رامین آقازاده قهرمانی؛ چهارمین قربانی کهریزک

لیلا طیری
لیلا طیری

» پدر محسن روح الامینی: مرتضوی استعفا دهد

عبالحسین روح الامینی هویت چهارمین قربانی، فاجعه کهریزک را افشا کرد و خواستار استعفای سعید مرتضوی شد.پدرمحسن روح الامینی که فرزندش در زیر شکنجه در بازداشتگاه کهریزک جان باخت، از “رامین آقازاده قهرمانی” به عنوان چهارمین قربانی بازداشتگاه کهریزک نام برده و گفته است که “پرونده ایشان هم با پرونده سه مقتول دیگر در سازمان قضایی نیروهای مسلح مفتوح است”.

پیش از این سازمان قضایی نیروهای مسلح از محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر به عنوان سه قربانی  بازداشتگاه کهریزک نام برده و مرگ آنها را قتل عمد اعلام کرده بود اما تاکنون هیچ مقامی به طور رسمی نامی از رامین آقازاده قهرمانی نبرده است.

پیش از این سایت نوروز در گزارشی از جزئیات شهادت رامین قهرمانی نوشته بود که او را مدتی طولانی از پا آویزان کرده بودند. بر اساس این گزارش در درگیری های روزهای پس از انتخابات، ماموران از طریق دوربین مداربسته یک بانک، چهره رامین قهرمانی را شناسایی وبرای دستگیری وی به منزلش مراجعه می کنند و به دلیل عدم حضور رامین در منزل به مادر او می گویند که فرزندش باید هرچه زودتر خود را معرفی کند. مادر رامین نیز با استناد به بی گناهی پسرش و با این استدلال که فرزندش کاری جز اعتراض آرام انجام نداده است، همراه با او به محلی که ماموران گفته بودند مراجعه می کند و فرزندش را تحویل می دهد؛ رامین قهرمانی 15 روز بعد از اینکه با پای خود برای دفاع از بی گناهیش رفته بود، با بدنی که آثار شکنجه بر آن نمایان بود، از زندان آزاد شد.

او پس از آزادی به مادرش می گوید که چندین روزاورا از پا آویزان کرده اند. او چند روز پس از آزادی به دلیل لخته های خون موجود در سینه اش در بیمارستان بستری شد و چند روز بعد هم به شهادت رسید.

خانواده قهرمانی، تحت تدابیر شدید امنیتی فرزند خود را به خاک سپردند؛آن هم در حالی که به شدت از خبررسانی منع شده بودند و اکنون پدر یکی دیگر از قربانیان کهریزک، از رامین آقازاده قهرمانی به عنوان چهارمین قربانی این بازداشتگاه مخوف نام می برد.

عبدالحسین روح الامینی گفته است که “علت مرگ رامین آقازاده قهرمانی برای اینکه وجدان عمومی جامعه خیلی جریحه‎دار نشود” از سوی مسئولان اعلام نشده بود.

 

مرتضوی استعفا دهد

عبد‌الحسین روح‌الامینی در گفتگو با هفته نامه پنجره، از متهمان پرونده کهریزک خواست که مقابل گزارش‌ها و واقعیت‌ها ایستادگی نکنند و پیش از محاکمه، از سمت خود استعفا و از مردم عذرخواهی کنند.

براساس اعلام سازمان قضایی نیروهای مسلح، پرونده کهریزک 12 متهم دارد و  کمیته ویژه پی گیری وقایع بعد از انتخابات از سعید مرتضوی به عنوان یکی از متهمان پرونده کهریزک نام برده است.

آقای روح الامینی با بیان اینکه  پرونده مرتضوی و بقیه متهمین در مراجع ذی‎صلاح در دست رسیدگی است تصریح کرده : اگر او اسناد و مدارکی دارد باید به آنجا ارایه دهد، همان‎طور که مضروبین و خانواده های قربانیان چنین کاری کردند. به‎نظر می‎رسد کسانی که دست‎شان در دفاع از خود تهی است، چنین می‎کنند. ما توصیه می‎کنیم کسانی که در این موضوع متهم هستند، به‎جای غبارآلود کردن فضا و نامه پراکنی های سیاسی، قبول مسئولیت کنند.

 

شاکیان صرف نظر نمی کنند

پدر محسن روح الامینی همچنین تاکید کرده است که شاکیان پرونده کهریزک از شکایت خود صرفنظر نخواهند کرد و برخی رضایت‌ها تاثیری در این پرونده نخواهد داشت.

او از تلاش هایی از طرف برخی ها و وکلای پرونده بازداشتگاه کهریزک برای رضایت گرفتن از شاکیان این پرونده خبر داده و گفته است: “شنیده ام که در این خصوص هزینه نمودند و ظاهراً هم از برخی رضایت گرفته اند”.

به گفته آقای روح الامینی، رضایت برخی تاثیری در رسیدگی به این پرونده در دادگاه ندارد و تعداد زیادی از شاکیان رضایت نداده اند که خانواده کشته شدگان و تعدادی از مضروبین کهریزک از این جمله هستند.

آقای روح الامینی در بخش دیگری از این گفتگو از نتایج به دست آمده از رسیدگی به این پرونده اظهار رضایت کرده و تایید وقوع قتل عمد در این بازداشتگاه توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح و همینطور گزارش هیأت ویژه مجلس درباره این بازداشتگاه را گام های مثبتی در این زمینه خوانده است.

او در عین حال، از اینکه در گزارش هیات ویژه مجلس از رامین آقازاده قهرمانی نامی برده نشده، انتقاد کرده و گفته رامین آقازاده قهرمانی مقتول چهارم بازداشتگاه کهریزک است که پس از آزادی از این بازداشتگاه از دنیا رفت.

 

نقش سردار رادان در کهریزک

همزمان داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس طی یاداشتی با اشاره به تایید نقش قاضی مرتضوی در حوادث کهریزک، خواستار بررسی و برخورد هرچه سریع تر دستگاه قضایی در این خصوص شدو اعلام کرد که باید برای روشن شدن نقش سردار رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی تلاش شود.

این نمیانده مجلس نوشته است: زوایای پنهانی در ارتباط با حوادث در گزارش وجود دارد بخصوص در مورد پزشک کهریزک که معمایی را مرگ او در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است. این گونه مسائل خوب بود در گزارش پیگیری شود. به هر حال شایعه‌هایی راجع به شخص خاصی مانند رادان هم مطرح شده بود که اکنون بلاتکلیف مانده است. البته در گزارش به طور کلی به نیروی انتظامی پرداخته شد و اما نیاز جدی وجود دارد که به صورت مصداقی توسط دستگاه قضایی مقصران نیروی انتظامی مشخص شوند. بی‌شک وقتی گفته می‌شود در نیروی انتظامی کوتاهی شده و در آنجا برخی فراتر از قانون اقداماتی انجام داده‌اند، بر اساس سلسله مراتب در نیروی انتظامی اگر نیرویی از دستورات مافوقش پیروی کرده این مافوق است که در مظان اتهام است.

آقای قنبری در یاداشت خود نوشته است که در گزارش کمیته ویژه، به موضوع دفن دسته‌جمعی گروهی از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات در بهشت زهرای تهران هیچ اشاره‌ای نشده است.

وی افزوده است: افکار عمومی در پی آن هستند تا مشخص شود افرادی که از آنها با عنوان «خودسرها»یاد می‌شود چه کسانی هستند؛ اینکه با افرادی که هزینه‌هایی را برای مردم و نظام ایجاد کرده‌اند چگونه برخورد خواهد شد.