هشدار اروپا به اسرائیل درباره حمله به ایران

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تحریم‌های شدیدتر، جایگزین جنگ می‌شوند

دو قدرت اصلی اروپا به اسرائیل درباره حمله به ایران هشدار داده اند. آلمان و فرانسه از اسرائیل خواسته اند تا برنامه حمله به تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی را فراموش کند. از سوی دیگر و بر اساس گزارش ها، دولت ایالات متحده آمریکا هم مخالفت خود را با حمله یک جانبه اسرائیل به ایران اعلام کرده است. با وجود تمام این مخالفت ها و هشدارها، مقام های اسرائیلی همچنان به تهدیدات خود علیه ایران ادامه می دهند و در مقابل مسئولان جمهوری اسلامی هم هشدار داده اند که پاسخی کوبنده به این حمله خواهند داد.

وزیر امور خارجه فرانسه دیروز گفت که حمله به ایران به ضرر اسرائیل است زیرا در صورت وقوع، جمهوری اسلامی در جایگاه یک قربانی قرار می گیرد و این می تواند به ضرر اسرائیل تمام شود.

لوران فابیوس به تلویزیون BFM1 این کشور گفت که به طور قاطع با دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای مخالف است اما برای این هدف باید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی را تشدید کرد و همزمان به مذاکرات دیپلماتیک با تهران نیز ادامه داد تا در نهایت بتوان جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم کرد.

او افزود که تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران در ماه ژوئیه که شامل توقف خرید نفت کشورهایی اروپایی از دولت جمهوری اسلامی نیز می شود، در حال نشان دادن تأثیر خود بر این کشور است.

روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل نیز روز جمعه 10 شهریور در گزارشی فاش کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در تماسی تلفنی که ده روز پیش از آن صورت گرفته به بنیامین نتانیاهو درباره حمله به ایران هشدار داده است.

خانم مرکل در این گفت‌وگو همچنین به نخست‌وزیر اسرائیل گفته که قبل از هرگونه حمله به ایران باید زمان بیشتری بدهد تا نتیجه اثرگذاری تحریم‌ها و دیپلماسی بین‌المللی را مشاهده کند.

ابراز امیدواری رهبران دو قدرت بزرگ اروپایی برای اثرگذاری تحریم های بین المللی بر روی جمهوری اسلامی و ثمربخش بودن مذاکرات دیپلماتیک با تهران برای متقاعد کردن رژیم ایران به کنار گذاشتن برنامه هسته ایش، در حالی است که مقام های جمهوری اسلامی مرتب تأکید کرده اند که در برابر فشارها کوتاه نخواهند آمد و به پروژه های اتمی خود که آنها را صلح آمیز و علمی می دانند، ادامه خواهند داد.

 

هشدار آیت الله خامنه ای

در آخرین نمونه آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی طی سخنرانی خود در افتتاحیه کنفرانس جنبش عدم تعهد در تهران گفت که ایران قصد تولید سلاح هسته ای ندارد اما در برابر فشارها هم تسلیم نخواهد شد و به هیچ عنوان از حق خود برای تولید سوخت هسته ای نمی گذرد.

فشارهایی که رهبر جمهوری اسلامی از آن صحبت می کند به چهار قطعنامه تنبیهی – تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجموعه ای از تحریم های بین المللی و یکجانبه دیگری است که توسط مجموعه ای از کشورهای عمدتا غربی علیه ایران وضع شده است.

شورای امنیت سازمان ملل و برخی از کشورهای جهان به خصوص آمریکا و اسرائیل، جمهوری اسلامی را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته ای در پوشش برنامه اتمی به ظاهر صلح آمیز متهم می کنند و خواستار متوقف شدن غنی سازی اورانیوم در ایران شده اند.

پاسخ مقام های جمهوری اسلامی به این مسئله همواره منفی بوده است.

ادامه پروژه اتمی توسط تهران و دشمنی جمهوری اسلامی با اسرائیل که بارها به تهدید این کشور به حذف از نقشه جهان منجر شده، مقام های اسرائیلی را به شدت نگران برنامه اتمی ایران کرده است. این نگرانی در حالی است که بر اساس گزارش ها اسرائیل دارای بزرگترین زرادخانه بمب های هسته ای در منطقه است.

اسرائیل بارها هشدار داده که در صورت متوقف نشدن برنامه اتمی جمهوری اسلامی، ناچار است برای خاتمه دادن به آن به این کشور حمله کند.

 

فقدان خط قرمز

در آخرین مورد از این ابراز نگرانی ها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که جامعه بین‌الملل در تعیین “خط قرمزی مشخص” برای ایران در مورد برنامه هسته‌ای آن کشور شکست خورده است.

او روز یکشنبه گفت که ایران هیچ عزمی در جامعه بین الملل برای متوقف کردن برنامه اتمی خود نمی بیند اما نباید به این کشور اجازه دستیابی به سلاح های هسته ای داد.

تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی مذاکرات ایران و آژانس که هفته گذشته در وین برگزار شد، روز پنجشنبه 30 ماه اوت منتشر شده است.

بنا بر این گزارش ایران تعداد سانتریفوژهای خود را در تاسیسات هسته ای فردو از ماه مه دو برابر کرده است و تعداد آنها در این تاسیسات از ۱۰۶۴ به ۲۱۴۰ رسیده است. اما به گفته آژانس سانتریفوژهای جدید هنوز آغاز به کار نکرده اند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود همچنین اعلام کرد که مجتمع پارچین در شرق تهران به قدری “پاکسازی” شده است که بررسی و ارزیابی دقیق کارشناسان آژانس را با مشکل مواجه می کند.

نخست وزیر اسرائیل در واکنش به این گزارش گفت: “این گزارش تائید کننده صحبت هایی است که من از مدتها پیش گفته ام. تحریم های بین المللی ممکن است فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد کند، اما نمی تواند این کشور را وادار به متوقف کردن فعالیت های هسته‌ای کند.”

به گفته نتانیاهو “ایران با توسل به مذاکره با قدرت های جهان در صدد خریدن وقت است.”

 

موضع مخالف آمریکا

نگرانی درباره حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران حتی باعث آن شده که بر اساس یک گزارش روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا، دولت ایالات متحده دست به اقداماتی علیه جمهوری اسلامی بزند تا مانع این حمله شود.

این روزنامه به نقل از یک مقام نظامی که نمی‌خواست نامش فاش شود می‌نویسد، بر اساس طرحی که در این زمینه تدوین شده، ایالات متحده آمریکا و بیش از ۲۵ کشور دیگر قصد دارند در ماه جاری میلادی بزرگترین مانور مین‌روبی در خلیج فارس را به اجرا درآورند.

گفته می‌شود این حرکت در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد که بارها اعلام کرده در صورت ضرورت تنگه هرمز را خواهد بست.

از سوی دیگر واشنگتن قصد دارد سیستم‌های جدید رادار را در قطر نصب کند که حلقه اتصال دو سیستم رادار موجود در ترکیه و اسرائیل خواهد بود. بدین‌گونه این سامانه‌های رادار از شمال ترکیه تا جنوبی‌ترین نقطه‌ی خاورمیانه را در برابر حملات موشکی پوشش خواهند داد.

دولت باراک اوباما که با حمله اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران مخالف است، امیدوار است که با این قبیل اقدامات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بتواند اسرائیل را از این اقدام منصرف کند.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، که در گذشته نیز علیه رویکرد یک جانبه اسرائیل هشدار داده بود، هفته پیش‌ از مرحله هشدار فراتر رفت و در بیان مخالفت با انجام تهاجم نظامی علیه ایران صراحت و جدیت بیشتری در پیش گرفت.

ژنرال دمپسی در گفت و گو با روزنامه انگلیسی گاردین، گفت “در صورتی که آنها (اسرائیل) به چنین اقدامی دست بزنند، مایل نیستم همدست [این تهاجم] به شمار بیایم.”

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در ادامه افزود که اگرچه تهاجم اسرائیل پروژه ایران را به تعویق خواهد انداخت،‌ اما آن را از بین نخواهد برد و اقدام نظامی یک جانبه منجر به ازهم پاشیدن ائتلاف قدرتمند بین المللی ای خواهد شد که امروز تحریم های شدید را علیه ایران به مرحله اجرا در آورده است.

این در حالی است که میت رامنی، نامزد جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری و رقیب اوباما معتقد است که رئیس جمهور فعلی ایالات متحده بیش از حد در برابر برنامه اتمی ایران نرمش به خرج داده است.

جو بایدن، معاون اول دولت آمریکا هشدار داده که در صورت ریاست جمهوری رامنی او احتمالا به ایران حمله خواهد کرد.

این در حالی است که روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت گزارش داده دولت آمریکا از طریق دو دولت اروپایی به جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده است که در پاسخ به تهاجم نظامی احتمالی اسرائیل، به منافع ایالات متحده حمله نکند.

این روزنامه در شماره روز گذشته خود نوشت که آمریکایی ها در پیامی که به مقام های ایرانی فرستاده اند، تاکید کرده اند که در صورت عدم تلافی جویی حکومت جمهوری اسلامی علیه منافع ایالات متحده، از تهاجم اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران حمایت نخواهد کرد.

برخی مقام های بلندپایه نظامی و حکومتی جمهوری اسلامی تاکنون بارها هشدار داده اند که حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران، این فرصت را در اختیار آنها قرار می دهد که آرزوی نابودی اسرائیل و حذف این کشور از صحنه جهان را عملی کنند.