زندان برای شرکت در نماز جمعه

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

گروگانگیری اعضای خانواده های فعالان سیاسی همراه با انتساب اتهام محاربه به بازداشت شدگان بعد از عاشورا، دو موضوعی است که افکار عمومی و محافل خبری و سیاسی ایران را به شدت نگران کرده است.

اتهام محاربه به بازداشت شدگان روز عاشورا اکنون دایره ای گسترده تر یافته و شامل فعالان حقوق بشر و برخی فعالان سیاسی نیز شده است. چنانکه برخی از اعضای دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز به محاربه متهم شده اند.

همزمان و در حالیکه برخی اخبار از تهدید خانواده دکتر علیرضا بهشتی، از سوی مقامات اطلاعاتی و امنیتی حکایت دارد، از علیرضا خلیجی اسکویی، داماد محمدرضا بهشتی هیچ خبری در دست نیست و نزدیکان  او معتقدند بازداشت فرزند دکتر خلیجی، رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبائی و داماد محمدرضا بهشتی، برای تحت فشار قرار دادن فرزند ارشد شهید بهشتی برای عدول از مواضع اش صورت گرفته است.

علیرضا خلیجی هیچ گونه فعالیت سیاسی ندارد و بازداشت او پس از بازداشت دکتر علیرضا بهشتی، نوعی گروگان گیری محسوب می شود. در همین راستا وب سایت کلمه گزارش داده است که محمد رضا بهشتی عضو گروه فلسفه دانشگاه  تهران، پیش از این نیز بارها از سوی برخی نهاد ها تحت فشار قرار گرفته بود و اکنون برادر و داماد او در بازداشت به سر می برند.

 

اتهام تازه

علی پرویز از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. نسرین ستوده، وکیل این دانشجو، در گفتگو با “روز” اتهام موکلش را شرکت در نماز جمعه ای ذکر کرد که بعد از انتخابات 22 خرداد به امامت هاشمی رفسنجانی اقامه شده بود.

خانم ستوده توضیح داد: موکل من روز 12 آبان بازداشت شده و در قرار بازداشت او که به صورت کلی صادر شده بوده و اسم موکلم را نداشته، علت بازداشت “برای پیشگیری از حوادث” عنوان شده است. علتی مسخره و خنده دار که مبنای قانونی ندارد و از سوی دیگر مثل قصاص قبل از جنایت می ماند.

خانم ستوده با اشاره به تشکیل دادگاه این دانشجو در 20 روز پیش گفت: اتهام موکل من شرکت در نماز جمعه ای   ذکر شده که آقای هاشمی امام جمعه آن بود و حکم بسیار سنگین و غیر منتظره سه سال حبس تعزیری از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب برای موکلم صادر شده است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: باید برای مردم مشخص شود شرکت در نمازجمعه واجب است؟ مستحب است ؟ و یا جرم است؟

 

اتهامات ساسان آقایی

خانواده ساسان آقایی در مصاحبه با “روز” اتهامات این روزنامه نگار را شرکت در تجمعات، نوشتن و امضای بیانیه های روزنامه نگاران و همکاری با سایت روزآنلاین اعلام کردند.

این در حالی است که این روزنامه نگار هیچ گونه همکاری با سایت “روز” نداشته است.به گفته خانواده ساسان آقایی که به تازگی با این روزنامه نگار در زندان اوین ملاقات کرده اند، وی از روحیه‌ خوبی برخوردار بوده و با دو دانشجو، یه سریلانکایی و یک نفر دیگر همبند است.

 

پرونده احمد قابل در دادگاه انقلاب

پرونده احمد قابل، پژوهشگر دینی به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد.خانواده این روحانی که روز شنبه موفق با ملاقات با او شده اند وضعیت عمومی او را خوب توصیف کرده و از انتقال این زندانی سیاسی از سلول انفرادی به بند عمومی خبر داده اند.

به گفته آنها، قرار بازداشت احمد قابل تمدید شده و بازجوی وی گفته است چون آقای قابل دادگاه ویژه روحانیت را قبول ندارد و آنرا غیر قانونی می داند، پرونده او به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد.

 

محاربه؛ اتهام گزارشگران حقوق بشر

کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، که از ۲۹ آذرماه در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد از سلول انفرادی به بند ۲۰۹ زندان اوین و یک سلول ۳ نفره منتقل شده است. اتهامات او محاربه، تبلیغ علیه نظام و حضور در تجمع های غیرقانونی عنوان شده است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر خبر داده که کوهیار گودرزی در چند روز گذشته با سر شکسته و پانسمان شده مشاهده شده اما از علت شکستگی سر او اطلاعی در دسترس نیست.

این کمیته از فشار بر اعضای بازداشت شده این کمیته برای پذیرفتن اتهامات و همکاری با بازجوهای پرونده گزارش داده است. بنابر این گزارش، کوهیار گودرزی شرط همکاری با بازجوی خود را آزادی تمامی زندانیان سیاسی قرار داده است.مهرداد رحیمی، دیگر عضو این کمیته نیز در ملاقات با خانواده اش به تلاش بازجویان پرونده برای تفهیم اتهام محاربه اشاره کرده است.