شود. در حالیکه به رغم صدوربخشنامه استخدام و پخش خبر آن دررسانه ها، درهای ادارات آموزش وپرورش بسته بود. چرا؟ به علت ناهماهنگی. چنین بود که بسیاری ازمسوولان با اظهار بی اطلاعی ازآنچه منتشرشده، خبررا دروغ اعلام و حتی با مراجعان برخورد نامطلوبی کردند.

یکی از فارغ التحصیلان رشته دبیری زبان انگلیسی در این مورد می گوید: “روز گذشته به اداره آموزش و پرورش تهران مراجعه کردم اما آنها گفتند چنین چیزی به آنها ابلاغ نشده و خبر روزنامه ها برای افزایش تیراژ است!”

وی می افزاید: “هیچ هماهنگی با ادارات مختلف برای ثبت نام متقاضیان نشده بود. در حالیکه خوب بود مسوولان آموزش و پرورش قبل از اعلام خبر، بخشنامه آن را به ادارات مختلف ابلاغ می کردند.”

ناهماهنگی در استخدام

ناهماهنگی های استخدام در آموزش و پرورش اما محدود به این موضوع نبود. دو روز بعد از انتشار خبر استخدام، مدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش از به تاخیر افتادن آزمون استخدامی این وزارت خانه خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا براتیان در جمع خبرنگاران گفت: “با توجه به استقبال بسیار گسترده مردم و با توجه به اینکه زمان اعلام شده برای آزمون با ماه مبارک رمضان تداخل داشته است، زمان این آزمون به ‪27 مهر موکول شده است.”

اما دخالت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری - مدیریت و برنامه ریزی سابق - در برگزاری این آزمون سومین مورد سردرگمی مسولان دولتی برای برگزاری این آزمون را به رخ کشید و عملا برگزاری آزمون استخدامی را در هاله ای از ابهام فرو برد.

عاقبت به فاصله یک روز پس از اعلام تغییر تاریخ آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش و چند روز پس از اعلام صدور و ابلاغ بخشنامه ثبت نام و آغاز مراحل اجرایی آزمون، از سوی یک مقام مسوول در ریاست جمهوری اعلام شد که استخدام در آموزش و پرورش فعلا منتفی است.

فردوس رجوانی، رئیس گروه استخدام آموزش و تشکیلات دفتر آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری به خبرگزاری ها اعلام کرد استخدام در آموزش و پرورش تا پایان آذرماه امسال منتفی است.

این در حالی بود که در روزها و هفته های گذشته بارها روی خبر استخدام و چگونگی برگزاری آزمون آن از سوی آموزش و پرورش مانور داده شده بود و متقاضیان استخدام برای ثبت نام و شرکت در این آزمون، لحظه شماری می کردند.

این مقام مسوول در معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری با اشاره به غیرممکن بودن برگزاری آزمون در 27 مهرماه امسال و با بیان اینکه هرگونه تصمیم گیری در این خصوص تنها منوط به انتشار آگهی استخدام است، گفت: “دستورالعمل تهیه شده از سوی آموزش و پرورش، سلیقه ای است و مبنای قانونی ندارد.”

این مقام مسوول به اشکال دوم، یعنی برگزاری آزمون داخلی برای معلمان حق التدریسی با بیش از 5 سال خدمت اشاره کرد و گفت: “ورود افراد به دستگاه های دولتی مستلزم شرکت در امتحان یا مسابقه است که البته در مسابقه بالاترین نمره ها گزینش می شوند اما در امتحان یک حدنصاب برای تعداد افراد مورد پذیرش وجود دارد.”

وی افزود: “پیگیر اخذ مجوز از مجلس شورای اسلامی یا معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری هستیم تا معلمان حق التدریس دارای بیش از 5 سال سابقه خدمت را از آزمون داخلی معاف کنیم و تنها آزمون ورودی را ملاک استخدام آنها قرار دهیم.”

جواب آموزش و پرورش و سردرگمی مردم

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیز در مقام پاسخ گویی به ادعای معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری برآمد.

محمدرضا محدث خراسانی گفت: “زمان برگزاری آزمون استخدام 10 هزار نفر در آموزش و پرورش، طبق اعلامی که کردیم 27 مهر خواهد بود.”

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش در تقابل با کارشناس معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری افزود: “این حرفی که عنوان می‌شود دستورالعمل استخدام آموزش و پرورش غیرکارشناسی است، به هیچ وجه درست نیست.”

وی اضافه کرد: “حدود 3 ماه روی این دستورالعمل کار کارشناسی انجام شده است و با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق رایزنی‌های فراوانی انجام شد.”

محدث اظهار داشت: “برنامه و ترکیب‌بندی استخدام را به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارائه کردیم و آنها تصویب کردند و طی برنامه اعلام شده، آگهی استخدام در روزنامه‌های استانی انتشار خواهد یافت.”

نشستی برای تفاهم؟

دامنه اختلافات پیرامون برگزاری آزمون استخدامی میان آموزش و پرورش و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری به حدی بالا گرفت که مسوولان وزارت آموزش و پرورش را ناگزیر نمود تا با برپائی گردهمائی یک روزه ای اختلافات موجود را حل و فصل کنند.

اما در حاشیه این گردهمائی که روز 30 مرداد در تهران و با حضور نمایندگان ادارات آموزش و پرورش و مسوولین معاونت برنامه ریزی استانداری های کشور برگزار شد، محمد رضا محدث در گفت و گو با خبرنگاران باز هم از برگزاری آزمون در 27 مهرماه خبر داد.

و طبعا این پایان داستان دنباله دار آزمون استخدام آموزش و پرورش نبود. چه اینکه در پایان این گردهمائی که ظاهرا برای دستیابی به نقطه نظری مشترک در زمینه برگزاری آزمون برپا شده بود، نمایندگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مخالفت خود را با برگزاری این آزمون در 27 مهر اعلام کردند.

این چنین است که برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش همچنان با ابهام مواجه است.