آمریکایی های در اعتصاب غذا

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از کوهنوردان آمریکایی زندانی

دو کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران توانستند بعد از گذشتن نزدیک به دو سال از  بازداشت خود،  برای سومین بار با خانواده خود تماس تلفنی برقرار کنند.

خانواده این کوهنوردان در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کردند، شین بوئر و جاش فتال که هر دو 28 ساله هستند در پی توقف دریافت نامه، دست به یک اعتصاب غذای 17 روزه زده اند. 

سیندی هایکی مادر بوئر از پین سیتی مینه سوتا و لورا فتال مادر فتال از فیلادلفیا در پی نگرانی از اعتصاب غذای پسرانشان، از روز پنجشنبه دست به آنچه اعتصای غذای “همراهی” خواندن، زدند. هایکی گفت تماس تلفنی پسرش حدود 4 دقیقه طول کشید و او به نظر “خوب” می آمد.

هایکی روز یکشنبه گفت: “از شنیدن صدای او خیلی خوشحال شدم. این تماس بعد از سومین تلفن در طول 21 ماه، کوتاه  بود. ما می خواهیم او برگردد.”

فتال، بوئر و نامزد بوئر، سارا شرود، در ژوئیه 2009 در امتداد مرز عراق- ایران بازداشت و به اتهام جاسوسی زندانی شدند؛ اتهامی که آنها تکذیب کرده اند. شرود سال گذشته به قید ضمانت اجازه بازگشت به کشورش را پیدا کرد. مقامات ایران به او دستور داده اند برای حضور در دادگاه به تهران بازگردد اما وی از انجام این کار سرباز زده است.

قرار بود دادگاه  روز 11 مه برگزار شود اما زندانیان به صحن دادگاه آورده نشدند و هیچ توضیحی به خانواده یا وکیل آنها در تهران داده نشد. هایکی گفت پسرش “اصلاً نمی دانست چرا به دادگاه برده نشد و چه اتفاقی قرار است بعداً بیفتد.”

هایکی گفت: “من فقط به او گفتم به شدت تلاش می کنیم.”

هایکی گفت بوئر پیغامی هم به شرود ، نامزدش، داد. این دو نفر پس از بازداشت با هم نامزد شدند. بر اساس این اطلاعیه مطبوعاتی، فتال با پدرش، جیکاب، حرف زده است.

این تماس های تلفنی اولین تماس بوئر و فتال از 27 نوامبر 2010 محسوب می شوند.

هایکی به آسوشیتدپرس گفت او و لورا فتال به اعتصاب پایان داده اند. در عین حال، شرود روز شنبه و برادر بزرگ فتال، آلکس فتال، در روز یکشنبه به اعتصاب غذا پیوسته اند.

منبع: واشنگتن پست- 22 مه