سایت اصلاح اطلاعات درآمد خانوار از کار افتاد

نویسنده
نازنین کامدار

» آشفتگی در اجرای لایحه هدفمندسازی یارانه ها

با وجود آنکه تنها سه هفته تا الزام دولت به راه اندازی سازمان هدفمندسازی یارانه ها باقیمانده است، دولت محمود احمدی نژاد هنوز بودجه سال جدید را به مجلس ارائه نکرده و از دیگر سو با اعلام خوشه های در آمدی خانوارهای ایرانی، موجی از التهاب و نگرانی را در سطح جامعه ایجاد کرده است.

بنا به گزارش هایی که امروز منتشر شد، حجم نگرانی شهروندان ایرانی از لایحه جنجالی هدفمند سازی یارانه ها و نحوه تقسیم بندی خوشه های درآمدی از سوی دولت آنچنان بالا بود که در اولین روز اعلام مرکز آمار، مبنی بر اصلاح مشخصات خانوارها از طریق مراجعه به سایت این سازمان، پایگاه اینترنتی سازمان آمار به دلیل مراجعه بی سابقه کاربران از کار افتاد و این سازمان را وادار کرد تا با انتشار اطلاعیه ای از شهروندان بخواهد طبق برنامه زمان بندی شده به این سایت مراجعه کنند.

از کار افتادن سایت مرکز آمار ایران و نیز اخلال گسترده در سرویس پیام کوتاه که دیگر روش اعلام شده برای اصلاح اطلاعات خانوارها است، نشانه التهاب و نگرانی شهروندان از احتمال محروم شدن از دریافت یارانه های دولت را نشان می دهد.

همزمان با این اختلال ها، خبرگزاری ایسنا با انتشار گزارشی، دیدگاه های شهروندانی را بازتاب داد که نسبت به تفاوت وضعیت معیشتی خود با خوشه درآمدی ای که در آن جای گرفته اند به شدت معترض بودند.

در بخشی از گزارش ایسنا آمده است: “یکی از این افراد با تشریح اطلاعات خود که سال گذشته در فرم اطلاعات اقتصادی خانوار پر کرده‌ است، با یادآوری این گفته‌ی رییس مرکز آمار که اطلاعات سال گذشته‌ افراد ملاک عملی طرح قرار گرفته است، گفت: من در آن زمان خانه مسکونی نداشته و مستاجر بودم. علاوه بر نداشتن خودرو، همسرم نیز دانشجو بوده ‌است. خودم دارای مدرک کارشناسی بودم و در حالی که ماهیانه 300 هزار تومان قسط پرداخت می‌کردم، 500 هزار تومان در ماه حقوق دریافت می‌کردم. با این اوصاف و ساکن بودن در شهر تهران، بر اساس نتیجه اعلام شده در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار، خانواده من در خوشه سوم قرار گرفته‌ است! به گفته وی پس از واردکردن کد رهگیری و کد ملی، اعلام شده است که هم بر اساس اطلاعات اظهار شده و هم بر اساس راستی‌آزمایی انجام شده از سوی مرکز آمار، اطلاعات او صحیح بوده و در خوشه سوم قرار گرفته است”.

گزارش ایسنا همچنین حاکی از آن است که اکثر اعتراضات مردمی به اطلاعات موجود در سایت مرکز آمار ایران، قرار گرفتن خانوار شان در بین خوشه سوم یا همان دهک های7 تا 10 است که بر اساس گفته هفته قبل  رئیس مرکز آمار ایران، قرار نیست که یارانه های نقدی و غیر نقدی به آنان تعلق گیرد.

بنا بر این گزارش، از کار افتادن سایت اصلاح اطلاعات خانوار و اخلال در شبکه ارسال پیام کوتاه در روز گذشته موجب شد تا خبرگزاری فارس با  معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت و گو کند و به نقل از وی از “تعلق گرفتن یارانه به تمامی دهک های جامعه” خبر دهد.

