نماینده خامنه ای در سپاه: رهبر فرقی با پیامبر ندارد

نویسنده
نازنین کامدار

» آغاز اجلاس تشریفاتی خبرگان رهبری در تهران

با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، زمزمه های “ عدم تاثیر رای مردم در مشروعیت نظام” در کنار تلاش برای تغییر مرجع برگزار کننده انتخابات،هر دم بیشتر شنیده می شود. عقیده ای که طی سال های اخیر بارها از سوی مصباح یزدی و طیف روحانیون همسو با وی که هم اکنون در “قرارگاه عماریون” گردهم آمده اند، تکرار شده است.

اینبار اما، این دیدگاه از سوی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران بیان شده است.  سپاه پاسدارانی که همین چند ماه پیش از سوی علی مطهری بار دیگر متهم به دخالت گسترده در انتخابات سال 88 شد و هم اکنون تعداد زیادی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران به خاطر تاکید بر “کودتای انتخاباتی” این نهاد نظامی در زندان به سر می برند.
بنا به گزارش سایت آفتاب، علی سعیدی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه، این دیدگاه را به عنوان نظر رسمی سپاه پاسداران اعلام کرده و علاوه بر آن درباره رای مردم به عنوان “چالش پیش روی نظام” به نظامیان هشدار داده است.
حجت الاسلام سعیدی گفته است:” برخی عقیده دارند مشروعیت نظام و همه مسائل در حکومت دینی از رای مردمی نشأت می‌گیرند، حال آنکه این یک انحراف است و قراردادهای اجتماعی نمی‌تواند منشأ عمل ما باشد. در واقع نقش مردم در حکومت دینی و چیستی آن یکی از چالش‌های پیش روی ماست”.

او افزوده است:” رابطه امامت، غیبت و حکومت در کنار اختیارات ولایت و همسانی آن با اختیارات پیامبر باید کاملاً بررسی شوند. بررسی شئونات و اختیارات ولی فقیه در مقایسه با پیامبر و ساز و کار رسیدن به اهداف نیز اهمیت زیادی دارد. باید هدف جمهوری اسلامی با دیگر جمهوری‌ها مقایسه شود زیرا اختلاف بین رهبری و برخی دیگر از افراد همین مسئله مبنایی بوده و آنها عقیده دارند که نمی‌توان در کنار قدرت‌ها ایستادگی کرد بلکه باید در کنار آن بود اما رهبری معتقد است که مقاومت تنها راه است”.

این سخنان در حالی بیان شده که اجلاس دوره ای مجلس خبرگان رهبری نیز قرار است از امروز در تهران و مطابق معمول با تمجید از آیت الله خامنه ای برگزار شود.

بنا به گفته احمد خاتمی،  این مجلس قرار است امروز در تهران آغاز به کار کند اما به جای بررسی عملکرد رهبری و نهادهای تحت امر وی، اجلاس نم را بررسی و ارزیابی خواهد کرد و پس از آن نیز به دیدار آیت الله خامنه ای خواهد رفت.

به نوشته فارس، احمد خاتمی، سخنگوی خبرگان گفته است:” مجلس خبرگان دستاوردهای اجلاس نم در تهران را بررسی می‌کند و روز 5 شنبه هم اعضای خبرگان با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق می کنند و سپس با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند داشت”.

این سخنان و همزمانی آن با اجلاس خبرگان رهبری در حالی است که مصباح یزدی به عنوان یکی از اعضای خبرگان، و فردی که هم اکنون نزدیکان وی در ارکان قدرت و نهادهای امنیتی و نظامی همچون سپاه و بسیج نفوذ زیادی دارند، در کتاب خود درباره رای مردم با عنوان “پرسش و پاسخ ها”، که موسسه او به نام “موسسه امام خمینی” در سال 77  به چاپ رسانده گفته است:” در نظام سیاسی اسلام حجیت کلام رهبر به رای مردم نیست و اعتبار و مشروعیت نظام و رهبر برگرفته و ناشی از رای خبرگان نمی‌باشد، زیرا خبرگان مقام ولایت را به رهبر اعطا نمی‌کنند. وظیفه خبرگان فقط تشخیص مصداق رهبری الهی است که شرایط آن را ائمه اطهار بیان کرده‌اند. خبرگان موظفند کسی را که امام معصوم برای ولایت و رهبری شایسته می‌داند، به مردم معرفی کنند… بنابراین اعتبار رهبری به سبب صلاحیت‌های او و نصب الهی است. باید افزود که این  دیگر امور و مناصب هستند که با واسطه حجیت رهبر اعتبار پیدا می‌کند… مردم هیچ مشروعیتی به حکومت فقیه نمی‌دهند، رای و رضایت آنان باعث به وجود آمدن آن می‌شود… با این تحلیل، انتخابات زمینه‌ای برای کشف رهبری می‌شود، نه اینکه به او مشروعیت ببخشد”.

گفتنی است مشابه سخنان او و حجت السلام سعیدی را روز گذشته، محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه  نیز در دیدار با برخی از بسیجی ها تکرار کرده و به نوشته خبرآنلاین گفته است:” مقام معظم رهبری جزییات مشکلات و راهبردهای عملیاتی را بیان می‌کنند اما مشکل از ماست که برای اجرای آن کم تلاش می‌کنیم و در همه بخش‌های مختلف کشور این مشکل وجود دارد. باید توجه داشت که حرف رهبری برای همه ما حجت است”.

در مقابل این اظهارات، سایت علی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصاحبه ای با هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده که به نظر می رسد در پاسخ به اظهارات سعیدی بیان شده است.

در مصاحبه سایت مجمع تشخیص با هاشمی رفسنجانی آمده است:” متحجران همان موقع هم بود. بعضیها موافق جمهوریت هم نبودند، منتها صدای آنها خیلی رسا نبود، چون آنها در انقلاب شرکت نداشتند. اما آن طرفی‌ها زیاد بودند. الان در داخل ایران صدای متحجرین مقداری از آنها بلندتر شده‌است. گرچه در فضای جهانی شاید آن صداها بلندتر باشد. ولی بله، با یک مقدار تفاوت همین جورها بود. راه ما همان جمهوری اسلامی است. در چارچوب اسلام و با نظر مردم”.