کار برای موسوی سخت شده است

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از شرایط بحرانی ایران

توماس اردبرینک

 

درحالی که مخالفان درنتیجه سرکوب دولت به طرز مشهودی تصعیف می شوند، محمود احمدی نژاد و طرفدارانش با تبلیغ  پیروزی بحث انگیزی در انتخابات اخیر، به سخت تر کردن موضع بین المللی و تحکیم کنترل اوضاع داخلی روی آورده اند.

دولت در روزهای اخیر باراک اوباما را به دلیل آنچه “سیاست های مداخله جویانه” می خوانند، هدف حمله قرار داده اند و ضمن اعلام آمادگی برای تشکیل دادگاهی برای محاکمه میر حسین موسوی نامزد مخالف، برخی طرفداران وی را که برای اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان ها سرازیر شدند  به اعدام تهدید کرده اند.

خبرگزاری ها  از سرکوب تازه ترین گردهمائی مخالفان توسط پلیس خبر داده اند، در این اجتماع حدود  2000 نفر حضور داشتند. در همین زمان  هشت نفر از کارکنان سفارت انگلستان به اتهام دخالت در اعتراضات دستگیر شدند.

به گفته تحلیلگران مسائل ایران،  این اقدامات از قدرت گرفتن گروه کوچکی از جناح  تندرو و فرماندهان سپاه پاسداران حکایت دارد. تحلیلگران می گویند نفوذ اعضای سپاه پاسداران که از زمان انتخابات 22 خرداد خصوصاً به عنوان ابزار قدرت شناخته می شوند، در بالا گرفتن مناقشات نقش داشته است. 

فعل و انفعالات جدید در صحنه قدرت، گزینه های سختی را پیش روی موسوی قرار داده است. او در مواجهه با فشار فزاینده بر سرآنچه طرفداران دولت، نقش پیشروی وی در به راه انداختن اغتشاشات خوانده اند، باید یا شکست خود را بپذیرد و زیر سایه دشمنانش قرار بگیرد، و یا به نبرد در برابر نتایج انتخاباتی ادامه دهد و زندان را به جان بخرد.

امیر محبیان تحلیلگر سیاسی می گوید: “اکنون همه چیز به موسوی وابسته است. اگر از فشار کم کند، سیاستمداران می توانند او را مهار کنند. اگر به فشارها بیفزاید، نفوذ و قدرت نیروهای نظامی و امنیتی افزایش پیدا می کند.”

تحلیلگران دیگر می گویند درصورتی که موسوی به مبارزه ادامه دهد، ممکن است وی و مشاورانش به زندان بیفتند که خود پایانی بر نفوذ سیاسی انها در نظام حاکم بر ایران خواهد بود. حذف  گروهی به این بزرگی، نظام مشارکت قدرت در ایران را به پایان خود می رساند. قدرت در دستان آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، محمود احمدی نژاد و طرفدارانش می ماند و تنها مجلس به عنوان عرصه ظهور صداهای مخالف باقی خواهد ماند.  

از سوی دیگر، اگر موسوی تن به شکست بدهد، امکان تشکیل یک حزب سیاسی بدون قدرت را خواهد داشت تا آیت الله خامنه ای را به  چالش بکشد، و به این ترتیب نقش رهبری مخالفان در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد را به دست خواهد آورد. طرفداران موسوی که هنوز بسیار خشمگین اند و دولت را مسؤول خشونت ها می دانند، از در پیش گرفتن این گزینه بسیار ناخشنود خواهند شد.   

اما به نظر می رسد یک برگ برنده هم برای موسوی وجود داشته باشد که از شهر مذهبی قم، یکی از تأثیرگذارترین مراکز آموزش شیعه، سر بر می آورد. چندین آیت الله العظمی قدرتمند در آنجا با صدور اطلاعیه هائی خواستار سازش شده اند و جالب اینکه به حمایت بی چون و چرای خامنه ای از احمدی نژاد نپیوسته اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی ایلنا، آیت الله العظمی عبدالکریم موسوی اردبیلی در جریان دیدار با اعضای شورای نگهبان اعلام کرد: “وقایع اخیر، سبب تضعیف نظام شده است. شما باید به اعتراض تظاهر کنندگان گوش کنید. باید اجازه بدهیم مردم حرف بزنند.”

آیت الله العظمی دیگری روز شنبه دو فتوا صادر کرد و گفت اسلام، نیروهای امنیتی را از صدمه رساندن به مردم نهی می کند. آیت الله  اسدالله بیات زنجانی گفت معترضان مدافع اسلام هستند و “این گردهمائی ها، حق قانونی مردم و تنها شیوۀ مطلع کردن حاکمان از خواسته های آن ها است.”

سپاه پاسداران انقلاب که دامنه قدرتش پس از حمله نیروهای تحت رهبری آمریکا به همسایگان ایران [افغانستان در سال 2001 و عراق در سال 2003 ] گسترش یافته است. این نیرو اینک در موقعیتی قرار گرفته که می تواند در دولت نفوذ بیشتری کند. اعضای  120 هزار نفری سپاه برای سرکوب تظاهرکنندگان وارد عمل می شود  و از نظام اسلامی حاکم بر ایران مراقبت می کنند. فرماندهان سپاه، روابط نزدیکی با رهبر ایران دارند. سپاه ظرف چند سال اخیر، شاخه های متعددی به خود اضافه کرده، دامنه اقدامات امنیتی خود را گسترش داده، نیروهای شبه نظامی بسیج را تخصصی تر کرده و مرزهای کشور را تحت کنترل بیشتر خود درآورده است. 

محبیان که از هر دو نامزد انتخابات انتقاد می کند، می گوید: “ما اکنون در اوضاع امنیتی گرفتار هستیم. این باعث گسترش نفوذ نظامیان شده است. اقدامات افراطی موسوی باعث آسانتر شدن مداخله افراد نظامی در سیاست شده است، چیزی که همیشه برای دموکراسی ناپسند است.”

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین  و رقیب قبلی احمدی نژاد که از موسوی حمایت کرده، روز یکشنبه سکوت پس از انتخابات خود را شکست و خواستار بررسی شکایت ها از تخلفات انتخاباتی شد.

رفسنجانی گفت: “امیدوارم کسانی که درگیر این مسأله هستند، شکایات قانونی را کاملاً و به نحوی عادلانه مورد بررسی قرار دهند.”

منبع: واشنگتن پست- 29 ژوئن