بنا به نوشته فارس، محمدرضا میرتاج‌الدینی با تأکید بر اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها شامل همه دهک‌های جامعه می‌شود، گفته است:“طبق مصوبه مجلس باید خوشه‌بندی و دسته‌بندی در دهک‌های جامعه صورت گیرد که در این خوشه‌بندی مردم در 4 دهک اول، 3 دهک بعدی و 3 دهک بعدی تقسیم می‌شوند که 4 دهک  اول در یک خوشه قرار می‌گیرند و به یک میزان و مبلغ یارانه دریافت می‌کنند؛ سه دهک بعدی در خوشه بعدی و از دهک هفتم تا آخر در خوشه بعدی قرار خواهند گرفت و همه دهک‌ها مشمول دریافت یارانه‌ها خواهند بود ولی کیفیت، چگونگی و میزان آن بعداً اعلام می‌شود”.

میرتاج الدینی در حالی از تعلق یارانه به تمامی دهک های اقتصادی جامعه سخن گفته است که چهار روز قبل از این، وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود: “آن چیزی که امروز در دستور کار قرار گرفته دستور رئیس جمهوری مبنی بر آن است که در بدو امر حداقل 70 درصد مردم مشمول دریافت یارانه خواهند شد”.

تاکید وزیر اقتصاد و معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد بر “مرحله ای بودن اعطای یارانه” با واکنش منفی غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون تحول اقتصادی مجلس مواجه شد و وی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:  “مرحله‌بندی خلاف قانون است و چنین تفکیکی در قانون صورت نگرفته که بخواهند مرحله به مرحله اجرا کنند. زیرا یارانه بحث حقوق است که باید همزمان باشد و فقط تفاوت در میزان تعلق یارانه است که به نسبت عکس درآمد افراد تعلق خواهد گرفت”.

میرتاج الدینی همچنین از نوشتن بودجه و مراحل اجرایی هدفمند سازی یارانه ها بر اساس برنامه پنجم توسعه سخن گفته است. برنامه ای که هنوز تصویب نشده و با گفته های روز گذشته  حسن سبحانی ‌نیا عضور هیات رئیسه مجلس مبنی بر  ارائه طرحی دو فوریتی مبنی بر تمدید یکساله برنامه چهارم توسعه ممکن تا یکسال دیگر نیز بررسی  و تصویب نشود.

بنا به گزارش مهر، وی دیروز گفت: “راه حل های مختلفی در خصوص اولویت دادن به رسیدگی به برنامه پنجم و لایحه بودجه89 از سوی نمایندگان مطرح شده که طرح تمدید یکساله برنامه چهارم یکی از قوی ترین پیشنهادات برای برون رفت از شرایط کنونی است که از پشتوانه حقوقی لازم نیز برخوردار است”.

این در حالیست که هفته گذشته  غلامحسین بلندیان معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور از انحراف 75درصدی دولت از برنامه چهارم توسعه سخن گفته بود. اظهار نظری که دیشب، روابط عمومی سازمان بازرسی آن را تکذیب کرد اما طرح دوفوریتی ای که نمایندگان مجلس در پی تصویب آن هستند، این تکذیبیه را بی اعتبار می کند.

در این زمینه یک فعال اقتصادی به روز می گوید: “دولت قرار است امروز بودجه سال 89 را به مجلس ببرد. در عین حال هفته گذشته برنامه پنجم را به مجلس فرستاد که در خوشبینانه ترین حالت نیمی از مفاد آن دستخوش تغییر خواهد شد. به این ترتیب مشخص نیست که دولت براساس چه برنامه ای قرار است از سه هفته دیگر با تاسیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها، بزرگترین تحول اقتصادی ایران را ظرف سه هفته با بودجه ای که هنوز تصویب نشده، قانون برنامه ای که ممکن است یکسال مسکوت بماند و نبود اطلاعات شفاف از وضعیت درآمدی جامعه، اجرا کند”.