حرف روز

نویسنده
یوسف محمدی

جدال برای بازگشائی خانه سینما

 

 

داستان خانه سینمای ایران و حواشی پیرامون آن، گویا پایانی ندارد. تعطیلی این نهاد مستقل سینمایی از سوی دولت، به بهانه مشکلات اساس‌نامه‌ای، با واکنش بسیاری از عوامل و دست‌اندرکاران سینما مواجه شد. اعضای خانه سینما در این مدت تلاش کردند تا با استفاده از تمامی راه‌های ممکن، بار دیگر این نهاد صنفی را بازگشایی کنند.

چند زمانی پس از دیدار برخی از اعضای خانه سینما با محمود احمدی‌نژاد، و توافق با وی، اکنون 27 صنف از اصناف خانه سینما، در نامه‌ای خواستار آن شده‌اند که با تعیین نماینده‌ای از سوی وزارت ارشاد و تغییر در اساس‌نامه این نهاد، در بازگشایی مجدد این نهاد تسریع شود.

این درخواست در حالی ارائه شده که مسوولان جمهوری اسلامی، مشکل خانه سینما را تنها اساس‌نامه آن نمی‌دانند. به طور مثال، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، گفته بود که تعطیلی خانه سینما “اقدامی انقلابی” بوده، زیرا از خانه سینما “علیه نظام و انقلاب سواستفاده” می‌شد.

برخی از رسانه‌های اصول‌گرا نیز در این مدت تلاش کرده‌اند تا به زعم خود، مستنداتی از اقدام‌های “علیه نظام و انقلاب” خانه سینما” را منتشر کنند. آن‌ها همچنین نوشته‌اند که محمود احمدی‌نژاد شرط کرده است بازگشایی خانه سینما تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که  علاوه بر بازنویسی اساس‌نامه، تمامی اعضای هیات مدیره آن نیز از سمت خود استعفا دهند و پس از تدوین اساس‌نامه جدید، انتخاباتی برای انتخاب هیات مدیره برگزار شود.

گرچه اصناف خانه سینما، نسبت به امکان بازگشایی مجدد این نهاد ابراز خوشبینی کرده‌اند، اما وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی تاکنون مواضع متناقضی در این زمینه اتخاذ کرده است. گرچه برخی راسنه‌ها به نقل از وزیر ارشاد نوشتند که بازگشایی این نهاد با با پیشنهادات محمود احمدی‌نژاد بلامانع است، اما سعید رحبی فروتن، سخنگوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نامه روسای ۲۷ صنف خانه سینما را “فاقد وجاهت قانونی” دانسته بود. وی همچنین گفته بود که تاکنون محموداحمدی‌نژاد دستورالعملی برای بازگشایی مجدد خانه سینما صادر نکرده و در عین حال “این بیانیه‌ حاوی نام‌ها و عناوینی است که جایگاه قانونی ندارند و تقاضای آنها نمی تواند مورد اعتنا باشد.”

آن‌چه که نگرانی درباره خانه سینما را افزایش می‌دهد، دستور جواد شمقدری برای تشکیل “صنوف سینمایی قانون‌مند” است. شمقدری  در نامه‌ای خطاب به سجادپور، خواستار آن شده است که “اقدامات و تمهیدات لازم در خصوص راه اندازی صنوف سینمایی قانونمند به عمل آید”، زیرا سازمان سینمایی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی قصد دارد با “ ساماندهی صنوف و دیگر تشکل های سینمایی” خود راسا اقدام به “صدور مجوز فعالیت آنها” کند.

آن‌چه که باعث نگرانی از نامه و دستور شمقدری می‌شود، آن است که وی در دولت محمود احمدی‌نژاد قدرتی بسیار در امور سینما دارد. شمقدری معاون امور سینمایی احمدی‌نژاد است و با توجه به قدرتی که دارد چندین بار یک تنه در مقابل وزارت ارشاد و نهادهای سینمایی ایستاده است.

به نظر می‌رسد که نقشه دولت دهم برای خانه سینما، آن است که یا امکان بازگشایی این نهاد اساسا ممکن نشود یا آن‌که تلاش کند که این نهاد مستقل از دولت را به طور کل بلاموضوع کند و با تدوین اساس‌نامه و قوانینی جدید، آن‌ها را وابسته به دولت کند.