دعوای نمایندگان مجلس سر گردنه حیران

نویسنده
نازنین کامدار

» درگیری زمین خواران

با بالاگرفتن ماجرای زمینخواری مقامات و مسئولان حکومتی در منطقه خوش آب و هوای «گردنه حیران»، چند تن از نمایندگان مجلس که هر کدام با برخی از زمینخواران همکاری کرده اند، بر علیه یکدیگر دست به افشاگری زدند؛اقدامی که منجر به درگیری لفظی بین آنها در صحن علنی مجلس شد.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، درگیری دیروز در مجلس که میان صفدر نعیمی رز،نماینده آستارا و نزدیک به دلواپسان و کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل، نزدیک به دولت روی داد، پس از آن بود که صفدر نعیمی رز در یک برنامه زنده تلویزیونی از برخی از بستگان پیرموذن که در زمینخواری ها در گردنه حیران دست داشته اند نام برد.

او در گفت و گوی زنده خبری در شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی، گفته بود:« تعدادی از افراد متنفذ از شهرستان و استان مجاور اقدام به تصاحب زمین های طرح هادی کردند و زمین ها را به نام اقوام و بستگانشان خریدند اما به دلیل سیر نشدن، حدود 100 هکتار از زمین های خارج از طرح را هم تصاحب کردند. آنها سپس با همکاری مسئولان استانی به بهانه بازنگری 100 هکتار دیگر به 160 هکتار اضافه کردند و تصمیم به تغییر کاربری (از زراعی به ویلاسازی) گرفتند. اینکه کمیسیون اصل نود می گوید هیچ شکایتی دریافت نکرده، دلیلش وجود اشخاص با نفوذ در پشت ماجرا بود. در این زمینه مردم منطقه باید شکایت می کردند اما چون از سوی افراد با نفوذ تهدید شده بودند، شکایت نکردند. برادران، خواهران و حسابدار نمایندگان و مسئولانی که در این منطقه زمین خریده یا ویلاسازی کرده اند روشن است، آقای مهدی پیرموذن، سلامت نوری، یک مدیرکل میراث فرهنگی و…».

او با روزنامه آفتاب یزد هم گفت و گو کرده و گفته بود:«عمده این زمین خواری‌ها از زمان یکی از نمایندگان مجلس شروع شده است و پس از آن پای مدیران دولتی سابق (نهم و دهم) توسط این نماینده به گردنه حیران رسیده است ودر واقع وی عامل ورود مقامات دولتی سابق به بحث زمین‌خواری در این ناحیه بوده است. نماینده مذکور، خود زمین‌های بسیاری را در این منطقه غصب کرده است در حالیکه باید گفت، قبل از این دوره، این منطقه بکر و دست نخورده بود و همه فکر می‌کردند که زمین‌های حیران متعلق به منابع طبیعی است اما با حضور این نماینده سابق، این طلسم شکسته شد و با هماهنگی هایی که با سازمان منابع طبیعی وقت صورت گرفت، از آن زمان بود که هر مسئولی که دلش خواست در آن منطقه ویلاسازی کرد.مدیران دولتی که در جریان گردنه حیران نقش دارند مربوط به مدیران دولتی نهم و دهم بودند. در این جریان حتی پای مدیران کل و وزرای دولت سابق هم در گردنه حیران باز شد برخی از این وزرا در این مکان ویلا دارند.در همان دورانی که زمین‌خواری‌ها شروع شد، روزنامه‌ها تیتر زدند که «حیران حیاط خلوت مسئولان» و از آن هنگام، بحث پیگیری این تخلفات کلید خورد. در حال حاضر این زمین‌ها متری بالای ۵۰۰ هزار تومان است و میزان زمین‌هایی که متخلفین، غیر قانونی تصاحب کرده اند هکتارهاست، می‌شود گفت بالای ۳۰هکتار. زمین خواران تله کابینی را در این منطقه دایر کردند که زمین‌های مزروعی مردم را هم دربرگرفت. ساکنین منطقه نمی‌توانستند برروی زمین‌های زراعی خودشان زراعت کنند چون این بهانه را برایشان می‌آوردند که منطقه برای منابع طبیعی است،اما زمین خواران اجازه ایجاد تله کابین خصوصی پیدا کردند».

این سخنان موجب شد تا روز گذشته کمال الدین پیرموذن، در صحن علنی مجلس،متقابلا  نعیمی رز را  به زمینخواری متهم کند.

