تهدید رقبای احمدی نژاد به ترور

نویسنده
آزاده میررضی

» گزارش لوپوئن از بازار اینده خودرو

سخنگوی شرکت پژو- سیتروئن گفت که کارلوس تاوارس، مدیر عامل این شرکت، با مسؤولان عالی رتبه ایران در پاریس دیدار کرده تا بتواند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات فعلی درخصوص پرونده هسته ای تهران، مقدمات بازگشت این سازنده فرانسوی به ایران را فراهم سازد.

شرکت پژو در فوریه ۲۰۱۲ به دنبال تشدید تحریم های بین المللی علیه تهران به فعالیت های خود در ایران خاتمه داد.

آقای تاوارس و ژان کریستف کمار، مدیر خاورمیانه و آفریقای شرکت پژو، با محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنایع، و هاشم یکه زارع، رییس شرکت ایران خودرو، در حاشیه روز جهانی اتومبیل در پاریس ملاقات کردند.

به گفته همان منبع، “آنها به فرض مثبت بودن نتیجه مذاکرات، دورنمای همکاری استراتژیک بر پایه تأسیس یک شرکت مشترک در ایران را بررسی کردند”.

شرکت پژو در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که درنظر دارد مباحثاتی را آغاز کند تا “در صورتی که شرایط مهیا باشد”، فعالیت های خود در ایران را از سر گیرد.

مذاکرات بین جمهوری اسلامی و گروه شش کشور در جریان است و دو طرف در تلاش اند تا برای پرونده هسته ای ایران که از ده سال پیش تاکنون بر روابط بین المللی سایه افکنده، به راه حلی دست پیدا کنند.

مذاکرات بی وقفه اواخر ماه سپتامبر در نیویورک به نتیجه رضایت بخشی منجر نشد و این درحالی است که گروه شش کشور و ایران در ماه ژوئیه تاریخی را برای رسیدن به توافق نهایی مشخص کردند: ۲۴ نوامبر.

مسأله غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم های اقتصادی بین المللی دو موضوع مهم در اختلافات میان طرفین اند.

قدرت های جهانی و اسراییل مظنون به آنند که تهران درتلاش برای دستیابی به سلاح اتمی می باشد و تهران نیز همواره این اتهام را رد کرده است.

شرکت پژو در تولید پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ یکی از شرکای مهم ایران خودرو به حساب می آمد و سهم بزرگی را در بازار اتومبیل ایران دراختیار داشت.

پژو که از سال های ۱۹۹۰ در ایران حضور دارد در بهار ۲۰۱۲ یکی از مهم ترین بازارهای خود را پس از اعلام تحریم های جدید ازسوی کشورهای غربی علیه تهران رها کرد. این شرکت سال گذشته ۴۵۸ هزار اتومبیل در ایران به فروش رساند و خروجش از ایران باعث شد تا بین سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ صدها میلیون یورو درآمد را ازدست بدهد.

ایران که دارای جمعیتی معادل ۷۷ میلیون نفر می باشد، یکی از بازارهای مهم در بخش اتومبیل محسوب می شود.

پروژه ایران این است که تولیدات محلی [یک ممیز ۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۱ و ۸۰۰ هزار خودرو در سال ۲۰۱۳] را گسترش دهد. هدف این است که تولیدات تا چند سال آینده به ۲ میلیون خودرو در سال برسد.

منبع: لوپوئن، ۳ اکتبر