اتهام: کمک به حملات یازده سپتامبر

نویسنده

» گزارش رویترز از اقامه دعوی علیه ایران

امان علی

خانواده های قربانیان 11 سپتامبر دعوی را در دادگاه فدرال مطرح کردند با این مضمون که ایران در حملات 11 سپتامبر نقش داشته است. این درحالی است که تحقیقات دولت آمریکا در سال 2004 بدون رسیدن به چنین نتیجه ای مختومه شد.

روزنامه ها پرونده ای  را مطرح کردند که دادگاهی در منطقه منهتن ایران و حزب الله لبنان را به دلیل کمک به اجرای نقشه القاعده در حملات تروریسی، محکوم کرده است.

در این اسناد آمده است: “ایران و حزب الله  از حملات یازده سپتامبر باخبر بودند و ایران مستقیما از دلهرآور ترین حمله تروریستی در تاریخ آمریکا، حمایت کرده است.”

وکیل خانواده قربانیان، توماس ملون جونیوز، به رویترز گفت که اقامه دعوی جدید بر اساس اطلاعاتی است که دفتر او از مقامات سابق اطلاعاتی ایرانی و آمریکایی، جمع آوری کرده است.

موضوع دست داشتن ایران در این حملات قبلا توسط کمیسون یازده سپتامبر بررسی شده بود و نتایج آن نیز منتشر شد. در این اسناد که در سال 2004 منتشر شد، گفته شده است که شواهد قوی وجود دارد که ایران به سفرهواپیما ربایان به داخل و خارج از افغانستان کمک کرده است و هیچ شاهدی در مورد اینکه ایران یا حزب الله می دانند که با این کار به نقشه حملات یازده سپتامبر کمک می کنند، بدست نیامده است.

ملون گفت که آخر اقدام قانونی برای این صورت می گیرد که نشان بدهد که ایران به سفر هواپیما ربایان کمک کرده است زیرا از ماموریت آنان آگاه بوده است.

ملون گفت که برخی از اسنادی که به آن دست یافته است نشان می دهد که عماد مغنیه، یکی از مقامات ارشد حزب الله لبنان اوایل سال 1993 با رهبر القاعده، بن لادن، دیدار کرد و نقش رابط ایران و القاعده را در برنامه ریزی یازده سپتامبر به عهده داشت و برای هماهنگی حملات القاعده به عربستان و سفر می کرد.

مغنیه که در سال 2008 کشته شد، مدت های طولانی در لیست تروریست های تحت تعقیب آمریکا قرار داشت که یکی از دلایل آن به بمبگذاری در پادگان سربازان آمریکای در لبنان بود که منجر به کشته شدن 200 نفر شد.

الن ساراچینی، همسر خلبانی که هواپیمایش توسط هواپیما ربایان به یکی از برج های تجارت جهانی اصابت کرد،  گفت که دست داشتن ایران در این حملات خبر جدیدی نیست. آنها دعوی جدیدی را به دادگاه برده اند چون به نظر می رسد دولت آمریکا در این مورد کاملا تحقیق نکرده است.

وی گفت: “این آزار دهنده است که دولت ما درقبال اینکه چه کسی در حملات دست داشته است، بی مسئولیت است.”

رویترز، 20 مه