دو سایت جدید هسته‌ای

نویسنده

» گزارش الوود لجر

ایران روز سه‌شنبه با کلماتی تند اعلام کرد که روی دو پروژه توسعه توانایی‌های هسته‌ای کار می‌کند. این پروژه در تلاش‌های هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی نیست، اما نشان می‌دهد که ایران حتی با توجه به بن‌بست مذاکرات، فعالیت هسته‌ای خود را کاهش نمی‌دهد. این دو پروژه حاکی از هدف ایران برای خودکفایی در کلیه چرخه سوخت هسته‌ای از معادن اورانیوم تا آزمایشگاه‌های غنی‌سازی است.

این موضوع می‌تواند شک‌هایی را در مورد تعهد ایران به مذاکرات که تا این‌جا حرف و سخن در مورد حمله نظامی را کمی مسکوت گذاشته، ایجاد کند و همچنین درخواست‌هایی را از جانب قانون‌گذاران آمریکا برای اعمال تحریم‌های شدیدتر را به دنبال داشته باشد.

محمود احمدی‌نژاد در سالروز انرژی هسته‌ای گفت: “وقتی تکنولوژی هسته‌ای نداشتیم هم نتوانستید جلوی دسترسی ما را به این انرژی بگیرید. حالا که داریم چطور می‌خواهید آن را از دست ما دربیاورید؟ ایران هسته‌ای شده. هیچ‌کس نمی‌تواند آنرا متوقف کند.. همکاری با ملت ایران بهترین راه ‌حل برای شماست.”

جان کری در اورشلیم بار دیگر تاکید کرد که با محدودیت به مذاکرات نگاه می‌کند و توسعه فعالیت هسته‌ای را سازنده توصیف نکرد. وی پس از گفتگو با بنیامین نتانیاهو گفت: “این مذاکرات تا ابد و همیشگی نیست. نمی‌شود از آن به عنوان بهانه‌ای برای پیشبرد فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای استفاده کرد. پرزیدنت اوباما نمی‌تواند روشن‌تر از این بگوید: ایران نمی‌تواند و نخواهد توانست سلاح هسته‌ای داشته باشد.”

بروز تهدید هسته‌ای کره‌شمالی نگرانی‌ بابت وقت‌کشی ایران را بیشتر کرده است. نتانیاهو با اشاره به اخبار در مورد این دو سایت گفت: “من فکر می‌کنم همه متوجه هستند که وقت برای ایران رو به اتمام است و از مذاکرات برای ادامه پیشرفت در برنامه هسته‌ای استفاده کرده است.”

ایران قبلا هم معادن اورانیوم و توانایی تبدیل مواد خام به کیک زرد، که اولین قدم در زنجیره غنی‌سازی است، را داشته است. اما این دو پروژه به تهران دسترسی و کنترل بیشتری روی مواد خام می‌دهد. تلویزیون دولتی ایران به طور همزمان مراسمی را در بزرگترین معدن اورانیوم کشور در ساغند و نیروگاه اردکان نشان می‌داد. ساغند ظرفیت تولید 132 هزار تن سنگ معدن اورانیوم در سال را داراست.

نیروگاه اردکان سنگ معدن را برای غنی‌سازی تبدیل به کیک زرد می‌کند. به گزارش ایرنا این نیروگاه ظرفیت تولید 66 تن کیک زرد را دارد. حدود 200 تن برای راه‌اندازی راکتور تولید برق مورد نیاز است. حسین آفریده، کارشناس هسته‌ای ایران می‌گوید: “ایران قبل‌تر به خودکفایی در تمام مراحل چرخه سوخت هسته‌ای رسیده بود اما توسعه توانایی‌های هسته‌ای به ثبات تکنولوژی هسته‌ای ایران کمک می‌کند”.

ویلیام هیگ وزیر امورخارجه انگلیس به خبرنگاران گفت، انگلیس مذاکرات را کنار نگذاشته است اما تحریم‌های بیشتر را منتفی نمی‌داند. وی گفت: “این اصلا مفید نیست که ایران در زمینه هسته‌ای پیشرفت‌های بیشتری را اعلام کند.”

تئودور کاراسیک تحلیلگر امنیتی و سیاسی در موسسه تحلیل نظامی خاور نزدیک و خلیج فارس در دبی می‌گوید: “این اعلام‌ها از لحاظ برنامه هسته‌ای ایران چیزهایی نیستند که بازی را تغییر دهند. این‌ها پیام‌هایی سیاسی پس از شکست مذاکرات است. ایران می‌گوید، ما کوتاه نمی‌آییم و این باید در مذاکرات مورد نظر قرار گیرد.”

جان کری پیش از ترک اسرائیل گفت: “افزایش تولید کیک زرد و هر قدمی در جهت افزایش سرعت به سمت غنی‌سازی، اگر تهدید نباشد، سئوال‌ها را زیاد می‌کند و به نظر من این سازنده نیست.”

احمدی‌نژاد کمی‌ قبل‌تر گفته بود که ایران به خودکفایی کامل تکنولوژی هسته‌ای رسیده و حالا این تکنولوژی در قلب و فکر و بازوی دانشمندان ما است.

منبع: الوود لجر - 9 آوریل 2013