آمادگی سپاه برای جنگ های نامتقارن

نویسنده

malijafari.jpg

وحید ثابتیان

در حالیکه ساندی تایمز از برنامه حمله نظامی گسترده به ایران خبرداده است،سردارمحمد علی جعفری، فرمانده جدید سپاه پاسداران دراولین کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد این نیرودربرابر تهدیدات دشمن ازروش “جنگ نامتقارن” استفاده خواهد کرد. سخنان فرمانده جدید سپاه در حالی عنوان شد که محمود احمدی نژاد در روزهای گذشته تاکید کرده که به ایران حمله نظامی نخواهد شد.

سردار جعفری دراین کنفرانس مطبوعاتی، که بیشتر به اعلام مواضع یک فرمانده عملیات جنگی شباهت داشت با اذعان به نابرابری مادی وفن آوری نسبت به کسانی که ایران را تهدید می کنند گفت: “از آن‌جا که توانمندی مادی و تکنولوژیکی دشمن نسبت به ما بالاتر است، باید برای مقابله به سمت انتخاب سیاست‌ها و روش‌های دفاعی مناسب برویم که نمونه‌ای از آن جنگ نامتقارن است. نمونه عینی این نوع جنگ را می‌توان در جنگ 33 روزه‌ لبنان دید.”

در جنگ های نامتقارن، حمله به دشمن در درون خاک خود انجام می شود و در آن نوعی حملات کماندویی غیرمتمرکز به جای جنگ های کلاسیک مورد توجه است. روشی که بیشتراز انکه مورد استفاده ارتش ها قرارگیرد، مورد استفاده گروه های چریکی و ارتش های غیرمنظم است.

سردار جعفری همچنین علت برکناری سردار صفوی را تقلیل توان وی طی مدت 10 سال فرماندهی سپاه خواند؛ موضوعی که باعث شد آیت الله خامنه ای برای تزریق خون جدیدی به رگ های سپاه، فرمانده جوان تری را به این عرصه بیاورد: “تصمیم به جابه‌جایی در تمام دنیا مرسوم است. سردار صفوی 10 سال بود که در این سمت حضور داشت و معمولا توان افراد در طول 10 سال تقلیل می‌رود و احتیاج به جابه‌جایی وجود دارد. این تصمیم مربوط به چند ماه قبل است و ربطی به اظهارات اخیر دشمنان ندارد.”

جعفری درحالی از بی ربط بودن تصمیم اخیربه تهدیدات دشمنان سخن گفت که بخش عمده ای ازاولین کنفرانس مطبوعاتی وی به احتمال حمله دشمنان نظام و آمادگی سپاه پاسداران برای مقابله با آنها اختصاص داشت. او همچنین توقع رهبری نظام از خود به عنوان فرمانده سپاه را در “منسجم” تر و “قوی” تر کردن سپاه دانست.

فرمانده جدید سپاه همچنین حضور خود را مرتبط با تهدیدات دشمنان ندانست و تاکید کرد که این تغییرات به دلیل تغییرشرایط محیطی است. شرایط محیطی ای که البته عمده اش توسط تهدیدات آمریکا به وجود آمده است؛ لذا: “باید آمادگی و انعطاف لازم برای مقابله با هرگونه تهدید را داشته باشیم.هدف سپاه، توسعه‌ توان بازدارندگی در مقابل دشمنان ایران و انقلاب و هم‌چنین توسعه‌ اقتدار و توان ملی و مقابله هوشمندانه با تهدیدات است تا دشمن را از هرگونه اقدامی علیه انقلاب و کشور باز دارد. در راستای سیاست نظامی کشور که مبتنی بر دفاع و بازدارندگی است، وارد کردن ضربه قاطع، قوی و سریع از دور و نزدیک به دشمن با هدف دفاع و بازدارندگی، محور آمادگی دفاعی سپاه است”.

“ضربه قاطع، قوی وسریع از دورو نزدیک به دشمن با هدف بازدارندگی”، درواقع یکی از محورهایی است که موجب انتصاب سردار جعفری به فرماندهی سپاه شده است. پیش از این طی مانورهای متعدد سپاه پاسداران درآبهای خلیج فارس، صحبت هایی درخصوص جنگ های نامتقارن شده بود. اما با توجه به افزایش تهدیدات ایالات متحده که طی هفته های گذشته عملا حجم زیادی از اخبار را به خود اختصاص داده است وهمچنین اعلام اینکه احتمال دارد دولت آمریکا نام سپاه پاسداران را درلیست سازمان های تروریستی بگذارد، مقامات عالی رتبه نظامی بیش از هرچیز جدی بودن تهدیدات را حس کرده اند.

به این ترتیب با حضورسردار ذولقدر به عنوان قائم مقام وزارت کشورو سردارافشار معاون سیاسی وزارت کشور که مسئولیت تضمین امنیت داخلی را به عهده دارند و همچنین جابجایی در راس سپاه پاسداران به عنوان نیرویی که وظیفه حفاظت ازمرزهای کشور را دارد، آرایش جنگی دستگاه های دولتی ونظامی بیش از پیش آشکار می شود.

جعفری خود تصریح کرده است: “دشمنان ساز تهدید را بالا برده‌اند اما باید بدانند سازمانی مثل سپاه که مردمی و انقلابی است، قابل از بین بردن نیست و باید در تهدیدات خود تأمل بیشتری داشته باشند. تا سپاه هست دژ مستحکمی برای دفاع از انقلاب و ایران وجود خواهد داشت….سپاه علاوه بر توانمندی‌های بالا در ابعاد نظامی، اشراف اطلاعاتی نسبت به دشمنان دارد و هم‌چنین توانمندی موشکی‌اش بالاست که در دفاع کمک زیادی به آن خواهد کرد.”

همزمان با تغییروتحولات درفرماندهی سپاه پاسداران، ساندی تایمز روز گذشته نوشت وزارت دفاع آمریکا برای حمله گسترده نظامی به 1200 نقطه درایران، که به منظور از بین بردن توان نظامی این کشور درسه روزطراحی شده، برنامه ریزی کرده است.

الکسی دبات، مدیر بخش تروریسم وامنیت ملی درمرکز نیکسون هم هفته گذشته گفت برنامه ریزان نظامی امریکا قرار نیست حملات محدودی علیه تاسیسات هسته ای ایران داشته باشند بلکه این حملات همه بخش نظامی ایران را هدف می گیرد. دبات درجلسه ای که توسط مجله محافظه کار “علائق ملی” (نشنال اینترست) برمی گزار شد، سخن می گفت. او به ساندی تایمز گفته است که نیروهای نظامی آمریکا به این نتیجه گیری رسیده اند که “ چه مابرای حملات محدود برویم وچه حمله ای که همه نیروهای نظامی ایران را نشانه بگیرد، واکنش ایرانی ها به یک شکل خواهد بود.” او افزوده است که این یک محاسبه استراتژیک درست است.