سایت فرارو، در تشریح درگیری نعیمی و پیرموذن نوشته است:« کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل در جلسه علنی مجلس به سمت صندلی صفر نعیمی رز نماینده آستارا رفت و خطاب به وی گفت که شما منابع طبیعی را به باد دادید. نعیمی رز نیز پاسخ داد که من برای حرفهایم سند دارم. نماینده آستارا در حالی که روزنامه بهار و برگه های دیگری را به سمت عکاسان و خبرنگاران حاضر در جلسه مجلس گرفته بود، فریاد می زد که من برای حرفهایم سند دارم. همچنین پیرموذن نماینده اردبیل خطاب به خبرنگاران فریاد زدکه اینها (نماینده آستارا) منابع طبیعی را به باد دادند. درگیری لفظی این دو نماینده باعث جمع شدن بعضی از نمایندگان مجلس در اطراف آنها شد که تذکر باهنر رییس جلسه را به همراه داشت.باهنر خطاب به نمایندگان گفت که از ایجاد تجمع جلوگیری کنند و به صندلی های خود برای شرکت در رای گیری های مجلس مراجعه کنند».

پس از این درگیری لفظی، کمال الدین پیرموذن که «سخنگوی فراکسیون محیط زیست» در مجلس است، به جمع خبرنگاران پارلمانی آمد و گفت:«معاون اول رئیس جمهور بازرس ویژه‌ای را برای بررسی زمین‌خواری‌ها و ویلا‌سازی‌های انجام شده در گردنه حیران اعزام کرده است. مرحبا نماینده سابق آستارا و صفر نعیمی نماینده فعلی این شهر در مجلس از جمله مسئولانی هستند که مجوز ساخت ویلا در حیران را تسهیل کرده‌اند. این موضوع از طریق معاون رئیس جمهور در حال بررسی است و نتایج آن اعلام خواهد شد. باید مسببان اصلی این تخریب‌ها و وضعیت ناگوار مشخص شده و به مراجع قضایی معرفی شوند. بنده از طریق فراکسیون محیط زیست نیز فعالیت‌هایی را برای برخورد با متخلفان و همچنین حفظ و صیانت از گردنه حیران انجام داده و با تحقیق و تفحص از نمایندگان و مسئولان آستارا و منطقه در حال پیگیری این موضوع هستم. تمام اتهامات وارد شده از طرف نماینده مردم آستارا کذب محض است و اصلاً چنین موضوعی صحت ندارد، چرا که بیشترین تخریب‌ها از طرف مسئولان استان گیلان انجام شده است. اینکه این نماینده تمام گناهان و تقصیر‌های مسئولان استان گیلان و آستارا را به گردن استان همجوار اردبیل انداخته، نوعی فرافکنی است که قطعاً ما این اظهارات را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم تا بسیاری از حقایق روشن شود».

پیر موذن سپس به عنوان عمل متقابل، گفته است:«یکی از اقوام نماینده کنونی آستارا در منطقه عباس آباد استان اردبیل به دنبال گنج می گشت و باعث تخریب منطقه بسیار گسترده ای از محیط زیست شد. مهدی پیرموذن برادر کوچک تر من سال های گذشته یک ویلا در این منطقه خریده بود و آن هم در محل مجاز و پس از چند سال آن را واگذار کرده است. نعیمی رز گفت که بنده حسابداری به نام سلامت نوری دارم که چنین فردی وجود ندارد چون پولی ندارم که بخواهم حسابدار داشته باشم. این مسوول اظهارداشت که بنده خواهرانی با این نام ندارم. برخی از نمایندگان از نعیمی رز به هیات رسیدگی به تخلفات نمایندگان شکایت کردند و پرونده وی به زودی در این هیات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و فراکسیون محیط زیست نیز به خاطر اظهارات کذب و بی اساس وی پیگیر رفتار این نماینده خواهیم بود».

صفر نعیمی‌رز نماینده آستارا هم در گفت‌وگو با خبرنگاران مجلس درباره درگیری دیروز گفت:« معرفی برادر پیرموذن به‌عنوان یک زمین‌خوار در برنامه گفت‌وگوی ویژه‌خبری باعث ناراحتی وی شده بود. مهدی پیرموذن برادر پیرموذن نماینده اردبیل در منطقه حیران ویلاسازی کرده و با احداث استخر و جمع آوری آب‌های منطقه موجب نگرانی و ناراحتی مردم منطقه شده است. با استعلام از بنیاد مسکن اداره توزیع و جهاد کشاورزی مشخص شد وی خارج از محدوده طرح هادی ساخت و ساز کرده که مشمول تخریب خواهد بود. مدارک را به وی ارائه کردم اما پیرموذن از این موضوع ناراحت بود».